Zde se nacházíte: 25fps » TV » The United Kingdom of Great Subtext

The United Kingdom of Great Subtext

TV – POSTMODERNISMUS: Rizzoli & Isles – IVETA JANSOVÁ –

Seriál kabelové stanice TNT1 Rizzoli & Isles byl na obrazovky uveden v létě 2010. TNT odvysílala již dvě sezóny, v současnosti vysílá sezónu třetí a seriálu byla prozatím schválena i následující 4. série. Seriál je založen na románové řadě spisovatelky Tess Gerritsen, ve své televizní podobě je Rizzoli & Isles kriminálním dramatem s domicilem bostonského oddělení vražd. Zásadní informací o seriálu je, že jeho hlavními hrdiny jsou ve skutečnosti hrdinky, tedy detektiv Jane Rizzoli (Angie Harmon) a vrchní soudní lékařka Dr. Maura Isles (Sasha Alexander).2

Prolomení „ženské kletby“?

Zdá se, že „ženská kletba“ krimi seriálů byla prolomena. V minulosti se ženy v hlavních rolích objevovaly zejména po boku mužských kolegů (model nejčastější a nejoblíbenější i dnes), byly také individuálními členkami dominantně mužského týmu (Kriminálka Las Vegas/CSI, Námořní vyšetřovací služba/NCIS, Právo a pořádek/Law and Order…) nebo hrály vedlejší až epizodní role. Při pokusu o cele ženský (krimi) kolektiv často přicházel krach seriálu po první sérii a častěji již po úvodních epizodách.3 Současnost přináší v tomto směru značnou emancipaci, solitární ženská hrdinka, které mužští kolegové spíše tzv. „dělají křoví“, není dnes výjimkou (Closer, Vzpomínky/Unforgettable, Body of Proof atp.), přesto se početnější ženské posádky objevují stále zřídka.)
Seriál Rizzoli & Isles se tedy vymkl této pomyslné „kletbě“ a patří dnes k nejsledovanějším seriálům kabelových televizí. Úspěch seriálu je přičítán především nebývalé chemii mezi hlavními představitelkami. Pravdou je, že seriál by s jiným obsazením zřejmě jen těžko obstál v moři krimi seriálů s forenzními odborníky a atraktivními speciálními jednotkami a to i přes skutečnost, že rovněž využívá výdobytků nejnovější techniky. Pro Rizzoli & Isles je zkrátka zásadní linie narativu osobních dramat hlavních představitelek. Jane je prezentována jako horkokrevná, empatická a silně instinktivní žena s vysokou sociální inteligencí a vřelým rodinným zázemím tak typickým pro italský rodokmen. Janiným naprostým opozitem je pak Maura, chladně faktická a vskutku geniální asociálka s tendencí faktografických výčtů, nemožností lhaní a planých domněnek bez tvrdých faktů. Maura postrádá ono teplo rodinného krbu, neboť byla jako dítě adoptována a její vztahy s adoptivními rodiči jsou spíše formální.4 Obě ženy již v prvním díle prohlubují své doposud pracovní přátelství a stávají se z nich nejlepší přítelkyně (ne „pouhé“ BFF, ale LLBFF neboli slovy Maury z 2. série: Long life best friends forever).

Přestože se jedná o kriminální drama, o vtipné momenty není v seriálu nouze, většina zábavných situací vzniká právě střetem dvou naprosto polárních osobností a jejich odlišného přístupu k životu i práci. Jak bylo naznačeno, pro postavu Jane Rizzoli je nezbytné rodinné zázemí. Bratr Francesco „Frankie“ Rizzoli, Jr. (Jordan Bridges) se snaží jít ve stopách velké sestry a stát se detektivem (prozatím je běžným policejním pěšákem), časté dobromyslné sourozenecké roztržky musí krotit přespříliš starostlivá a mile vlezlá matka Angela Rizzoli (Lorraine Bracco), rodinný klan občas doplní i černá ovce potomstva Tommy Rizzoli (Colin Egglesfield). V pracovním prostředí Jane a Mauře sekundují vedle Frankieho také bývalý parťák Jane Vince Korsak (Bruce McGill) a její současný parťák Barold „Barry“ Frost (Lee Thompson Young). Mauřina nelehká situace s adoptivními rodiči (matka Constance Isles byla ztvárněna herečkou Jacqueline Bisset) je komplikována objevem skutečnosti, že její biologický otec je notoricky známý mafiánský boss – Patrick „Paddy“ Doyle (John Doman). To ovšem není jediný duch minulosti, Mauru během přibývajících sezón pronásleduje nejen případ jejího zemřelého bratra, ale i pátrání po biologické matce. Jane je na druhé straně hnána a dostihována skutečným monstrem, jímž je sériový vrah Charles Hoyt (Michael Massee), který do děje a Janiných nervů nejednou dramaticky zasáhne. Zajímavým hlediskem jsou romantické pletky hrdinek, neboť po boku obou žen bylo představeno již několik adeptů a přesto žádný neobstál dlouhodobě, vtipem se někdy říká, že žádný z hereckých „amantů“ prozatím nedostál chemii mezi Angie a Sashou.

Fanouškovská interpretace 101

Neopomenutelným hlediskem při hovoru o seriálu Rizzoli & Isles jsou divácké a spíše fanouškovské interpretace děje.5 Velmi rozšířenou zábavou fanoušků série je hledání lesbického subtextu mezi hlavními hrdinkami (často nazývanými Rizzles), dokonce se traduje, že takový subtext tu nebyl od dob Xeny a Gabrielle (Xena: Princezna bojovnice/Xena: Warrior Princess). Seriál bývá někdy ironicky nazýván Gayzzoli (totožný název nese twitterový fandom: #gayzzoli). Postavy Jane a Maury jsou předmětem mnoha autorských snah fanoušků v podobě tzv. fan fiction. Fan fiction se obecně vnímá jako soubor beletrie, poezie, písní, videí a mnoha dalších forem, které využívají původních postav a charakterů z filmů, seriálů, knih, ale i hudebních skupin, a dodává jim zcela jinou perspektivu, hledá nové narativní cesty či interpretace vycházející z korpusu a kontur původních děl. (Herzing, 2005, s. 1; Nováková, 2009 s. 476; Kustritz, 2003, s. 371) Vedle všech hudebních videí, beletrie a dalšího je pojem „Rizzles“ populární zejména na stránce Afterellen.com, kde každý nový díl následuje rekapitulace děje (autorka Dorothy Snarker). Tyto „recapy“ se staly se pro mnohé fanoušky nedílnou součástí sledování seriálu, jelikož popis a detekce lesbického subtextu v podání Dorothy je kombinací inteligentního humoru, štiplavé ironie a zajímavého slovníku. Příkladem výrazů tohoto slovního zásobníku může být TGTGT – Totally Gratitous, Tottally Gay Touching, kteréžto spojení charakterizuje moment, v němž se hrdinky dotýkají dlouho, příliš intimně nebo na místech, které překračují rámec přátelství. Dalším takovým výrazem je pak tzv. eye sex, tedy „oční sex“, to je popis situace provázené dlouhými a opět ne zrovna přátelskými pohledy mezi představitelkami. Zmíněné výrazivo se pak objevuje v samotných „recapech“, ale i v tweetech fanoušků a dalších textech o seriálu. Nutno dodat, že samotný původní text těmto „divokým“ interpretacím nahrává, jelikož míra doteků, vzájemných záchran životů, účastenství na rodinných sešlostech a předlouhých pohledů je někdy vskutku pozoruhodná.

And all that jazz…

Z předešlých řádků je patrné, že seriál nepřináší zásadní akční či forenzní senzace v každé vysílané minutě, ovšem ani tak nelze v této sérii řešení případů odsunout na druhou kolej. Rizzoli & Isles však nabízí zcela originální přátelské až rodinné zázemí v podání jedněch z nejsympatičtějších vyšetřovatelek současnosti – temperamentní Det. Jane Rizzoli a neopomenutelné pokladnice faktů Dr. Maury Isles.

 

Rizzoli & Isles

Tvůrce: Tess Gerritsen
Režie: Michael Zinberg, Mark HaberMichael M. Robin, Nelson McCormick, Steve Robin
Scénář: Tess GerritsenJanet Tamaro, Emilia Serrano, David Gould, Joel Fields, Elizabeth Benjamin, Dee Johnson, Dave Caplan
Hudba: James S. Levine
Hrají: Angie Harmon (Det. Jane Rizzoli), Sasha Alexander (Dr. Maura Isles), Jordan Bridges („Frankie“ Rizzoli, Jr.), Lorraine Bracco (Angela Rizzoli), Bruce McGill (Vince Korsak), Lee Thompson Young („Barry“ Frost), Brian Goodman (Leut. Sean Cavanaugh), Billy Burke (Spec. Agt. Gabriel Dean), Chazz Palminteri (Frank Rizzoli Sr.), Colin Egglesfield (Tommy Rizzoli), John Doman („Paddy“ Doyle), Michael Massee (Charles Hoyt), Chris Vance (Sgt. Major Charles „Casey“ Jones), Matthew Del Negro (Giovanni Gilberti), Constance Isles (Jacgueline Bisset), Donnie Wahlberg (Lt. Joey Grant), Sharon Lawrence (Dr. Hope Martine)
USA / TNT; 2010-???; 30 dílů / 55 minut; 3 sezón

Zdroje:

Wikipedia, The Free Encyklopedia. Rizzoli & Isles. Dostuné z WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/Rizzoli_%26_Isles

TNT Drama. Rizzoli & Isles. Dostupné z WWW: http://www.tntdrama.com/series/rizzoliandisles/

The International Movie Database. Rizzoli & Isles. Dostuné z WWW: http://www.imdb.com/title/tt1551632/

KUSTRITZ, A. Slashing the Romance Narrative. The Journal of American Culture. 2003. 26, 3, s. 371-384.

NOVÁKOVÁ, V. Modifikácia naratívnych štruktúr fanfiction vo vzťahu k originálnym naratívam seriálov. Varia XVIII : Zborník príspevkov z XVIII. kolokvia mladých jazykovedcov. 2009, 18, s. 476 – 485.

HERZING, M. J. The internet world of fan fiction. Richmond, Virginia : Virginia Commonwealth University. 2005. 105 s.

JENKINS, H. Textual Poachers: Television Fans & Participatory Culture. Studies in culture and communication. New York: Routledge, 1992. 343 s. ISBN 0-415-90571-0.

Print Friendly, PDF & Email
  1. Tj. Turner Network Television. []
  2. Angie Harmon je možné znát z původní série Law and Order (postava Abbie Carmichael) a Sashu Alexander ze seriálu NCIS jako Caitlin Todd. []
  3. Např. Women’s Murder Club (2007-2008) shodou okolností také s Angie Harmon v hlavní roli nebo Charlie’s Angels (2011). []
  4. Již tato základní charakteristika může pozorným divákům připomínat bazální popis hlavních postav seriálu Sběratelé kostí/Bones. Oba seriály mají vskutku nápadně mnoho společného co do hlavních hrdinů a jejich charakterového vývoje, zda je tato podobnost náhodou či záměrem, lze jen těžko vypátrat. []
  5. Termín (fanoušek) býval obvykle spojován spíše se sportovními nadšenci, ovšem se stále rychlejším rozvojem médií a jejich vlivu na každodenní život jedinců se stal pojmem definujícím člověka „nadšeného“ pro konkrétní mediální produkt. Jenkinsonovými slovy – člověk se nestává fanouškem (fan) bytím pravidelným divákem určitého programu, ale překladem toho sledování do nějakého typu kulturní aktivity, sdílením pocitů a myšlenek o daném obsahu programu s přáteli, přidáním se do skupiny jiných fandů, kteří sdílejí společné zájmy. (Jenkins, 1992) []

Autor

Počet článků : 32

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

http://25fps.cz/2020/corded-handheld-vacuum-cleaner-eraclean-stick-handheld-vacuum/
/25fps.cz
Zpět nahoru