John Lennon rebelující
John, Paul, George, Ringo. Jedny z největších celebrit a zároveň největší studna pramenů a inspirace pro řadu filmových tvůrců. Osobní život a kariéra Beatles odedávna lákaly režiséry k filmovému zpracování. Už za doby jejich největší slávy v 60. letech sami členové kapely účinkovali v několika snímcích (Perný den, Pomoc!, Žlutá ponorka, Magical Mystery Tour, Let It Be), Ringo Starr dokonce v herectví objevil svou zálibu a věnoval se mu i v následujících letech. Mezi nejatraktivnější témata, která opakovaně slouží jako zajímavý námět ke zfilmování, bezpochyby patří okolnosti vzniku této slavné skupiny (např. Zrození Beatles, Backbeat) a tragická smrt Johna Lennona (The Killing of John Lennon, Zavraždění Johna Lennona). Současně vznikaly i snímky balancující na pomezí skutečnosti a fikce, např. polemika o údajném setkání a obnovení přátelství Lennona s McCartneym Two of Us, popřípadě odvážnější a kontroverznější úvaha o homosexuálním vztahu Lennona a manažera Beatles Briana Epsteina v The Hours and Times. Filmaři se ke kariéře a humbuku kolem Beatles rovněž vyjadřovali i komediálními až parodickými snímky (I Wanna Hold Your Hand, The Rutles: All You Need Is Cash a The Rutles 2: Can’t Buy Me Lunch), nechybí ani filmové muzikály s jejich písněmi (Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, Across the Universe). Nowhere Boy (2009) pojednávající o dospívání Johna Lennona (1940–1980) je jen další položkou na dlouhém a pestrém seznamu, ke které se brzo přidá další. Liam Gallagher, frontman bývalých Oasis, totiž nedávno oznámil, že se chystá natočit snímek podle memoárů Richarda DiLella The Longest Cocktail Party: An Insider’s Diary Of The Beatles, Their Million Dollar Apple Empire And Its Wild Rise And Fall o vzestupu a pádu slavné nahrávací společnosti Beatles.
Nowhere Boy byl poprvé uveden v říjnu loňského roku na festivalu v Londýně, oficiální premiéru měl dva měsíce poté. Stal se celovečerním debutem britské režisérky a fotografky Sam Taylor-Woodové (1967), která reklamě svého snímku mj. přispěla diskutovaným vztahem s hlavním představitelem, o třiadvacet let mladším Aaronem Johnsonem (1990), jenž se letos díky úspěchu snímku Kick-Ass vyšvihnul mezi topku současných hereckých objevů.
Slogan filmu „As a boy all John Lennon needed was love“ dává tušit, kterým směrem se bude ubírat. Centrem zájmu se stávají životní osudy dospívajícího Lennona, osamělého teenagera, který v sobě hledá ztracenou lásku k matce, jež ho v raném dětství opustila. Od pěti let totiž Lennon vyrůstal u své tety Mimi a strýce George, kteří jej vychovávali a byli mu náhradními rodiči. Jako scenárista se na Nowhere Boy podílel Matt Greenhalgh, jehož jméno figuruje i u hudebního snímku Antona Corbijna Control (2007), filmové biografie Iana Curtise, frontmana další kultovní britské skupiny Joy Division. Obdobně jako u tohoto snímku, jehož námětem se stala kniha vzpomínek Curtisovy manželky, chtěl Greenhalgh i v případě psaní scénáře k Nowhere Boy vycházet z memoárů rodinného příslušníka slavné osobnosti, v tomto případě Lennonovy nevlastní sestry Julie Bairdové a její knihy Imagine This: The Growing Up With My Brother John Lennon z roku 2007.[1] Po neshodách s tvůrci však Bairdová od projektu ustoupila.
„Hluboce dojímavý a působivý příběh o chlapci, který stvořil Beatles,“ tak je snímek prezentován na svých oficiálních internetových stránkách.[2] Lennon je v Nowhere Boy vyobrazen jako problémový mladík, rebel bouřící se proti autoritám a společenským normám, jemuž je hořká ironie a sarkasmus vlastní, na druhé straně však i jako citlivý, zvídavý chlapec toužící po „normální“ rodině a hledající mateřskou lásku a pochopení. Příběh filmu se odehrává v rozmezí tří let (1955–1958), přičemž je poněkud rutinně rámován tragickými událostmi, konkrétně smrtí blízkých osob (strýc, matka). Ohniskem filmu se stávají spletité rodinné vztahy založené na odhalování starých křivd, majetnický sesterský souboj mezi Lennonovou matkou, temperamentní a psychicky nestabilní Julií (Anne-Marie Duffová) a jeho konzervativní tetou-vychovatelkou Mimi (Kristin Scott-Thomasová) a Lennonovo tápání mezi nimi (kontroverzí zavání jeho incestně vyhlížející vztah k Julii). Na úkor toho trpí zajímavější příběhová linie, konkrétně Lennonovo studium na gymnáziu Quarry Bank a počátky jeho hudební kariéry. Založení skupiny The Quarrymen a určující setkání s Paulem McCartneym se tu děje jen tak mimochodem, neboť veškerou pozornost na sebe neustále strhává souboj dvou žen o titul lepší matky.
Leckterý natěšený divák tak může být zklamán, protože nebýt onoho poutavého biografického bodu, není Nowhere Boy vlastně ničím výjimečný. Když si totiž odmyslíme, že předobrazem protagonisty je slavný hudebník, zůstane z filmu tuctové rodinné melodrama. Mírné zklamání a rozčarování zčásti pramení i z hereckého obsazení: líbivý hezounek Aaron Johnson se z hlediska typu nejeví jako příliš vhodná volba pro představitele Johna Lennona, nicméně mnohem větší „miscast“ je Thomas Sangster jako Paul McCartney. Kvůli nevinné dětské vizáži mu jeho roli neuvěří nikdo. Nezbývá tedy nic jiného, než si aspoň tu hodinu a půl užívat bohatou hudební stopu, v níž ovšem vcelku logicky nezazní jediná píseň Beatles. Místo toho se diváci mohou kochat skladbami Jerry Lee Lewise, Dickie Valentinea, Elvise, Chucka Berryho, Buddy Hollyho a dalších pro Lennona tolik inspirativních muzikantů. Zanedbatelná kompenzace pro jeho fanoušky, žalozpěvná píseň Mother, přijde až při závěrečných titulcích – v momentě, kdy už asi nikdo nemá náladu ji poslouchat.
Nowhere Boy
Režie: Sam Taylor-Woodová
Scénář: Matt Greenhalgh
Kamera: Seamus McGarvey
Hudba: Alison Goldfrapp, Will Gregory
Střih: Lisa Gunning
Hrají: Aaron Johnson, Thomas Sangster, Anne-Marie Duffová, Kristin Scott-Thomasová a další
Velká Británie/Kanada, 2009, 98 min.
[1] Bairdová je mj. autorkou i knihy John Lennon, My Brother z roku 1988.
Komentáře (2)