Náplň hlavní sekce nám letos dělá největší radost
ROZHOVOR s Otto Bohušem o Cinepur CHOICE 2008 -MILAN HAIN –
Rozhovor s ředitelem přehlídky Cinepur CHOICE Otto Bohušem. Ptali jsme se především na dramatugii a organizaci tohoto výjimečného festivalu; kromě toho se dozvíte, zda se organizátorům podařilo do Česka přilákat zahraniční hosty či zda vyjde festivalový katalog.
Přehlídka Cinepur CHOICE se po své úspěšné premiéře vrací do brněnských, pražských a olomouckých kinosálů. V čem se bude letošní ročník nejvíce lišit od toho loňského?
Otto Bohuš: Hlavně rozsahem – oproti loňským osmi filmům letos uvede Cinepur CHOICE letos celkem 21 celovečerních a 23 krátkometrážních snímků, a to v pěti programových sekcích. Desítka prestižních novinek ze světových festivalů bude náplní hlavní sekce CHOICE 08, jejíž složení nám letos dělá největší radost. Změnou oproti loňsku je také určitě doprovodný program – především v Brně bude poměrně bohatý.
Programovou perličkou je videoartová sekce MULTIKINO, která se koná v pražské galerii tranzitdisplay, brněnském Pražákově paláci a olomouckém Konviktu a vstup na ni je zdarma.
Můžete čtenářům v krátkosti představit tým, který za Cinepur CHOICE stojí?
Dramaturgie festivalu je výsledkem práce širšího okruhu přispěvatelů časopisu Cinepur, které zastřešuje programový ředitel Zdeněk Holý. Kmenovými členy týmu jsou hlavní PR manager Pavel Sladký, Dominika Prejdová (bez níž se neobejde žádná festivalová kopie) a grafička a autorka vizuálu Barbara Slezáková. Zmínit musím i regionální PR koordinátorky (Lucie Frgalová a Ester Nagyová) a Katku Ratajovou, pražskou produkční. Na organizaci festivalu se dále různou měrou podílí desítky dalších lidí, jejichž jmenování by pravděpodobně vyčerpalo kapacitu rozhovoru (ale poděkování zaslouží také). Nejdůležitější osobou festivalu je samozřejmě ředitel, tedy já.
Pomalu ale jistě dochází k odtajňování jednotlivých programových položek – z hlavní sekce je už známa celá polovina snímků. Co tyto filmy (popřípadě jejich tvůrce) spojuje?
Kromě autorského konceptu je nic moc nespojuje, a to je v pořádku. Zajímá nás, jak který tvůrce originálně nakládá s filmovým výrazem, jak osobitě dokáže uchopit možnosti filmového vyjadřování – a čím jsou tyto možnosti různější, tím máme větší radost.
Kdy se dozvíme názvy zbylých filmů? Budou mezi nimi podobně výjimečná díla, jako jsou ta Van Santova či Kitanova?
Přehled všech titulů sekce CHOICE 08 je již na webu cinepurchoice.cz odhalen, stejně jako retrospektiva francouzské režisérky Claire Denis. Festivalový program detailněji představíme na první tiskové konferenci v Brně v pondělí 24. listopadu.
Retrospektivní sekce je věnována francouzské režisérce Claire Denis. Proč jste zvolili právě ji? Jak velkou porci z její filmografie divákům nabídnete?
Retrospektiva uvede pět snímků a půjde o výběrovou kolekci ze starších režisérčiných děl. Při výběru jsme chtěli divákům zprostředkovat především filmy, které doposud v Čechách nebyly uvedeny. Claire Denis jsme vybrali také proto, že její filmy jsou již léta v Cinepuru sledovány; Cinepur CHOICE v rámci LFŠ před čtyřmi lety dokonce uváděl její Krásnou práci (1999). Co je na Denis fascinující, je bezprostřednost jejích filmů – neustále vedou novými cestami, které se v průběhu filmu mění. Pokud je kinematografie dnes čím dál konceptuálnější, o Claire Denis to neplatí.
Tuším správně, že hlavním předpokladem tak důsledné dramaturgie, jakou se váš festival může pyšnit, je objíždění filmových festivalů? Kolik jich zástupci Cinepur CHOICE navštívili a který z nich vás inspiroval nejvíce?
Programovou nabídku tvoří tipy od členů a spřízněného okruhu redakce, z nich se teprve vybírá. Tipy mohou být generovány různě, někdo někde něco úchvatného viděl, jiný o tom četl a my si film pak můžeme prohlédnout ve screeneru od distributora. Hlavní festivalovou osou, kterou širší okruh redakce navštěvuje, jsou přehlídky v Cannes, San Sebastiánu, Locarnu či Torontu.Já osobně jsem letos navštívil benátský festival, kde mě například zaujal Kitanův svobodomyslný film Achilles a želva, který Cinepur CHOICE v české kinopremiéře divákům představí.
Existují filmy, které jste si přáli uvést, ale nakonec to nevyšlo?
Velmi jsme například stáli o krásně neuchopitelnou anime novinku Mamoru Oshiiho, finanční podmínky distributora byly ale z úplně jiné planety. To byl také případ několika dalších žhavých tipů. Jiné filmy například ztroskotaly na neexistenci volné kopie pro náš festival – jako například výjimečné Bezhlavé ženy od Lucrecie Martelové, která zazářila v Cannes. Největším letošním zklamáním je „nedohoda“ s francouzským distributorem ohledně posledního filmu režisérky Claire Denis.
Pokoušeli jste se pozvat některé z tvůrců k nám do České republiky? A pokud ano, přijede nakonec někdo?
K zahajovacímu filmu festivalu Paranoid Park (který uvádíme ve spolupráci s AČFK) jsme samozřejmě zvali režiséra Gus Van Santa; byl velmi milý, ale z časových důvodů bohužel musel odmítnout. Ze stejných důvodů se nám omluvila režisérka Claire Denis; je ve fázi dokončování svého snímku White Material a natáčení nového, takže do konce roku je absolutně vytížená. V současné době jednáme o návštěvě argentinského režiséra Pabla Fendrika, jehož dva filmy uvádíme. Jistými hosty festivalu jsou tak zatím pouze „domácí“ – mladá herečka Natálie Řehořová (kterou si do svého snímku Jezero vybral Philippe Grandrieux) či režiséři Martin Ježek a Ondřej Vavrečka k sekci experimentálních děl.
Chystáte se vydat festivalový katalog?
Samozřejmě – není katalog, není festival. Na letošním katalogu si dáváme záležet; bude mít oproti loňskému větší rozměr a zpracován bude v minimalistickém stylu letošního vizuálu festivalu. Kvůli nižšímu nákladu nebude volně distribuován, ale diváci se k němu dostanou pouze na pokladnách kin po zakoupení vstupenky či festivalové permanentky. Mají se na co těšit.
Bude podobně jako loni festivalový program hlavním tématem nového čísla Cinepuru?
Ano – obsáhlé texty ke čtyřem hlavním sekcím budou dominovat jubilejnímu 60. číslu dvouměsíčníku Cinepur.
V tiskové zprávě uvádíte, že vstupenky na jednotlivé projekce se budou prodávat za 79 korun. Jak to bude s permanentkami?
Permanentky letos pokryjí nejsledovanější sekci CHOICE 08 – permanentka na všech deset zahraničních novinek bude stát 450 Kč, čímž případní návštěvníci ušetří téměř polovinu oproti jednotlivým vstupům. Kdo si netroufne na nápor celé artové desítky, může zkusit poloviční permanentku v hodnotě 250 Kč. Pro diváky olomouckého kina Metropol, kde uvádíme šest filmů z hlavní sekce CHOICE 08, bude připravena výhodná permanentka v hodnotě 250 Kč.
Minulý rok přehlídku navštívilo více než 3000 diváků. S jakou návštěvností byste byl spokojen letos?
Vzhledem k rozšířenému programu festivalu (a celkem 51 festivalovým projekcím) by mě určitě potěšila přízeň alespoň čtyř tisíc cinefilně naladěných diváků, ale neodvažuji se dopředu hádat. Zakončujeme festivalovou sezónu, lidé mohou být z nabídky přehlídek unavení, do toho předvánoční ryk s dárky… Promítat pro prázdný sál by nás ale samozřejmě mrzelo, tak alternativní zase nejsme.
Neuvažujete o rozšíření festivalu do dalších měst?
Festival Cinepur CHOICE zatím bohužel není akce, která by se těšila zájmu větších sponzorů či přehršli grantových podpor, proto jsme rádi, že s omezeným rozpočtem dokážeme pokrýt alespoň tři hlavní univerzitní města. Kdo zná reálné ceny kopií zahraničních festivalových šlágrů, ten snad může docenit, že jsme podobnou akci v takovémto rozsahu vůbec schopni vyprodukovat. Nechci ale jen brečet; na druhou stranu jsem velmi rád za vstřícnost Státního fondu ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie. Ten dokázal ocenit u nás výjimečný (na Západě ale zcela běžný) autorský koncept přehlídky a letos festivalu přidělil (pro nás zásadní) dotaci 550.000 Kč. Budoucnost případného třetího ročníku Cinepur CHOICE je tak pravděpodobně svázána hlavně s přízní Státního fondu.
Na kterou část programu se vy osobně těšíte nejvíce?
Sobotní zakončení brněnské části festivalu 6. prosince v kině Art slibuje mnohé… Těším se na Rosalesovo excelentní dílo Kulkou do hlavy na velkém plátně a s pořádným zvukem. Jsem taky zvědav na divácký ohlas miniprofilu argentinského talentu Pabla Fendrika, jehož dva filmy v rámci sekce CHOICE 08 uvádíme. Nejvíc se pak samozřejmě těším, až celé festivalové šílenství v polovině prosince skončí a budu se moci pořádně věnovat svému synovi, který přízeň otce potřebuje snad ještě o chlup více než Cinepur CHOICE mě.