Zde se nacházíte: 25fps » Světový film » Potomci lidí

Potomci lidí

RECENZE: Potomci lidí (režie: Alfonso Cuarón, 2006) – MILAN HAIN –

Listopad, 2027. Špinavé londýnské ulice, po kterých společně s automobily projíždějí motorizované rikše. Po chodníku se mezi lidmi v šedivých šatech pohybují i desítky uniformovaných policistů. Výbuchy na veřejných místech jsou na denním pořádku. Všudypřítomné obrazovky hlásají: „Svět se zhroutil, jen Británie se drží.“ Hlas v prostředcích městské hromadné dopravy nabádá cestující, aby v případě podezření neprodleně udali všechny ilegální přistěhovalce, i kdyby jimi měli být sousedé či příbuzní. Chaos, panika a nejistota ovládly lidstvo.
Televizní zpravodajství přichází se šokující zprávou – ve věku 18 let, 4 měsíců, 20 dní, 16 hodin a 8 minut zemřel nejmladší člověk světa. Stejnou dobu trpí všechny ženy světa neplodností, kterou nikdo nedokáže vysvětlit, natož ji vyléčit. V této situaci je Theo Faron (Clive Owen), cynik řešící své problémy za přispění alkoholu, požádán svou bývalou ženou, dnes politickou aktivistkou, o pomoc. Má doprovodit mladou „běžku“ Kee do bezpečné zóny mimo Londýn. Theo zatím ještě netuší, že Kee je možná poslední nadějí lidstva na přežití.

Mexický režisér Alfonso Cuarón začal na adaptaci dystopického románu slavné britské autorky P. D. James[1] pracovat už v průběhu roku 2002. Kvůli nabídce režírovat třetí díl ságy o Harrym Potterovi však projekt na chvíli uložil k ledu a vrátil se k němu později. Tento odklad nakonec posloužil ku prospěchu věci – Cuarón tak dostal čas přivést svou vizi budoucnosti téměř k dokonalosti. Svět o dvacet let později se od toho našeho příliš neliší. Technika v některých oblastech sice pokročila, domácích spotřebičů s bláznivým futuristickým designem se ale nedočkáme. Hlavně však věda nedokázala uspět v řešení problému, který lidstvo konce 20. let 21. století trápí nejvíc – a tím je neplodnost. Obyvatelé planety ztratili jakoukoliv víru v lepší budoucnost a není se čemu divit. Celých 18 let nespatřilo světlo světa jediné novorozeně, planeta jako taková zkolabovala. Londýn, který je na tom údajně nejlépe, se stává neustálým terčem teroristických útoků, nechtění přistěhovalci z celého světa jsou násilně stěhování do ghet. Možná poslední naději představuje mladinká Kee v doprovodu nejméně pravděpodobného hrdiny ze všech – cynického alkoholika, v mládí politického aktivisty, který se k pomoci odhodlává pouze kvůli vidině finanční odměny.
Cuarón se rozhodl příběh zpracovat (podle svých slov) co nejrealističtějším možným způsobem. Prostor mapuje extrémně dlouhými záběry[2], kterými se snaží zaangažovat diváka. Stáváme se tak dalšími aktéry filmu, kteří dění pozorují zpoza rohu, případně v závěsu za hlavním hrdinou Theem. V mnoha scénách je užito i hloubky pole, díky které máme přehled o akci odehrávající se mnoho desítek metrů od kamery. Absolutorium si zaslouží využití zvukových efektů, které jsou propracovány do nejmenších detailů a přispívají tak k autenticitě snímku.
Potomci lidí jsou do značné míry politicky angažovaným filmem. Upozorňují na stále přehlížené problémy dnešního světa, jakými jsou migrační politika, chudoba zemí třetího světa, stále hrozící nebezpečí teroristických útoků apod. Cuarón nám ukazuje, jak na tom svět v roce 2027 bude, pokud je budeme dále ignorovat. Natočil film nehollywoodsky špinavý, stylově mimořádně vytříbený (a v mnoha ohledech novátorský), s vyváženým poměrem zoufalství a naděje, která se nakonec v závěru opravdu dostaví. Bude to ale k něčemu?
Snímek se do prodejen s DVD nosiči dostává ve dvoudiskové podobě, což je samo o sobě důvodem k radosti. Po prozkoumání obsahu bonusového disku jsem však byl mírně zklamán – kromě tří vynechaných scén se na něm sice nachází 5 dokumentů (další je ještě na disku s filmem samotným) – jen jeden z nich však překročí 10minutovou stopáž. Nejzajímavější bonusovou položkou byl (alespoň pro mě) krátký klip o tvorbě vizuálních efektů, za pozornost ale jistě stojí i povídání Cuaróna a jeho spolupracovníků o práci na výpravě snímku či o náročném natáčení akčních scén s detailně propracovanou choreografií.

 

Children of Men

Režie: Alfonso Cuarón

Scénář: Alfonso Cuarón, Timothy J. Sexton, David Arata, Mark Fergus, Hawk Ostby (podle stejnojmenného románu P.D. James)

Kamera: Emmanuel Lubezki

Střih: Alfonso Cuarón, Alex Rodríguez

Hudba: John Tavener

Hrají: Clive Owen, Michael Caine, Julianne Moore, Chiwetel Ejiofor, Charlie Hunnam, Peter Mullan, Claire-Hope Ashitey

2006, USA, Velká Británie

na DVD od 2. 4. 2007

 

Doporučená literatura

Potomci lidí. Filmový přehled. 2006, roč. 57, č. 12, s. 17 – 18

FILA, Kamil. Potomci lidí. Cinema, 2006, roč. 16, č. 11, s. 38 – 40

HAUSER, Ondřej. Potomci lidí. Cinepur, 2007, roč. 14, č. 49, s. 54

LACHMANOVÁ, Kateřina. Význam naděje v rozpadajícím se světě. Fantom [online]. 2007, roč. 5, č. 31, [cit. 2007-4-28]. Dostupné z <http://www.fantomfilm.cz/?type=article&id=429>


[1] U nás i ve světě známé spíše díky detektivním románům, jejichž hlavním hrdinou je detektiv Scotland Yardu Adam Dalgliesh; Potomci lidí jsou jejím jediným příspěvkem žánru sci-fi.

[2] které jsou snímány s pomocí steadicamu – zařízení, umístěným na ručně držené kameře, které vyrovnává její otřesy.

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Milan Hain
Počet článků : 128

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

Zpět nahoru