Dramaturgové Noir Film Festivalu Jana Bébarová a Milan Hain sdílejí své programové tipy
8. ročník Noir Film Festivalu začíná na královském hradě Křivoklát již za dva dny! Od čtvrtka 20. 8. do neděle 23. 8. budou mít návštěvníci možnost zhlédnout 32 filmů ve 44 projekcích. Dramaturgové festivalu Jana Bébarová a Milan Hain sdílejí své programové tipy. Jejich TOP 10 jsou řazeny abecedně.
MILAN HAIN
#1 Americký přítel (1977, Wim Wenders)
Opakované zhlédnutí se znalostí předlohy Patricie Highsmith mě utvrdilo, že jde možná o nejlepší film Wima Wenderse a o top adaptaci některého z románů ripleyovské pentalogie (a to má v obou kategoriích hodně silnou konkurenci).
Pátek 21. 8., 13.15, Biograf Sokol / Sobota 22. 8., 15.45, Sál Nova Cinema
#2 Blázni do zbraní (1950, Joseph H. Lewis)
Těžko vybírat jediný titul v tak nabité sekci, ale ze všech těch mileneckých párů na útěku mám nejraději Annie a Barta; na velkém plátně do tmy zahaleného horního nádvoří budou nápadité vizuální hrátky Josepha H. Lewise vypadat skvěle, za to ručím!
Sobota 22. 8., 21.00, horní nádvoří
#3 Cizinci ve vlaku (1951, Alfred Hitchcock)
Režie Alfred Hitchcock, na scénáři podle stejnojmenného románu Patricia Highsmith spolupracoval Raymond Chandler, v životních úlohách excelují Farley Granger a Robert Walker… nic víc vědět nepotřebujete, program na páteční večer je jasný.
Pátek 21. 8., 21.00, horní nádvoří
#4 Hrůzovláda (1949, Anthony Mann)
Barokně pojatý noirový příběh z období francouzské revoluce – netradiční kombinace, kterou byste si neměli nechat ujít.
Pátek 21. 8., 16.15, Sál Burta Lancastera
#5 Kouzelný dům (1939, Otakar Vávra)
Vizuálně působivý film s motivem amnézie a snovými sekvencemi – kombinace jako vystřižená z klasického noiru, zde ale v podání Otakara Vávry a ještě před ‚oficiálním‘ začátkem amerického cyklu.
Sobota 22. 8., 10.45, Sál Nova Cinema
#6 Mulholland Drive (2001, David Lynch)
Jak jsem řekl v nedávném rozhovoru pro kinema.sk, jde podle mě nejen o nejlepší film v Lynchově úctyhodné kariéře, ale také o jedno z klíčových děl světové kinematografie po roce 2000… viděl jsem jej několikrát a vždy se stejným zaujetím.
Sobota 22. 8., 16.00, Biograf Sokol / Neděle 23. 8., 12.45, Sál Nova Cinema
#7 Posedlost (1943, Luchino Visconti)
Musím se přiznat, že v italském noiru mám sám velké mezery, a proto sázím na jistotu a volím v pořadí druhou adaptaci Cainova Pošťáka v režii vždy excelentního Luchina Viscontiho.
Čtvrtek 20. 8., 14.15, Sál Claire Trevor / Sobota 22. 8., 16.45, Sál Claire Trevor
#8 Sbohem buď, lásko má (1944, Edward Dmytryk)
Těžko věřit, že jsme čekali celých osm let, než odpromítáme tuto naprostou noirovou klasiku; tady není co řešit, Sladká vůně úspěchu musí ustoupit tomuto majstrštyku s brilantním obsazením a geniální kamerou Harryho J. Wilda.
Pátek 21. 8., 16.30, Biograf Sokol / Neděle 23. 8., 13.30, Sál Burta Lancastera
#9 Špinavá dohoda (1948, Anthony Mann)
Jeden z vrcholů skvěle fungující tvůrčí spolupráce Mann/Alton, který chytře variuje motivy spojené s narativním vzorcem milenců na útěku.
Čtvrtek 20. 8., 21.00, horní nádvoří / Neděle 23. 8., 13.45, Sál Claire Trevor
#10 Zabiják v ulicích New Yorku (1950, Earl McEvoy)
„Patrně ne nejlepší, ale kuriózně možná nejaktuálnější film v programu – sedmdesát let staré béčko o virové nákaze šířící se velkoměstem; před projekcí nezapomeňte použít dezinfekci.“
Čtvrtek 20. 8., 14.45, Sál Burta Lancastera
JANA BÉBAROVÁ
#1 Ďáblova brána (1950, Anthony Mann)
Atmosféricky nasvícený noirový western, který byl tvůrčím epitafem autorské dvojice Mann-Alton, alarmujícím způsobem zachycuje bohužel stále palčivý problém americké společnosti: xenofobii a rasovou nesnášenlivost.
Sobota 22. 8., 15.45, Sál Burta Lancastera
#2 Houkání sovy (1987, Claude Chabrol)
Claude Chabrol byl mistr ve vyprávění bizarních maloměšťáckých příběhů o patologické vášni a voyeurství. Když pominu svůj ideologický problém s tím, že osoba trpící chronickou depresí je okolím stigmatizovaná jako psychicky vyšinutá, pak je Houkání sovy velmi zábavný camp s replikami, které by se daly tesat do kamene. „Už jsem tři měsíce v pohodě. Od té doby, co tě sleduju.“ PS: Jako předfilm by k filmu výborně seděl animovaný kraťas o sově s LMD z cyklu Animoterapia.
Sobota 22. 8., 15.30, sál Velvyslanectví USA
#3 Konec cesty (1959, Miroslav Cikán)
Nikdy jsem nebyla v mosteckých dolech ani v Tuzexu, takže napínavý film Miroslava Cikána je ideální exkurzí do těchto míst. Ďábelskému pohledu očí Martin Růžka mohl v československé kinematografii konkurovat snad jen Petr Čepek a moje oblíbená pyšná princezna Alena Vránová odsekává a uzemňuje chlapy na první dobrou. Kuřáci budou mít během projekce absťák, protože si tam všichni zapalují jednu cigaretu za druhou. Jak noirové!
Čtvrtek 20. 8., 12.00, Sál Claire Trevor / Sobota 22. 8., 11.00, Sál Claire Trevor
#4 Lost Highway (1997, David Lynch)
Variovala bych větu mého kolegy Milana Haina adorujícího Mulholland Drive. Podle mě je Lost Highway nejen nejlepší film v Lynchově úctyhodné kariéře, ale také jedno z klíčových děl světové kinematografie 90. let. Viděla jsem několikrát a vždy se stejným zaujetím. Kdybych si měla vybrat jeden film, který si na NFF 2020 určitě nenechám ujít, pak je to Lost Highway. Pro jeho interpretační bohatost, Patriciu Arquette, „this magic moment“ a boží soundtrack (to máte: David Bowie, Lou Reed, Rammstein, Marilyn Manson, Trent Reznor a NIN, The Smashing Pumpkins…). Temná a zběsilá jízda od prvního záběru.
Neděle 23. 8., 10.00, sál Velvyslanectví USA
#5 Město se brání (1951, Pietro Germi)
Zoufalé činy zoufalých postav v úzkostí prostoupeném (after) heistu z kulis zruinovaného poválečného Říma. Je dobré vidět, jak začínal později slavný komediální oscarový režisér Pietro Germi.
Sobota 22. 8., 10.30, Sál Burta Lancastera
#6 Modrý samet (1986, David Lynch)
Hloubková sonda Davida Lynche pod povrch nablýskané fasády americké (pseudo)idyly 50. let, kdy se všichni usmívali a programově se měli krásně. Demaskovaný ženský mýtus, perverznost a Dennis Hopper v životní roli. „Baby wants blue velvet.“
Pátek 21. 8., 13.00, sál Velvyslanectví USA
#7 Sladká vůně úspěchu (1957, Alexander Mackendrick)
Film, který zraje jako víno. Na první pohled se do něj možná nezamilujete, protože se v něm tolik mluví, ale právě pro všechny ty vyšperkované repliky jej budete mít při každém dalším zhlédnutí víc a víc radši. Je to chutná sušenka nasáklá arzenikem. PS: Při příležitosti uvedení na festivalu v poctě Burtu Lancasterovi jej ve spolupráci s námi vydává Art4Film ve speciální Blu-ray edici. Takže pokud jej nestihnete na Křivoklátu, pořiďte si disk. Do bookletu jsem napsala nějaká ta moudra o kontextu vzniku snímku.
Neděle 23. 8., 16.00, sál Velvyslanectví USA
#8 Takoví normální zabijáci (1994, Oliver Stone)
Radikální film po všech směrech. Ve své nesmlouvavé satiře na exploatační mediální taktiky prodávat zprávy o zločinech jako senzační atrakce z titulních stran jde Oliver Stone záměrně za hranu. Vizuálně konceptuální postmoderní dílo, jehož sofistikované a podprahově informačně hutné obrazy dirigoval zkušený DOP Robert Richardson. Jestli je tématem letošního roku amour fou – láska šílená, tak tahle je nejšílenější ze všech. Půlnoční projekce je značka ideál. PS: Je to náhoda či osud, že zrovna David Lynch předsedal benátské porotě, která Stoneovi udělila Velkou cenu?
Sobota 22. 8., 23.45, sál Velvyslanectví USA
#9 Tmavě červená (1975, Dario Argento)
I když se nepovažuju za fanynku gialla, Tmavě červená mi učarovala – velkou roli v tom hraje nezaměnitelná hudba skupiny Goblin. Jak zpívají Tata Bojs v jedné své písničce „Od té chvíle víte, že už se jí nezbavíte.“
Neděle 23. 8., 13.00, sál Velvyslanectví USA
#10 Zapadákov (1973, Terrence Malick)
Na filmech mě nejvíc baví osobitý přístup k žánrovým konvencím a jejich koncepční narušování: příběh o legendárních zločincích Terrence Malick doslova přebásňuje. Brutalita v poezii obrazů. Navíc s nepříliš užívaným voiceoverem a perspektivou ženy, která podlehne svému osudovému muži. Precedentem mu v tomto budiž Mannova Špinavá dohoda.
Sobota 22. 8., 12.45, sál Velvyslanectví USA
Kompletní program festivalu, ceny festivalových pasů a vstupenek, tipy na ubytování a další informace jsou k nalezení na festivalovém webu a sociálních sítích (Facebook, Twitter, Instagram).