Zde se nacházíte: 25fps » Světový film » Neznámá známého

Neznámá známého

RECENZE DVD: Neznámá (režie: Giuseppe Tornatore, 2006) – BARBORA SLEZÁKOVÁ –

Tornatoreho se nyní má možnost seznámit české publikum. Pečlivě budované napětí a vypointovaný příběh ukrajinské přistěhovalkyně jsou zárukou nevšední podívané.

 

Giuseppe Tornatore patří mezi nejtalentovanější italské režiséry současnosti a jeho snímky pravidelně získávají mnohá mezinárodní ocenění. Jeho momentálně předposlední film1 Neznámá (2006) se na českém trhu objevil na konci minulého měsíce, konkrétně 29. října, kdy vyšel na DVD v rámci edice FilmX pod záštitou časopisu Reflex.2 Italský tvůrce se v něm poněkud odklonil od linie objevující se v mnohých jeho dřívějších snímcích, jež s nostalgií vyprávějí o minulosti.3 Tento posun je patrný již v úvodní scéně.

Neznámá začíná záběrem na tři ženy ve spodním prádle a s maskou na obličejích stojící uprostřed místnosti. Mužský hlas jim dává příkazy, co mají dělat. První trojice žen na jeho vybídnutí odejde a další nastoupí na jejich místo. Skrze otvor ve stěně pozoruje celou situaci další osoba. Scéna jako by připomínala casting do filmu a hlas, který celé počínání řídí, by patřil režisérovi, jenž si vybírá herečku pro svůj film.

Z druhé skupinky žen je vybraná blondýnka, která si na vybídnutí svleče spodní prádlo, a muž schovaný za stěnou nadšeně zvolá, že ona bude tou pravou. Načež jiný mužský hlas odpovídá, že Giorgia je dobrou volbou. Celou úvodní scénu narušují prostřihy na ženu sedící se vlaku a z počátku to vypadá, že spolu dané scény z rozdílného prostředí nesouvisejí. Poté, co je Giorgia vybrána, však žena pohlédne přímo do kamery a sundá si masku z obličeje. V ten okamžik, je patrné, že se jedná o stejnou osobu.

Proč má ale nyní hnědé vlasy a jiný účes? Utíká snad před něčím? Co měla znamenat úvodní scéna? Nač byly dívky vybírány? Na začátku filmu se tedy ocitáme v nejistotě, co jsme to vlastně viděli, a snažíme se pátrat po sebemenších indiciích, které by nám pomohly úvodní scénu pochopit. A takto je budován příběh Neznámé, nutící k bedlivé pozornosti a hledání spojitostí.

 

Dvě identity, jedna osoba

Onou neznámou z názvu filmu je Irina, Ukrajinka přijíždějící do italského města za prací, respektive Giorgia, blondýnka z úvodní scény.4 Podobně, jako je nejasná její identita, tak i její počínání působí nelogicky. Pronajme si byt i přesto, že jeho majitel ji od toho odrazuje s tím, že je zbytečně předražený a navíc na hlučném místě. Na druhou stranu se usilovně snaží, aby dostala špatně placené místo uklízečky v protějším domě, i za cenu toho, že část skromného výdělku bude dávat správci domu, který jí onu práci nakonec zajistí. Přece jen peníze nepotřebuje vzhledem k tomu, že ve svém bytě jich má plnou tašku. Proč tedy vynakládá tolik úsilí, aby tu práci získala?

Jejím hlavním cílem je dostat se do rodiny Adacher, bydlící v  domě, kde uklízí. Avšak Irininy motivace, které ji vedou právě k této rodině, jsou nám zpočátku utajeny. Jak film pokračuje dál, začíná na povrch vyplouvat minulost Iriny a tím se i ozřejmuje její současné počínání. Tornatore nás tak udržuje v ostražitosti, protože celý její příběh si dokážeme složit až v závěru filmu.

 

Minulost a současnost jako rub a líc jedné mince

Téma minulosti představuje v tvorbě Tornatoreho důležitý prvek, se kterým často pracuje. Většinou se jedná o nostalgické vzpomínky, které tvoří hlavní část filmu, a lineárně vyprávějí příběh, jehož rámec tvoří současnost vyprávějící postavy. V Neznámé se ale větší část odehrává v současnosti a vzpomínky jsou roztříštěny do krátkých, na první pohled nesouvisejících úseků.

Jenže důležitou součást přítomnosti představuje minulost, která ji podmiňuje, a její odhalení se stává hlavní náplní filmu. Podobně jako v dřívějším snímku Pouhá formalita (Una pura formalita,1994) Tornatore rozehrává příběh do oněch dvou rovin, které se postupně začnou proplétat.

Z počátku se jedná o krátké flashbacky, jež jsou spojeny se vzpomínkami na určité věci a události z minulosti, které Irina zažila jako Giorgia. Tyto úsečné scény se začnou prodlužovat a získávat na významu i v kontextu Irinina současného počínání. Její minulost se poté zhmotní v podobě muže, který s ní jako s Giorgiou má nevyřešené účty.

Rytmus filmu je stupňován postupným odhalováním jednotlivých úseků z minulosti. Čím delší úseky z Giorgina života jsou zobrazovány, tím rychlejší spád mají události, které prožívá Irina. Tornatore tak celý film směřuje k vyvrcholení v podobě kompletního odhalení identity neznámé, které částečně oddaluje nečekanými zvraty.

 

Podruhé a zase dobře

Film Neznámá lze považovat za povedený thriller, ve kterém tvůrci zvládli práci s udržováním napětí a výstavbou zápletky. Tornatore tak spolu se svým dřívějším snímkem Pouhá formalita dokázal, že dokáže i zcela rozdílný žánr filmu, než se kterým je jeho jméno především spojováno.

 

 

La sconosciuta

režie: Giuseppe Tornatore

scénáře: Massimo De Rita, Giuseppe Tornatore

kamera: Fabio Zamarion

hudba: Ennio Morricone

hrají: Kseniya Rappoport, Pierfrancesco Favino, Alessandro Haber, Claudia Gerini, Michele Placido, Piera Degli Esposti a další

Itálie, 2006

 

 

1 Nejnovější snímek tohoto režiséra se jmenuje Baaria (2009) a letos v Benátkách zahajoval Mezinárodní filmový festival.

2 Vydaný disk obsahuje vedle samotného filmu scény ze zákulisí a upoutávky na ostatní snímky, které vycházejí v rámci této edice.

3 Jeho nejznámějším snímkem je Bio ráj (1988), který získal Oscara za nejlepší cizojazyčný film a režisérovi přinesl mezinárodní uznání. Příběh se odehrává v padesátých letech v malé jihoitalské vesnici a vypráví o dospívání místního chlapce fascinovaného filmem.

4 Obě role ztvárnila původem ruská herečka Kseniya Rappoport.

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Počet článků : 34

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

Zpět nahoru