Oscarová Olivia de Havilland
Olivia de Havilland (1916) dnes patří společně se svou sestrou Joan Fontaine (1917) mezi nejstarší dosud žijící hollywoodské celebrity. U filmu začínala v druhé polovině třicátých let jako smluvní herečka společnosti Warner Bros., která ji v této době začala herecky spojovat s Errollem Flynnem. Po jeho boku si Olivia de Havilland zahrála v celkem sedmi filmech režírovaných Michaelem Curtizem: Captain Blood (1935), Útok lehké kavalerie (The Charge of the Light Brigade, 1936), Dobrodružství Robina Hooda (The Adventures of Robin Hood), Four’s a Crowd (oba 1938), Dodge City, Soukromý život Alžběty a Essexe (The Private Lives of Elizabeth and Essex; oba 1939) a Santa Fe Trail (1940). Jejich posledním společným projektem byla v roce 1941 westernová romance Raoula Walshe Sedmá kavalerie (They Died with Their Boots On). Účast v Selznickově velkoprodukci Jih proti Severu (Gone with the Wind) de Havilland dva roky předtím vynesla první oscarovou nominaci.
Místo mezi předními hollywoodskými herečkami si dále upevňovala i ve čtyřicátých letech. Za roli v Leisenově romanci Brána ke štěstí (Hold Back the Dawn, 1941) získala další nominaci na Oscara (tehdy jej vyhrála její sestra Joan Fontaine), kterého si nakonec odnesla pět let poté za roli svobodné matky usilovně bojující o svého syna v dramatu Každému dle zásluh (To Each His Own, 1946) rovněž v režii Mitchella Leisena. Druhá polovina čtyřicátých let byla vrcholným obdobím její kariéry. V Siodmakově noiru The Dark Mirror (1946) nezapomenutelně ztvárnila dvojroli sester-dvojčat, v Litvakově mysteriózním dramatu The Snake Pit (1948) psychicky zhroucenou ženu (další oscarová nominace) a za roli frustrované staré panny ve Wylerově Dědičce (The Heiress, 1949) získala svého druhého Oscara. V padesátých letech ztvárnila výrazné postavy v mysteriózní romanci Henryho Kostera Moje sestřenice Rachel (My Cousin Rachel, 1951), kde se objevila po boku začínajícího Richarda Burtona, v romanci Stanleyho Kramera Ne jako cizinec (Not as a Stranger, 1955), kde si zahrála s Robertem Mitchumem a Frankem Sinatrou nebo v britském dramatu Libel (1958) režiséra Anthonyho Asquitha. Počátkem šedesátých let na sebe Olivia de Havilland upozornila rolemi v napínavých thrillerech Sladká Charlotte (Hush… Hush, Sweet Charlotte) a Dáma v kleci (Lady in a Cage; oba 1964). V roce 1965 byla jako první žena v historii poctěna předsednictvím poroty na prestižním filmovém festivalu v Cannes. Od sedmdesátých let se objevovala spíše v televizních produkcích; poslední roli ztvárnila v roce 1988 v kostýmním televizním dramatu The Woman He Loved.
Společnost MagicBox potěšila milovníky klasického Hollywoodu, když v září v rámci Platinové edice vydala zmiňované oscarové filmy Olivie de Havilland, Každému dle zásluh a Dědička. V obou filmech herečka ztělesňuje silné ženské protagonistky s trpkými životními osudy a oslňuje výraznými hereckými výkony.
„I think this is our dance, mother.“
Během první světové války se Jody Norris (Olivia de Havilland) zamiluje do mladého pilota Barta Cosgrova (John Lund). Z jejich krátké lásky je počato dítě, o jehož existenci se však Bart nikdy nedozví. V den, kdy Jody zjistí, že je těhotná, se k ní donese zpráva o milencově smrti. Ze strachu před vesnickými pomluvami tajně porodí v New Yorku, nicméně její plán o ujmutí se vlastního syna jakožto odloženého válečného sirotka ztroskotá. Vesničané, kteří jej objeví u svých dveří, totiž dají nalezené dítě do péče hrdinčině přítelkyni Corinne (Mary Anderson), jejíž novorozeně právě zemřelo. Mladá Jody se tak krátce za sebou musí vypořádávat se ztrátou dvou milovaných osob. Rány osudu ji stíhají jedna za druhou: se smrtí otce ji opouští opora, kterou v životě měla, a srdce jí puká nad odmítavým postojem syna, který zcela přilnul k adoptivní matce. Každému dle zásluh je výjimečné drama, které ani po více než půlstoletí nezestárlo. Jeho síla spočívá v precizním scénáři Charlese Bracketta, významného producenta, který proslul spoluprací s Billym Wilderem na scénářích k Lubitschovým filmům Bluebeard’s Eighth Wife (1938) a Ninočka (1939) nebo na romantických komediích Ball of Fire (1941) a The Bishop’s Wife (1947), a jako scenárista se rovněž podílel na řadě Wilderových vlastních projektů, např. Pět hrobů u Káhiry (Five Graves to Cairo, 1943), Ztracený víkend (The Lost Weekend, 1945), Zahraniční aféra (A Foreign Affair, 1948) nebo Sunset Blvd. (1950). Snímek Mitchella Leisena, v Hollywoodu známého jako tvůrce romantických filmů (dále např. Easy Living (1937) s Jean Arthur, Midnight (1939) s Claudette Colbert nebo Remember the Night (1940) s Barbarou Stanwyck), zbytečně nesklouzává k přehnanému patosu a sentimentalitě a oslňuje výtečným hereckým výkonem hlavní představitelky. Olivia de Havilland v průběhu děje střídá několik hereckých poloh: ze skromné lékárníkovy dcery se proměňuje v tiše trpící svobodnou matku, která neodbytně bojuje za lásku jediného syna a nakonec se nebojí k dosažení svých cílů zneužít vlastního společenského postavení. Uznání za odvedenou práci si rovněž zaslouží maskéři, neboť hereččina vizáž je v úvodu filmu rámovaném vzpomínkou změněna téměř k nepoznání: na zestárlé ženě, jíž na začátku poznáváme, jsou zřetelné stopy hluboké trýzně, kterou si v životě prošla, a její příběh nedojme snad jen toho největšího cynika.
„Can you be so cruel? – Yes, I can be very cruel. I have been taught by masters.“
Předlohou Wylerovy Dědičky je známý román Washingtonovo náměstí (Washington Square, 1881) amerického spisovatele žijícího v Londýně Henryho Jamese. Ve čtyřicátých letech jej do podoby divadelní hry převedli manželé Ruth a Augustus Goetzovi a krátce po její broadwayské premiéře v roce 1947 ji přepsali do scénáře, podle nějž byl natočen Wylerův film. Filmovou podobu Jamesova románu natočila o půlstoletí později i polská režiséra Agnieszka Holland.
Olivia de Havilland ztvárnila v dramatu Williama Wylera dceru zámožného vdovce, doktora Austina Slopera (Ralph Richardson). Citově deprivovaná Catherine byla pro de Havilland role jako šitá přímo na míru. V její postavě opět ztělesňuje trpký ženský úděl: Catherine je tím, co bychom dnes nazvali asociální „šedá myš“. Nespolečenská a nepříliš atraktivní dívka, která se díky otcově přísné výchově celý život potýká s citovou vyprahlostí. Zdá se, že radikální změnu do jejího nudného života plného stereotypů by mohl přinést mladý Morris Townsend (Montgomery Clift), ale její naivní sny brzy utne otec, který v Morrisově dvoření se dceři vidí pouze zištnost. Otcův odsudek její lásky k Morrisovi Catherine hluboce raní. Její zatrpklost vůči okolnímu světu se neustále prohlubuje a zhrzena se stále více uzavírá do sebe. De Havilland v hereckém výkonu opět střídá několik odlišných poloh: ze zakřiknuté dívky s nízkým sebevědomým se následkem krutých životní ran stává zhrzená, leč nezlomná žena, na níž se absence lásky (jak rodičovské, tak partnerské) projevila schopností bezcitné krutosti a manipulativnosti, jejichž prostřednictvím pokořuje svou vysněnou životní lásku. Závěrečná replika Catherine: „Dokážu být velmi krutá. Učila jsem se u mistrů,“ je toho výmluvným příkladem.
Přestože osobnost Olivie de Havilland je pro dějiny Hollywoodu velmi významná, čeští diváci s ní příliš obeznámeni nejsou a snímek Každému dle zásluh je u nás téměř neznámý. Kvalitní české vydání dvou oscarových filmů Olivie de Havilland je proto opravdu záslužným počinem, i když ne zcela uspokojivým zadostiučiněním, ke kterému, doufejme, ještě dojde.
Každému dle zásluh
To Each His Own
Režie: Mitchell Leisen
Scénář: Charles Brackett a Jacques Théry
Kamera: Daniel L. Fapp
Střih: Alma Macrorie
Hudba: Victor Young
Hrají: Olivia de Havilland, Mary Anderson, Roland Culver, Phillip Terry, Bill Goodwin, John Lund a další
USA, 1946, 117 min.
Premiéra filmu: 12. března 1946
Paramount Pictures
DVD
V prodeji od: 1. září 2010
Obrazový formát: 4:3
Zvukový formát: anglicky 2.0
Titulky: české
Vydal MagicBox (cena: 299,-)
Dědička
The Heiress
Režie: William Wyler
Scénář: Augustus Goetz, Ruth Goetz
Kamera: Leo Tover
Střih: William Hornbeck
Hudba: Aaron Copland
Hrají: Olivia de Havilland, Montgomery Clift, Ralph Richardson, Miriam Hopkins a další
USA, 1949, 111 min.
Premiéra filmu: 6. října 1949
Paramount Pictures
DVD
V prodeji od: 1. září 2010
Obrazový formát: 4:3
Zvukový formát: anglicky 2.0
Titulky: české
Vydal MagicBox (cena: 299,-)