Ostravu nadchnul Strach a Smrt Ludvíka XIV.
TISKOVÁ ZPRÁVA: 8. ročník OKO
Od 23. do 29. září probíhal v Ostravě osmý ročník Mezinárodního filmového festivalu Ostrava Kamera Oko. Vítězem hlavní soutěžní sekce Oficiální výběr se stal kameraman Jonathan Ricquebourg za svoji spolupráci s režisérem Albertem Serrou na francouzském snímku Smrt Ludvíka XIV.. Krátkometrážní soutěž vyhrál Adam Mach za kameru ve filmu Strach.
V Oficiálním výběru se v české premiéře představilo šest snímků. Nový film Wima Wenderse Krásné dny v Aranjuez 3D, italský celovečerní debut režiséra Alessandra Comodina Šťastné časy se blíží, francouzské erotické drama Noci navzdory, historický snímek Smrt Ludvíka XIV., portugalská adaptace povídky Josepha Conrada Výspa pokroku a americký film Radio Dreams.
Mezinárodní porota, již tvořili polský kameraman Adam Sikora, argentinský filmař Eduardo Williams a český dokumentarista, střihač a kameraman Miroslav Janek ocenila cenou Grand Prix Ostrava Kamera Oko kameramana Jonathana Ricquebourga za snímek režiséra Alberta Serry Smrt Ludvíka XIV. s Jeanem-Pierrem Léaudem v hlavní roli, a to za “synergii mezi příběhem a obrazem, za trpělivost, za záhadnost a za věrné zachycení historického období, ve kterém se film odehrává.”
“V dnešní době je snadné vytvářet a sdílet obrazy a videa. Je ale potřeba, aby člověk vytváření a chápání obrazů neuspěchal. Jsem za tuto cenu velmi vděčný. Utvrzuje mě ve víře, že ještě lze vybojovat si dostatek času pro to, vstoupit naplno do filmového světa, který je dílem fikce a dílem dokument a ocenit a prožít jeho poetičnost,” reagoval Ricquebourg na ocenění.
Smrt Ludvíka XIV. zatím nebude uveden v české distribuci, diváci se na něj přesto mohou těšit alespoň na Festivalu francouzského filmu.
Zvláštní cenu poroty si v Ostravě osobně převzala Kanaďanka Jessica Lee Gagné, kameramanka snímku režiséra Philippea Grandrieuxe Noci navzdory, za “novost vizuálního výrazu, vztah mezi filmovou řečí a videoartem, sensuální kamerou a mnoha zajímavými formálními koncepcemi”.
“Noci navzdory je film, který musí být viděn, je to upřímný a opravdový film, který se postupně proměňuje v sen. Zažít film v kině je dnes důležitější než kdy jindy. S vědomím, že kinosály v celém světě postupně mizejí, mi festivaly jako ten v Ostravě připomínají, že je potřeba, aby režiséři vytvářeli tento typ filmů,” sdělila oceněná kameramanka.
V programu Krátkometrážní soutěže svá díla představili mladí kameramané Klára Belicová (ukázkou z připravovaného filmu Zákon Helena), Adam Mach (Strach), Braňo Pažitka (Televise bude! Dva fragmenty z počátku vysílání), Jan Skriečka (Ritus) a Jakub Halousek (ukázkou z připravovaného díla Mokra svatba; soutěžního statusu se programově vzdal).
Porota Krátkometrážní soutěže složená z kameramana Diviše Marka, fotografa Marka Bartoše a kameramanky Yvon Teysslerové se rozhodla cenu udělit Adamu Machovi za jeho práci na filmu Strach. Porotci ocenili “udržení jednoty výrazových prostředků v souladu s tématem filmu.”
Zvláštní cenu poroty získala kameramanka Klára Belicová za práci na dokumentárním filmu Zákon Helena. Porota viděla pouze část celovečerního filmu o Berdychově gangu, ale „i přes nedokončený film jsme se rozhodli udělit zvláštní cenu za zásadní příspěvek kameramanky,“ odůvodnila porota při vyhlášení své rozhodnutí. Dokumentární detektivka Zákon Helena, mapuje pátrání režisérky Petry Nesvačilové po Berdychově gangu a vstoupí do distribuce v listopadu tohoto roku.
Letošní ročník festivalu představil téměř sedmdesát hraných, dokumentárních a krátkometrážních snímků a probíhal již podruhé jak v nových kinosálech Cineport v Provozu Hlubina, tak i v dalších třech jednosálových kinech Ostravy – Minikino, Art a Luna. Doprovodný program se nově zabydlel také v klubu Dock na Havlíčkově nábřeží.
Kromě porotců navštívila festival řada dalších hostů, mezi jinými americká režisérka Irene Chagall či čeští dokumentaristé Ivo Bystřičan, Karel Vachek, režiséři Michal Hogenauer, Vít Zapletal a Tomáš Pavlíček nebo kameraman Karel Slach. Profesionální program zahrnoval kromě Works in Progress a Lekce Miroslava Janka i workshop věnovaný otázkám budování publika filmových akcí, který probíhal pod hlavičkou českého zastoupení Creative Europe Desk – Media za přítomnosti jeho ředitelky Pavlíny Kalandrové a pod vedením Véronique Charrat z francouzského festivalu Premiers Plans Angers.