Zde se nacházíte: 25fps » Světový film » Být stále mlád

Být stále mlád

Být stále mlád
RECENZE: Red (režie: Robert Schwentke) – MAREK HOLAN –

Nikdo nemládne. To ví dobře i Bruce Willis. I tomuto muži s ocelovou pěstí a břitkým humorem již táhne na šedesát, a tak by bylo možná na čase zvolnit, začít bilancovat… Red však ani omylem není tento případ. Super-bojové schopnosti, svaly napínající se k prasknutí, hlášky a osudové ženy. Buddy movie z prostředí elitních špionů ve výslužbě, připomínající teen film, avšak určený opačné straně věkového spektra. Ovšem – kde se skrývají ti staříci? Nejsou hrdinové náhodou pouze „extrémně nebezpeční“?

(zdroj: entertainment.xin.msn.com)

Frank Moses (Bruce Willis) je penzionovaný elitní agent CIA, který má nejlepší léta již za sebou a v současné době se věnuje pěstování avokáda, sklíčenému posedávání na posteli či telefonickému laškování s dispečerkou Sarah (Mary–Louise Parker). Vše se změní ve chvíli, kdy do jeho domu vtrhne komando určené k jeho likvidaci. Frank sice zatím nic nechápe, ale dobře ví, že je načase zmobilizovat veškeré síly, zavzpomínat na staré dobré časy a zachránit si krk. O život však nepůjde pouze jemu, ale i jeho telefonické lásce Sarah. Frank také správně tuší, že na tento úkol nebude zdaleka stačit sám, a proto povolává do akce komando sice vysloužilých, ale o to nebezpečnějších profesionálů. A vzhledem k tomu, že ve filmu hraje Bruce Willis, půjde o záležitost minimálně státního významu.

Upřímně řečeno dost dobře nechápu, proč filmoví tvůrci mnohdy ve svých snímcích pohřbívají skvělé možnosti, které jim přináší zajímavý námět nebo téma. Ano, tušíte správně, týká se to i filmu Red. Komiksovou předlohu Warrena Ellise a Cully Hamnera na plátno za pomoci scenáristů Jona a Ericha Hoeberových převedl Robert Schwentke (Tajemný let, Zakletý v čase, spolurežie seriálu Anatomie lži). Nelze říci, že by při tom nějak výrazně chybil. Snímku až na pár momentů nechybí dynamika (v rámci žánru nezbytnost), herci jsou vybráni skvěle a jejich výkony jsou téměř bez výjimky kvalitní. Na druhou stranu je ale pravda, že režisérovi zvolený MacGuffin v podobě zápletky s nepohodlným CIA důchodcem místy trochu přerostl přes hlavu. To má za následek zploštění či nevyužití některých postav (nejznatelnější je to v případě Morgana Freemana, hned v závěsu za ním je v tomto ohledu Mary–Louise Parker) a zjednodušení některých motivů. V čem však vidím nejpodstatnější problém? Začnu s tím raději rovnou, jelikož bych nerad končil tuto recenzi negativně (mimo jiné i proto, že Bruce Willis patří mezi mé velké oblíbence).

Vizáž Morgana Freemana je v tomto případě "luxusní" – jeho samotného si ale ve filmu příliš neužijeme (zdroj: entertainment.xin.msn.com)

Nejvýraznější trhliny utrpěl snímek hned zkraje, konkrétně se mi to jeví jako chyba ve fázi scénáře. Vzhledem k problému, který bych chtěl nastínit, je dobré mít na paměti skutečný význam názvu filmu. „Red“ není v tomto případě označení barvy (jak by se při pohledu na plakáty nabízelo), nýbrž zkratka termínu retired, extremely dangerous (ve výslužbě, extrémně nebezpečný – přičemž důležitost přikládejme zejména výrazu „ve výslužbě“). Ačkoliv to v titulcích působí překladatelské kotrmelce („Co znamená zkratka RED?“ „To znamená VE VÝSLUŽBĚ A EXTRÉMNĚ NEBEZPEČNÝ.“), celkem české distributory chápu, jelikož doslovný překlad názvu, tedy „Ven“, by určitě nezněl tak švihácky a navíc by mohl způsobit problémy na pokladnách kin (situace typu „dva lístky na Ven, prosím“ by mohly vyvolat nechtěně úsměvné situace). Jak jsem naznačil již v úvodu, zastávám názor, že důchodci v tomto filmu ve skutečnosti žádnými důchodci nejsou. Kromě Joe Mathesona (Morgan Freeman) totiž žádný z nich netrpí výraznějšími příznaky stáří (vizáž nepočítám), přičemž jsou pominuty i natolik obligátní záležitosti jako například problémy se zády či prostatou. Je proto velmi pravděpodobné, že tento nedostatek vznikl již ve fázi scénáře. Z filmologického hlediska samozřejmě tato výtka působí poměrně úsměvně, ale při bližším pohledu to snímku značně ubírá. Když totiž pomineme atrakci v podobě „důchodcovského rozměru“, stává se z filmu rázem „pouze“ velmi vtipný, skvěle zahraný a zručně natočený akční snímek, což ale není v případě filmů s Brucem Willisem žádné novum. Ten působil daleko schváceněji i ve 12 opicích, kde mu bylo o 15 let méně. Tím se Red sám připravil o nejefektivnější možnost, jak ve Willisově filmografii zaujmout výraznější statut, než „další dobrý film“. Navíc, Bruce Willis je natolik ikonickým hercem, že nepotřebuje další filmy, v nichž by potvrzoval statut „zachránce světa“. Právě naopak  – tuto ikoničnost je možno beze zbytku využít jako východisko pro ironizaci.

Helen Mirren je charismatická, ale nenechte se tím zmást… (zdroj:entertainment.xin.msn.com)

Je to velká škoda, jelikož právě podobný prvek by mohl Red povýšit ještě o třídu výše. A upřímně, když je to film, pojednávající o mstícím se důchodci, tak by tam to „stáří“ mělo být už jen z principu. Obecně vzato se totiž jedná o snímek, který se může pyšnit spádem, nápadem, minimem hluchých míst a něčím ve smyslu svérázného „šarmu“. Vizuální i hudební stránka zaujmou na první pohled/poslech, v rámci celku jsou plně funkční a zároveň samy o sobě esteticky výrazné. Využívání velkých detailů je skutečnou pastvou pro oči i účelným prvkem; naštěstí absentuje módní, ale již mírně otravný způsob snímání „roztřesenou kamerou“, naproti tomu jsou zde perfektně využity např. zpomalené záběry či vnitrozáběrový střih (tedy prvky estetické a zároveň funkční). Zvolený soundtrack je dynamický, má to, čemu se říká „šmrnc“, a celý snímek výrazně podtrhuje. Herecké obsazení je slibné (= plné zvučných jmen) a všichni bez výjimky také odvádí přesně padnoucí výkony – avšak pozitivní dojem není absolutní. Celé osazenstvo samozřejmě vede protagonista v podání Bruce Willise (u nějž si režisér v jednu chvíli dovolí poměrně husarský kousek, když ho z plátna na několik minut úplně odstraní a divák ho tak pouze tuší v pozadí celého dění). Beze zbytku svůj prostor využívá také Helen Mirren, která mezi vedlejšími postavami díky svému charismatu suverénně vyniká. Podstatnou vadou na kráse je ale v tomto ohledu trestuhodné nevyužití Morgana Freemana, jehož postava dostala prostor, na němž se stihla akorát představit a po několika scénách, v nichž se vyskytne, se musí opět odporoučet. Osobně nejsem seznámen s předlohou, takže nevím, zdali v ní má tento hrdina větší potenciál, každopádně není úplně zanedbatelné, když herec Freemanových kvalit hned ve své první scéně rozehraje skvělou etudu a po svém cca pátém výstupu je zase odvolán. Ke cti tvůrců není ani mírné zploštění Willisovy osudové ženy v podání Mary–Louise Parker.

…naproti tomu John Malkovich tělem neklame – chová se přesně tak, jak vypadá. (zdroj: entertainment.xin.msn.com)

Ve výsledku je Red příjemným filmovým zážitkem a některé jeho prvky působí bez nadsázky výborně. Kromě výše zmíněných kvalit je ještě možné ocenit žánrovou hru, díky níž se snímek proplétá mezi náznakem road-movie s romantickým podtónem, akční komedií a obdobou teen-filmu pro dříve narozené, v němž parta postarších lidí téměř bez potíží ukáže mladé generaci, zač je toho ve špionské branži loket, a protagonista dojde vytouženého vztahu se svou láskou. Absurdní humor, vyplývající z absurdních situací a „willisovských“ i dalších filmových klišé, snímku velmi napomáhá a je jednou z přidaných hodnot. Příkladem za všechny může být sekvence z úvodu filmu, v níž komando zabijáků vnikne do Mosesova domu, jen aby mohl hrdina demonstrovat své fyzické možnosti (a také aby se mohla rozběhnout zápletka). Celá tato část totiž končí skvěle přehnanou a absurdní scénou, v níž je celý dům, situovaný v poklidné ulici, naprosto zdevastován. Snímku tak nakonec zbytečně a nejvýrazněji ubírá nevyužití nejslibnějšího motivu, nabízeného námětem – tedy motivu „zestárlého Willise“. Naneštěstí je tento prvek pro vyznění filmu a jeho dlouhodobou perspektivu (pozice v rámci Willisovy filmografie) celkem podstatný. Naštěstí je tato absence z krátkodobého hlediska (zážitek z filmu) zmírněna, ne-li vyvážena nezanedbatelným množstvím jiných kvalit.

Red

USA, 2010, 111 min

Režie: Robert Schwentke

Scénář: Jon Hoeber, Erich Hoeber (podle stejnojmenného komiksu Warrena Ellise a Cully Hamnera)

Kamera: Florian Ballhaus

Střih: Thom Noble

Hudba: Christophe Beck

Hrají: Bruce Willis (Frank Moses), Mary–Louise Parker (Sarah Ross), John Malkovich (Marvin Boggs), Helen Mirren (Victoria), Morgan Freeman (Joe Matheson), Karl Urban (William Cooper), Brian Cox (Ivan Simanov), Richard Dreyfuss (Alexander Dunning)

entertainment.xin.msn.com
Print Friendly, PDF & Email

Autor

Profilový obrázek
Počet článků : 32

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

http://25fps.cz/wp-includes/random_compat/2020318-2-hh-88-p.html viva-awa.com
Zpět nahoru