free-slots.us.org
Zde se nacházíte: 25fps » Světový film » Skutečný život

Skutečný život

RECENZE: Svatá hora (režie: Alejandro Jodorowsky, 1973) – VERONIKA ZÝKOVÁ –

Nyní, když se hojně diskutovaná Svatá hora ocitá po dlouhých letech v distribuci v odpovídající zvukové a obrazové kvalitě, je konečně možné posoudit, zda se jedná o film nedoceněný, či naopak. Bizarní, znepokojující, vyšinutý, bořící veškerá myslitelná tabu – takový je filmový svět Alejandra Jodorowského, svět jeho vrcholného počinu Svatá hora.

_

Svatá hora

Abychom zabránili ekonomické krizi, musíme eliminovat 4 miliony obyvatel v příštích pěti letech.

Zahajte operaci plynových komor, plynových škol, plynových univerzit, plynových knihoven, plynových muzeí, plynových disko klubů, plynových nevěstinců atd.

Svatá hora

Bizarní, znepokojující, vyšinutý, bořící veškerá myslitelná tabu – to vše vystihuje filmový svět Alejandra Jodorowského, a zároveň jej jen stěží popisuje. Osud Jodorowského filmů je stejně zapeklitý jako snímky samy. Ať už se jedná o plánované zfilmování Herbertovy Duny 1 či problémy s uvedením Jodorowského filmů v USA, jejich pozdější vydání na DVD nebo problematiku tvůrčí svobody u dvou posledních snímků, jejichž autorství se zříká.

Nyní, když se hojně diskutovaná Svatá hora ocitá po dlouhých letech v distribuci v odpovídající zvukové a obrazové kvalitě, je tedy konečně možné posoudit, zda se jedná o film nadhodnocený či naopak nedoceněný. Respektive – jaké místo náleží Jodorowskému ve světové kinematografii.

Svatá hora (The Holy Mountain, 1973) je považována za vrchol režisérovy tvorby. Předcházel jí krátký snímek Kravata (La Cravate, 1957) a celovečerní filmy FandoLis (Fando y Lis, 1968) a Krtek (El Topo, 1970). Filmy však představují pouze zlomek Jodorowského bohaté tvorby (komiksy, divadelní hry, beletrie i odborné spisy, vynálezy…). Jodorowsky je Všehotvůrcem; předkládá nám jedinečné obrazy vyšinutého světa, a to v několika rovinách. Kousavě satirická a alegorická rovina se snoubí s mystickou a dává vzniknout dosti svérázným situacím.

Reakce diváků se liší. Spojnici představuje úžas, údiv – nad absurdními nápady, které ústí ve scény zdánlivě nepatřící do naší reality. Obrněné žáby, granátové náhrdelníky, rock’n’rollové zbraně, had v pleteném oblečku, prostorově úsporné obytné rakve – to je jen kratičký výčet, zlomek groteskních nápadů, jichž je film plný. Takto vyděleny, zdají se být jen svérázně originálními nápady – v kontextu filmu však představují funkční náplň vyšinutého světa, který není tak docela cizí tomu našemu.

Veškeré prostředky slouží Jodorowskému ke kritice skrze jakési modelové situace. Ukazuje na nesmyslnost a zlovolnost – ať už církve, státu či dalších institucí a jednotlivců. Jodorowsky záměrně přehání, dotahuje vše ad absurdum. Všudypřítomná až přemrštěná je tělesnost, sexualita, touha manipulovat, ovládat druhého.

Scény, ve kterých je místo krve použito barev a barevných papírků, třešní místo vnitřností, zvýrazňují surreálnost a záměrnou stylizaci filmu. Scény jsou symboličtější a působivější, než kdyby bylo užito „opravdové“ krve. Jsme srozuměni s tím, že to co sledujeme není doopravdy. Nebrání nám to však pociťovat skutečnou hrůzu nad zlovůlí a násilím.

Ve zdánlivě bezdějovém snímku se propojují příběhy nejmocnějších, avšak smrtelných lidí sedmi planet, kteří společně putují na Svatou horu. Rituální očistou zbaveni veškerých hmotných statků dosahují svého cíle, ve kterém zjišťují, že vše je iluzorní.

Jodorowsky je všudypřítomným demiurgem. Stvořitelem, hlavní postavou – Alchymistou a výsostným autorem. Diváka neustále překvapuje, aby v závěru zcizil viděné a zároveň protnul fiktivní příběh s naší realitou.
Nic není nemožné, tedy všechno je možné. Ať už se nám mohou zdát určité momenty filmu sebešílenější, historická zkušenost nám dokazuje, že i nepředstavitelné je možné. Proto nelze odmítnout Jodorowského vizi světa jako neskutečnou. Teprve čas ukáže, zda ty nejneskutečnější a nejbláznivější nápady z Jodorowského filmu jen nečekají na toho pravého člověka, jenž by je zrealizoval…

Svatá hora

The Holy Mountain

Režie: Alejandro Jodorowsky

Scénář: Alejandro Jodorowsky

Kamera: Rafael Corkidi

Střih: Federico Landeros

Hudba: Don Cherry, Ronald Frangipane, Alejandro Jodorowsky

Hrají: Alejandro Jodorowsky, Horácio Salinas, Juan Ferrara, Adriana Page, Valerie Jodorowsky, Richard Rutowski

Mexiko /  USA, 1973, 114 min

Distributor: AČFK

Premiéra: 10. 1. 2008


Odkazy

http://www.sensesofcinema.com/contents/directors/07/jodorowsky.html – průřez režisérovou tvorbou

http://www.subcin.com/bookfilm00.html – online verze knihy o filmu El Topo (obsahuje scénář a rozsáhlý rozhovor s režisérem)


Pozn.:

     

  1. V roce 1975 se Jodorowskému naskytla příležitost zfilmovat kultovní sci-fi román. Spolu s ním jako výtvarník spolupracoval například H. R. Giger, hudbu měla složit skupina Pink Floyd a imperátora měl hrát Salvador Dalí. Z projektu nakonec sešlo, protože nebyl dost „hollywoodský“, a film nakonec realizoval David Lynch.[zpět]
  2.  

     

     

     

Print Friendly

Autor

Veronika Zýková
Editorka, garantka rubriky Český film

Zajímají mě méně probádané či neprobádané oblasti československé kinematografie, nerealizované scénáře, krimi inscenace Čs. televize 60. a 70. let, současný český film, současné britské TV seriály a série (opět zejména krimi), videohry (především adventury), české i světové komiksy a další oblasti a témata. To vše střídavě, průběžně, současně, jak to přichází, odchází a navrací se ke mně...

Počet článků : 197

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, o.s., Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

Zpět nahoru