Zde se nacházíte: 25fps » Rozhledy » Mentalista

Mentalista

ROZHLEDY – SERIÁL TIP – MENTALISTA – JAN HRDINA

Seriál Mentalista, který je v současnosti úspěšně uváděn na českých komerčních stanicích, je zajímavým prototypem amerického policejního seriálu s detektivními prvky. A právě způsob, jakým jsou inovovány prvky detektivky, bude hlavním předmětem zájmu mého článku.

Konstrukce narativu

Nejprve stručné shrnutí hlavní narativní linie. Patrick Jane (Simon Baker) je detektiv a nezávislý konzultant spolupracující s Kalifornským úřadem pro vyšetřování (CBI). Patrick měl dříve vlastní televizní show, kde diváky přesvědčoval o svých paranormálních schopnostech. Pak ho ale policie vyzvala, aby těchto schopností využil při hledání masového vraha, který po sobě zanechává krvavého smajlíka a říká si Red John. Patrick souhlasí a k policejnímu týmu se přidává. Všimne si ho ovšem sám Red John a zavraždí jeho ženu a dítě. Patrick se vzdává svého dosavadního života a přidává se k vyšetřovacímu týmu natrvalo. Doufá, že během vyšetřování ostatních vražd se mu podaří najít i Red Johna.

Jak je z předchozích řádků patrné, celý narativ je veden klasickým týmovým vyšetřováním. V úvodu dílu je za záhadných okolností nalezena mrtvola, na místo činu je přivolána CBI. Ta se pak rozdělí při výslechu svědků, přičemž odhalují, zdali svědek ve své výpovědi lže či nikoli. Nesrovnalosti ve výpovědích vedou k prvním stopám (indiciím). Ve všech těchto bodech je přítomen konzultant (alias detektiv), který záměrně provokuje svou metodou všechny zúčastěné, nicméně právě tato metoda nakonec odhalí pachatele a hlavní souvislosti zločinu. Konzultant je tak v přímé interaktivitě s celým týmem, zejména pak se svou nadřízenou, se kterou ho váže přátelské pouto. V rámci seriálu má samozřejmě každý policista vlastní dějovou linku – zde bych zdůraznil vyvíjející se milostný vztah mezi agenty Van Peltovou a agentem Rigsbym. Přesto seriál často pracuje s variacemi na tento model. Kromě linie s Red Johnem (viz níže) můžeme vypozorovat u některých dílů tendenci ukázat nejprve varování, že k nějakému zločinu může dojít – spáchání zločinu – vyšetřování – odhalení. Asi nejzajímavější odklon znamenal díl Blood Money S2E18. Využívá se zde narativního ozvláštnění, které do seriálové produkce vnesl producent a režisér J. J. Abrams. V předtitulkové sekvenci se představí dramatická situace, která se v nejnapínavějším bodě vyprávění přeruší, aby význam a dovyprávění dané události bylo plně osvětleno až na konci dílu. Zde je to najmutí zabijáka Van Peltovou na Rigsbyho. Divák mylně dedukuje příčiny jejího chování (rozchod, neshody a hádky v předchozích dílech), aby v rámci narativu bylo ukázáno, že vše bylo součástí promyšlené akce, která nicméně byla přerušena smrtí zabijáka. Tým se proto vydává hledat viníka.

Seriál Mentalista má také v rámci žánru policejního seriálu netradiční uchopení vedlejší zápletky – zde je to linie s vrahem, jenž se podepisuje Red John. V běžných kriminálkách linie nevyřešené záhady z minulosti slouží k zdůraznění mininarativu člena detektivního týmu, který je veden touhou vyřešit danou záhadu z minulosti (kým byla matka zavražděna v seriálu Castle, hledání bratra a vysvětlení vraždy matky v Crossing Jordan, či zavraždění manželky v Monkovi). Díky tomu hrdina často překračuje pravidla veden touhou po poznání pravdy, které mu běžné vyšetřování nemůže/nechce poskytnout (nejčastěji motiv policejní či politické korupce nebo selhání policejní mašinerie – Monk, Crossing Jordan). Zároveň tak narušuje tradiční skupinový narativ policejního oddělení. Tato zápletka je pak záměrně řešena pouze částečně (Crossing Jordan, Pretender, Castle), aby byl v závěru díky novým indiciím obnoven původní status quo. V tomto seriálu nejenže je traumatická událost (vyvraždění rodiny psychopatem) pro hlavního hrdinu motorem pro hledání viníka (motiv pomsty), ale zároveň představuje nemožnost se s minulostí vypořádat. Tato nemožnost není v události samé, nýbrž v postavě vraha, který znemožňuje začlenění do společnosti tím, že provokuje strach, vraždí jeho blízké nebo mu traumatizovanou událost připomíná na rozdíl od výše zmíněných seriálů, kde vrah je neznámý a neaktivní. Osobnost geniálního vraha, který provokuje svou nedopadnutelností a výsměchem policii, potažmo hlavnímu hrdinovi, není sice v literatuře ojedinělá (připomeňme ďábelského profesora Moriartyho jako protihráče Sherlocka Holmese nebo Hluchý u Ed McBaina) nicméně v rámci klasického kriminálního seriálu se jedná o významnou inovaci.

Konstrukce detektiva

Radomír Kokeš ve své bakalářské práci rozlišuje tři typy vyšetřovatelů v rámci kriminálního seriálové fikce – dočasně pověřeného vyšetřovatele, vyšetřovatele s institucionálním pověřením a institucionalizovaného vyšetřovatele. Pro účely mého článku převezmu pouze kategorii první.

Dočasně pověřený vyšetřovatel je amatérským detektivem. Pro jeho spolupráci s policií může být mnoho rozličných důvodů. Od osobních (Monk a vyšetřování zavraždění manželky, u Castla nutnost psaní románu), přes charakterové (zvědavost Jessicy Fletcherové) až po vědecké (dokázat pravdu vědeckých zjištění – týmy specialistů v Criminal Mind, Numbers, Bones). Dotyčný vyšetřovatel musí mít excentrické rysy a vyniká specifickou metodou. I v případě seriálů jako Bones nebo CSI vystupuje do popředí jedinec reprezentující tyto aspekty. Dočasně pověřený vyšetřovatel má v seriálovém narativu dvě možnosti uplatnění. V prvním případě je plně včleněn do policejního týmu, kde má svého parťáka (buddy prvek), nadřízeného (mateřsko-otcovský princip) a průkaz (symbol moci). Druhou možností je, že amatérský detektiv není ve spojení s celým týmem, ale pouze osobou/osobami, které ji zastupují (slečna Marplová a sir Henry, Jessica Fletcherová a její přátelství s policejním lékařem, Jordan a policista Woody). Platí to i v případě seriálů, jako jsou CSI, Criminal Minds, protože i ony mají styčného policistu, s kterým musí komunikovat a který má oficiální pověření vyšetřovat a vyslýchat (Dr. Brennenová a její tým – detektiv Boothe, CSI Las Vegas – kapitána Las Vegaské policie Jima Brasse). Tím se vyvrací často tradovaný omyl, že seriály typu CSI jsou policejní seriály, kde je tým vyšetřovatelů složen z policistů – specialistů. Problém je v jejich pozici ve vztahu k policejnímu aparátu. Tým samotný nemá pravomoci policisty, a nemůže tak sám provádět úkony, které jsou spojeny s prací policisty (výslechy, identifikace, zatýkání apod.) Tým může být přítomen těmto procedurám pouze v přítomnosti styčného policisty k tomu určeného. Tým samotný pak může navrhovat řešení vzniklá z vyšetřování policistů, případně opravovat a korigovat jejich hypotézy. Tím se pasují do pozice amatérského detektiva – poradce.

Aplikujme si nyní poznatky na seriál Mentalista. Hlavní hrdina je hnán ke spolupráci s policií osobními důvody (vyvraždění rodiny). Je veden jako poradce/konzultant kvůli své specifické schopnosti/metodě pomocí předstíraných paranormálních schopností a psychologickému bystrozraku odhalit pachatele. Zároveň je ovšem dostatečně excentrický – je asociální jedinec, který obtížně navazuje vztahy. Ale právě díky tomuto asociálnímu chování se mu daří destruovat konvence v různých typech společnosti a snadněji tak určovat pachatele. Je plně včleněn do policejního týmu. Má svou partnerku (agentka Lisbonová), nadřízenou, spolupracovníky. Co ovšem dělá Mentalistu ojedinělým v rámci kriminálních seriálů, je jeho naprostá apatie a nechuť cokoli vyšetřovat mimo případy s Red Johnem. V poslední sérii je klasická struktura narušena – Patrick Jane od začátku ví, kdo je vrah, ale tají to před ostatními, a tím i před divákem, aby měl svůj klid. Načež sledujeme klasickou epizodu s institucionalizovaným vyšetřovatelem, který vraha odhalí a zatkne. Patrick Jane pouze potvrdí správnost jejich hypotéz a dodá svůj úhel pohledu.

Specifickou zmínku si pak zaslouží prvek paranormálních jevů. V poslední době sílí tendence v rámci dočasně pověřených vyšetřovatelů rozšířit schopnosti amatérského detektiva o paranormální schopnosti. Ty mohou být jak získané (Millenium, Medium, Vize zločinu, Tru Calling), tak i předstírané (Psych, Mentalist). S tím souvisí i častá žánrová hybridizace se scifi (X Files, Fringe, Tru Calling).

A právě z důvodů této inovativnosti je Mentalista seriálem, který se vyplatí sledovat.

Mentalista

Mentalist

Tvůrce: Bruno Heller

Hudba: Blake Nelly

Kamera: Geary McLeod, Michael Goi

Hrají: Simon Baker (Patric Jane), Robin Tunney (Teresa Lisbon), Tim Kang (Kimball Cho), Owain Yeoman (Wayne Rigsby), Amanda Righetti (Grace van Pelt),

USA, CBS, 2008 – současnost, 3 série/56 epizod, 43 min.

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Počet článků : 17

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru