Kapesní průvodce inteligentního čtenáře po charismatu mužských hereckých hvězd
Po nedávném rozehnání redaktorů dlouhodobě připravujících filmový měsíčník Cinema bylo jasné, že pokud se někdo z nich pokusí v blízké době publikovat i mimo svět časopisů a internetu, bude to Alena Prokopová (nar. 1963). Zbývala otázka, jakou oblast ze světa kinematografie si erudovaná filmová publicistka a kritička vybere coby objekt svého zájmu. Kniha Charisma s podtitulem Nejpřitažlivější filmové hvězdy současnosti dává odpověď.
Pro autorku je to pohyb známým terénem, protože v Cinemě lze nalézt spoustu jejích zdařilých hereckých portrétů. Jedenáct profilů v knize obsažených však není sebevykrádáním, nebo chcete-li, pouhým rozšířením již existujících textů. Profily komponované podle stejného mustru jsou také na hony vzdáleny tomu, co se zde často vydává za populární herecké biografie – nepřilepují za základní biografické údaje povrchně okomentovaný soupis rolí (kniha obsahuje filmografie a hodil by se i jmenný rejstřík), jdou mnohem více do hloubky (ve které cítíme poctivé „nakoukání“ všech dostupných titulů) a snaží se postihnout jednak hercův typ, jednak způsob, jakým si každý po svém dokáže podmanit diváky. Charisma (neplést s talentem) je obdarování, cosi obtížně definovatelného, iracionálního, co člověku získává respekt a obdiv druhých. A Prokopová dokáže čtenáře přesvědčit, že vybraná jedenáctka charisma má a umí s ním na plátně účinně nakládat (byť toto tvrzení v případě takového Keanu Reevese, jehož profil je v základu hodně poplatný poznámkám Joshuy Clovera z knihy Matrix, Colina Firtha, Owena Wilsona nebo „urputně hrajícího“ Leonarda DiCapria vyvolalo u mě zpočátku pochyby).
Jinak je výběr (George Clooney, Brad Pitt, Johnny Depp, Hugh Jackman, Pierce Brosnan, Hugh Laurie a Jack Nicholson) sázkou na jistotu. Není potřeba pátrat, kolik z herců je pro autorku skutečně srdeční záležitostí nebo nakolik šlo o domluvu s nakladatelstvím XYZ a kalkul s prodejností knihy. Prokopová se u každé z hvězd snaží dotknout podstaty, argumentuje a v neposlední řadě také čtivě a srozumitelně píše, aniž by sklouzla do bezobsažného slovního exhibicionismu, který byl vlastní jednomu z jejích nejmenovaných ex-kolegů.
Text (s předmluvou Ivy Hejlíčkové) se pokouší vyvarovat chyb, přesto je pozorný a poučený čtenář (a takovému je kniha určena) objeví. Někde jde o pouhé zanedbatelné překlepy (zabavit se není totéž co zbavit se, odsvědčit neznamená osvědčit se, Jackman není Jackson), někde o chyby z únavy (Bond se v korejském zajetí octl ve filmu Dnes neumírej, nikoli v Jeden svět nestačí, Dospívání po americku je jednou překřtěno na Život jednoho chlapce, nepamatuji se na to, že by Jeff Bridges ve Scottově Bílé smršti hrdinsky skonal). Kořeny nešťastných novotvarů „mixnutý“ (říznutý) nebo „nekňuboidní“ (nekňubovitý) lze snad dohledat ve stylu psaní jiného ex-kolegy ze Cinemy, Ondřeje Vosmíka. Že se u fotografie z Nouzového východu objevila popiska k Titanicu a promo fotka Hugha Jackmana je nejspíš z aktuálního Wolverina, nikoli ze Singerových X- Men, není pak samozřejmě chyba autorky.
Zvolené téma přímo vybízí k pokračování (nebo později k doplněnému a rozšířenému vydání), které by třeba mohlo napravit „rasové a národnostní vyčištění“ Charismatu, které podle mého neprospívá pestrosti a šíři záběru (kde je nějaký Afroameričan, Asiat, kontinentální Evropan, a když budu osobní, kde je proboha v textu několikrát zmíněný Russell Crowe, jediný současný herec, který mě už více než deset let dokáže přitáhnout do kina na jakýkoli svůj film?!). Ale ve skutečnosti bych byl raději, kdyby si napříště tu svoji jedenáctku každý čtenář poskládal sám a Alena Prokopová nás svou další knihou o něco víc překvapila. Docela se na to těším, protože mnohé z textů, které uveřejňuje na svém blogu, jsou více než slibné.
Alena Prokopová: Charisma (Nejpřitažlivější filmové hvězdy současnosti)
Nakladatelství XYZ, Praha 2009
288 stran (+ 8 stran barevné fotografické přílohy)
cena neuvedena