Metamorfóza na dotek chladné reality – PAF Olomouc opět získává živou formu
Po třech letech fyzické absence podepsal festival smlouvu s ďáblem, Olomouc a všichni návštěvníci festivalu se tak opět mohou těšit na metafyzické prolnutí, které se manifestuje 1.–4. 12. 2022 v kulisách barokního konviktu a dalších místech Olomouce. Téma letošního ročníku je opředeno tajemstvím, a i když by bylo lepší jej až do samotného závěru festivalu neprozradit, malá nápověda neuškodí – začíná na F a končí na aust. Mytický Faust prošel, stejně jako festival PAF Olomouc a společnost, mnoha změnami a interpretacemi. Příběh o Faustovi je i příběhem o vykořenění a ztrátě svého původního místa cizím přičiněním.
Vyrvat, zahodit a zadupat (si)
Interpretaci vykořenění a násilného vysídlení s možností následného dialogu a smíření přinese do chladné Olomouce libanonská umělkyně Rana Hamadeh. Spolu s panelem věnujícím se sociálním implikacím sofoklovského Oidipa přiveze i strhující zvukovou performanciCan You Make a Pet of Him Like a Bird or Put Him on a Leash for Your Girls?, která odkazuje na muslimský svátek Ašúra, který v posledních dekádách získává velmi negativní politický, společenský i právní rozměr.
Motivy ztráty kulturní identity se objevují i ve tvorbě hudební producentky Chuquimamani-Condori a jejího bratra Joshuy Chuquimia Cramptona. Sourozenci jsou přímými potomky jihoamerického lidu Aymara. Právě násilná evropská kolonizace území, které lid Aymara obýval, a novodobá oprese bolivijskou garniturou působí jako hlavní motiv filmu Amara’s Tongue: Daughter (2021), který sourozenci poprvé představí ve střední Evropě. Jejich společný koncert na PAFu je jednou z mála příležitostí vidět obě tyto tvůrčí entity v rámci jedné performance.
Skladatel Billy J. Bultheel se v Olomouci objevil v roce 2020, kdy speciálně pro online edici PAF Olomouc vytvořil performativní projekt The Minutes Olomouc. Dlouhodobá spolupráce Bultheela s v Berlíně působícím umělcem Alexandrem Iezzi vyústila v nový hudební projekt s názvem 33. V rámci této třicáté třetí spolupráce vydali i album 33-69. To v sobě spojuje veškeré tvůrčí rysy obou autorů – surové breakové beaty s barokními motivy a temnou psyché. Dvojice 33 si pro festival připravila speciálně performativní verzi aktuálně vydaného alba 33-69. Performance 33 plugged 002 proběhne v barokní Kapli Božího Těla.
V Londýně působící italská umělkyně Rebecca Salvadori na téma festivalu reaguje vlastní produkcí filmového prostředí, které bude na PAFu přítomné jako laboratoř pro koncerty, natáčení a rozhovory, kam pozvala mj. dvojici hudebníků Kenichiho Iwasu & Maxwella Sterlinga nebo vizuálního umělce Charlieho Hopea. Během PAFu uvede i aktuální video The Sun Has No Shadow, kde mapuje londýnskou klubovou scénu skrze úzký okruh přátel a spolupracovníků.
Soutěž a metamorfóza vizí? Jiné Vize CZ 2022 opět jinak
Jediná česká soutěž věnovaná pohyblivému obrazu, filmu a videu napříč galerijním a filmovým prostředím proběhne po šestnácté pod názvem Jiné Vize CZ 2022. Každý ročník má přizvaného kurátora, který vybírá z přihlášených děl soutěžní desítku. Těchto deset snímků bude promítnuto jako jedno pásmo a během celého festivalu budou ke zhlédnutí i v rámci skupinové instalace v Galerii XY v Olomouci.
Letos se pozice kurátora zhostil interdisciplinární umělec a kurátor Šimon Kadlčák, který ve své tvorbě zpracovává téma rozpouštějící se identity jedince v kolektivu či vlivem změněných stavů vědomí, které ho dovedlo k zájmu o autonomii, freetekno, fotbal nebo husitství. Snímky si kromě hlavní ceny poroty mohou odnést i cenu diváků, kteří pro ně budou během festivalu hlasovat. Vybraných deset finalistů představí Šimon Kadlčák v rámci události PAF Praha 8. listopadu v Centru pro současné umění Praha.
Lábus nebo Orwell – PAF přináší premiéry
Kromě unikátních projektů, které budou mít diváci možnost vidět pouze jednou za život, představí festival i několik premiérových snímků. Premiéra filmu Revue Kroky vizuálního umělce Jiřího Havlíčka nabídne finální rozhřešení pořadu Kroky ze sedmdesátých let. Jiří Lábus se v něm setká s několika dávnými kolegy, kteří utonuli v bezčasí televizního světa. Televize Estráda na festivalu uvede nový snímek inspirovaný orwellovským ternem Anděl na dně. Kromě toho také přiveze loutkovou divadelní hru na motivy povídky Karla Čapka O zázračném tulákovi Chudáci. Předpremiéru na festivalu bude mít očekávaný snímek Víta Pancíře ZELENÝ FILM, NIC VÍC, ten v sobě spojuje klasické motivy lásky a smrti se snovými pasážemi inspirované básní Františka Halase Nic víc. Jan Kulka se dlouhodobě věnuje úpravám a novotvarům filmového média, jeho premiérový snímek Patterns vznikl tiskem na 60mm film a je promítán na autorem vyrobeném zařízení – divákům nabídne vizuálně nabitý zážitek živého kina plného geometrických tvarů a hrou světla.
V současnosti je možné zakoupit v předprodeji akreditace za 1300 Kč.