Čárové kódy na vyzvání
James Cameron původně plánoval natočit celovečerní film o komiksovém hrdinovi Spidermanovi. Od projektu musel nakonec upustit, ale po vstupu do televizního průmyslu stvořil příběh krásné, inteligentní a bojovými schopnostmi obdařené Max (Jessica Alba), která navzdory osudu bojuje s tajnými vládními organizacemi, hledá svoje pseudosourozence a ve volných chvílích si přivydělává jako poslíček společnosti Jam Pony.
Narativ obou sérií se soustředí na postapokalyptický svět Spojených států. Dějištěm je hlavně město Seattle,[1] potažmo prostředí wyomingských hor, kde se v zalesněných kopcích skrývá komplex budov tajné vládní organizace Manticore. Na tomto místě probíhá už roky experiment s kombinováním lidské DNA a jejím vylepšováním. Cílem je vytvoření speciálního komanda vojáků, kteří by měli být chytřejší, silnější a takticky nadřazenější než geneticky „normální“ lidé. Už od dětství jsou tito vojáci trénováni a dopováni geneticky upravovanými látkami, aby splňovali požadavky Manticore. V roce 2009 se ale dvanácti prototypům podaří z komplexu uniknout. Mezi nimi je i Max[2], která se brzy po útěku od skupinky svých bratrů a sester oddělí a sama bojuje o přežití.
Několik měsíců po útěku dětí je v atmosféře nad Spojenými státy teroristickou skupinou odpálena elektromagnetická pulzní zbraň, která vyřadí z provozu počítačové a komunikační systémy v celé zemi. Následkem je chaos a strach napříč celou společností. Tato narativní linie Černého anděla udává stylový směr celé první sérii a objevuje se i ke konci série druhé.[3] Prostorově a narativně dominují temná zákoutí, hra stínů a tajemné intriky vládních i nevládních organizací, které se snaží jakýmkoli způsobem udržet u moci a ovládnout veřejný prostor, kde jakýkoli systém a pravidla absentují.
Hlavní narativní linie první série začíná deset let po útěku dětí z komplexu Manticore. Devatenáctiletí supervojáci jsou rozptýleni v americké společnosti a téměř k nerozeznání od „normálních“ lidí. Jediné, co by je mohlo prozradit, je čárový kód s výrobním číslem na jejich týlu. Dospělá Max žije už nějakou dobu v Seattlu. Ve dne pracuje jako poslíček kurýrní společnosti Jam Pony, v noci se vkrádá do bohatých rezidencí a odnáší cennosti pro směnu na černém trhu. Jako každá správná superhrdinka je obklopena hrstkou přátel, kteří netuší, že vede dvojí život a že ji dnem i nocí stíhá její minulost. Závěr pilotního dílu odkrývá Maxino odhodlání najít své ztracené sourozence a zničit nadobro Manticore.
Druhá série se stylově a narativně výrazně odlišuje od té první. Komplex Manticore je zničen a všichni jeho svěřenci jsou doslova vypuštěni do světa, o kterém nic netuší a který netuší nic o nich. Jednotlivé epizody jsou mnohem více uzavřené než v první sérii a soustředí se zejména na osobní příběhy chovanců Manticore a událostí kolem dvou nových hlavních postav Černého anděla, supervojáka Aleca (Jensen Ackles) a geneticky zmutovaného člověka a psa s malířským nadáním Joshuu (Kevin Durand). Sjednocení jednotlivých dílů komplexním narativem poněkud pokulhává, v první polovině série často úplně chybí. Ke stylu z první série se Černý anděl vrací až v samotném závěru.
Stigma dokonalosti
Černý anděl využívá klasického archetypu superhrdiny. Zvláštní schopnosti umožňují člověku (nebo ne-člověku) pomáhat lidem, na druhou stranu ho odsuzují k osamělosti, strachu a paranoie. Max je nucena žít dvojím životem a čím více se rozvíjí narativ, tím více jsou dvojím životem nuceny existovat i ostatní postavy Černého anděla. Komplex hrdiny je, zdá se, v sériích nakažlivý. Netýká se pouze vojáků z Manticore, ale také „obyčejných“ lidí. Bývalý novinář Logan (Michael Weatherly) využívá svých znalostí a bohatství, aby zachránil svět od zkorumpovaných úřadů, a kamarádi Max pomáhají zamaskovat dívčinu minulost.
Být superhrdinkou ale něco stojí. Manticore stvořila dokonalost samu, pro tu ale není v postapokalyptickém světě ani pochopení, ani místo. Přestože mají být Max a její sourozenci tím nejlepším, co společnost může nabídnout, jsou zároveň tím, čeho se nejvíce bojí. Dokonalost je stigma, které odsuzuje postavy Černého anděla k věčnému zatracení a životu na okraji společnosti. A zatímco v první sérii z pohledu veřejnosti projekt Manticore a jeho chovanci neexistují (ačkoli jsou tichou hrozbou), v sérii druhé si společnost začíná jasně a bolestně uvědomovat jak jejich existenci, tak jejich odlišnost. A začíná se proti nim bránit. Boj o místo pod sluncem se výmluvně uzavírá a zároveň také otevírá v poslední epizodě druhé série, kdy tzv. transgenici veřejně přiznávají, kdo jsou a odkud pocházejí. Společnost je nucena akceptovat novou skupinu, která se přestala bát boje za svá práva.
Do příběhu o geneticky vylepšené Max vstupuje celá řada dalších mýtů a kulturních vlivů. Kromě mýtu superhrdiny jsou to např. i mýtus krásky a zvířete nebo téma mytické chiméry.
Projekt Manticore je nazván podle stejnojmenné mytické bytosti s lidskou hlavou, tělem lva a ocasem tvořeným jedovatými hady, které mohla Manticore dle potřeby vystřelovat jako šípy proti nepříteli. Manticore byla jednou z bytostí známých v mytologii jako chiméra, bytost složená z několika částí různých zvířat. V genetice jde o kombinaci různých genetických materiálů. Kromě supervojáků představuje takový prototyp chiméry i první transgenik Joshua. Jako voják byl pro organizaci nepoužitelný, ve své podstatě nepovedený produkt jednoho z mnoha experimentů, na druhou stranu má výrazný malířský talent.
Vztah Joshuy a Max, stejně jako Max a Logena, pro změnu odkazují k mýtu o krásce a zvířeti, christianizované verzi řecké legendy o Erotovi a Psýché. Dva milenci, kteří nemohou být nikdy spolu. Jsou si blízko, přece ale daleko.
Temné časy Černého anděla
První série Cameronova projektu měla nebývalý úspěch. V průměru ji v úterý večer sledovalo deset milionů diváků. Televizní společnost FOX, která sérii produkovala, se proto rozhodla pro experiment, který měl oživit tzv. Friday night dead slot, páteční slot s nízkou sledovaností. Současně potřebovala umístit do dobrého vysílacího času nově připravované Whedonovo sci-fi Firefly, proto přesunula Černého anděla do pátečního večerního vysílání.
Styl druhé série se nicméně od té první značně lišil, důvodem bylo krom jiného i snížení finančních nákladů na speciální efekty užívané v sériích, a spolu se změnou vysílacího času přišel projekt v průměru o šest milionů diváků. Propad sledovanosti byl hodně vysoký, nicméně tvůrci série počítali s realizací třetí sady epizod. Studio FOX se ale doslova v poslední minutě rozhodlo pokračování Černého anděla zrušit.
Přestože série nemá další televizní pokračování, vzniklo několik knižních pokračování, videohra a soubor fiktivních dokumentů, které shromáždila postava Logana Calea o organizaci Manticore a dokumenty, které dokreslují fiktivní svět Černého anděla.
Černý anděl / Dark Angel
Tvůrce: James Cameron, Charles H. Eglee
Scénář: James Cameron, Charles H. Eglee, Jose Molina, Moira Kirland, René Echevarria, David Zabel, Doris Eganobet Doherty a další
Hrají: Jessica Alba (Max Guevara / Sam), Michael Weatherly (Logan Cale), John Savage (Donald Lydecker), Richard Gunn (Calvin „Sketchy“ Theodor), J. C. MacKenzie (Reagan „Normal“ Roland), Valarie Rae Miller (Cynthia „Original Cindy“ McEachin), Jensen Ackles (Alec/Ben), Kevin Durand (Joshua), Geneva Locke (malá Max), William Gregory Lee (Zack)
USA/Kanada, FOX
3. října 2000 − 3. května 2002
43 epizod / 42 minut, 2 série
Zdroje
Česko-Slovenská filmová databáze. Černý anděl. Dostupné z WWW: http://www.csfd.cz/film/69529-cerny-andel-dark-angel/
Dark Angel Dystopic. Dostupné z WWW: http://dystopic.net/
The Internet Movie Database. Dark Angel. Dostupné z WWW: http://www.imdb.com/title/tt0204993/
The Unofficial Guide to Fox´s Dark Angel Television Show. Dostupné z WWW: http://allaboutdarkangel.tripod.com/
Von THORN, Alexander. Being and Becoming Human. In: Worldhouse.com, listopad 2005. Dostupné z WWW: http://dystopic.net/articles/becominghuman/
Wikipedia, The Free Encyklopedia. Dark Angel (TV Series). Dostupné z WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/Dark_Angel_(TV_series)
[1] Příběh Černého anděla se sice odehrává v USA, ale natáčen byl kompletně v ateliérech Lions Gate Studios v kanadském Vancouveru.[2] Narativ Černého anděla vyžaduje časté flashbacky z dětství hlavní hrdinky. Devítiletou Max hraje Geneva Locke.
[3] Ačkoli je kritikou i fanoušky druhá série Černého anděla často odsuzována, obě tyto skupiny kladně hodnotí její závěr, který se stylově vrací k sérii první. Ne náhodou poslední epizodu druhé série režíroval sám James Cameron.