SUNDANCE 2022: Odvážné počiny ze sekce NEXT
8. ZPRÁVA o Sundance Film Festivalu (20.–30. 1. 2022) – JANA BÉBAROVÁ
Do startu letošního Sundance zbývají už jen dva dny. Online program bude intenzivní, nevyjímaje filmy uvedené v sekci NEXT, jež v Park City v posledních dvanácti letech představuje „ryzí, odvážná díla, která se vyznačují inovativním a progresivním přístupem k vyprávění příběhů.“
Předchozí články představující programové sekce letošního Sundance najdete zde.
Ze sedmi titulů, které jsou letos do sekce NEXT zařazeny, figuruje v mém osobním programu celovečerní debut Maxe Walkera-Silvermana A Love Song, protože koncept „svérázné romance ukazující ‚americký Západ‘ plný klidu, soucitu a introspekce“, odpovídá zcela mým potřebám. Zvlášť, když v centru dění stojí outsiderské postavy spjaté láskou z dětství, se kterými se podívám mimo civilizaci – k jezeru v horách. Program navíc vyzdvihuje kariérní výkony šedesátileté Dale Dickey a čtyřiasedmdesátiletého Wese Studiho.
Na havajský ostrov O’ahu se publikum podívá s protagonistou filmu Every Day in Kaimuki, cynickým dvacetiletým moderátorem nočního rozhlasového pořadu. Skrze určující moment v jeho životě – možnost přestěhovat se do New Yorku – film mimo jiné ukazuje zmatky dospělosti mileniálů. Debut Aliky Tengana na dramaturgy a dramaturgyně Sundance silně zapůsobil svou zádumčivostí a lyričností.
Jako „emotivní a intimní portrét vzdávající hold odolnosti přistěhovalců a jejich dětí“ je anoncován dokument Mija, ve kterém debutující mexicko-americká filmařka Isabel Castro sleduje osobnost hudební manažerky Doris Muñoz vášnivě se zasazující o začínající latinskoamerické umělce a umělkyně.
Osobnost průkopnické transgender ženy přezdívané Agnes, která se v 60. letech 20. století podílela na výzkumu Harolda Garfinkela na UCLA, je středem zájmu snímku Framing Agnes, ve kterém se režisér Chase Joynt snaží rozšířit rámec, jakým je nahlíženo na historii trans lidí.
Dokumentární snímek RIOTSVILLE, USA, pod nímž je podepsaná Sierra Pettengill, je „poetickou a zuřivou reflexí reakce občanů a institucí na vzpoury na konci 60. let“. Sestavený je výhradně z archivních záběrů, které byly natočeny armádou Spojených států nebo se objevily v televizním vysílání. Režisérka publikum zavede do tzv. Riotsville, modelových měst, kde se americká armáda a policie cvičily reagovat na domácí občanské nepokoje.
Justin Benson a Aaron Moorhead budou v rámci NEXT prezentovat svůj nový společný počin Something in the Dirt, „zvrácenou sci-fi konverzačku“, která skrze příběh dvou sousedů z LA vypovídá „o dnešní paranoidní době, kdy je každá možná odpověď vzdálená pouhému vyhledávání na Googlu“.
Výběr uzavírá snímek The Cathedral, v Benátkách premiérovaný druhý celovečerní film Rickyho D’Ambrose, který je částečně autobiografickou reflexí a pokusem scenáristy a režiséra o zvěčnění určitého období jeho vlastního života. „Zčásti portrét autora jako mladého muže a zčásti katalog předmětů, lidí a okamžiků, které charakterizovaly zhruba 20 let Ameriky, je The Cathedral poetickou a zkušenostní meditací o mládí a nedávné minulosti,“ uvádí programová anotace.