Zde se nacházíte: 25fps » Světový film » Mutantská první třída

Mutantská první třída

RECENZE: X-Men: První třída (režie: Matthew Vaugn, 2011) – ONDŘEJ J. KOSNAR –

Filmová série X-Men se těší poměrně ojedinělému postavení. První díl byl malá revoluce v komiksových filmech a je to částečně jeho zásluha, že se tento žánr stal tak populárním. Zároveň však přes všechny trikové a akční exhibice spočívali první X-meni především na postavách a jejich propracovanosti. Druhý díl šel ještě dále a ukázal, že komiksový film může být vrstevnatý, inteligentní, a přesto stále splňovat veškeré požadavky akční komiksové podívané. Oba filmy natočil Bryan Singer, který se však dobrovolně vzdal režie dílu třetího, aby mohl natočit svou vysněnou adaptaci Supermana. Otěže x-menské série přebral rutinér Brat Rattner, který sérii částečně vykastroval a předhodil divákům méně inteligentní, ale zato o řád efektnější a blockbusterovější závěr trilogie. Celou sérii pak donedávna uzavíral samostatný film zaměřený na postavu Wolverina, který kráčel ve šlépějích zanechaných Rattnerem a lobotomizaci série dokonal.

X-Men: První třída, jak už název napovídá, pojednává o počátcích všeho dění. Děj je zasazen do 60. let minulého století a ukazuje vznik slavného mutantského týmu, seznámení hlavních dvou ideologických vůdců i jejich následný rozkol. Režie se ujal původně nezávislý britský režisér Matthew Vaughn, který v loňském roce zaujal adaptací netradičního komiksu Kick-Ass, a producentský dohled převzal sám duchovní otec filmových X-Menů, Bryan Singer. Usazení Matthewa Vaughna do režisérské židle se nakonec ukázalo být nápadem s pozitivními i negativními důsledky. Režisér nezapře své lehce anarchistické kořeny, zároveň je ale znát svázanost zaběhnutou značkou a rozsahem celého projektu. Vaughn je nejsilnější v akčních a humorných scénách a jakmile dostane volnou ruku a nemusí být příliš omezován vypjatostí situace, funguje film nejlépe. Ať už jde o hrátky s komiksově stylizovanou montáží, čerpání z povedené retro stylizace či využití mladšího věku nových mutantů (inspirace teenagerovskými filmy), funguje film na výbornou. Stejně tak v akčních sekvencích, na kterých je sice místy znát slabší rozpočet (některé digitální efekty doslova bijí do očí), všechno dynamicky letí kupředu a několikrát se projeví i na film podobného formátu až nečekaná brutalita. Jediným výraznějším nedostatkem je tím pádem podivně nedotažená kamera, která se místy nepochopitelně soustředí na celky i v místech, kde by byl příhodnější detail. Není k tomu jediný důvod a u některých scén to působí trochu rušivě.

Vinou nevyrovnaného scénáře a nejistoty režiséra v dialogových scénách však film povážlivě kolísá, nemluvě o několika logických dírách. Vypjatější dialogy drží pohromadě především výborně zvolení herci v čele s charismatickým Michaelem Fassbenderem coby mladým Erikem a jeho protiváhou s tváří Jamese McAvoye. Své dělá i hudba Henryho Jackmana, která by proměnila v epickou podívanou i loupání banánu. Důraz kladený scénářem na postavy ostře kontrastuje s nepropracovaností a zmiňovanými nedotaženými dialogy, což je nejvíce vidět v romantických scénách a na některých vedlejších postavách, které jsou redukované na černobílé figurky do počtu. Problém je i v pouze letmo načrtnutém vztahu dvou hlavních protagonistů, díky čemuž především finální scéna ztrácí hodně ze své působivosti. Příjemným zjištěním je na druhou stranu fungující retrostylizace. Ta není pouze vizuální; velmi často spoléhá také na dobové hudební podkresy či techniku. Film se nesnaží o historicky přesné kostýmy a prostředí, naopak využívá druhotné stylizace, inspirované kupříkladu staršími filmy s Jamesem Bondem a podobně. To je znát jak u samotné výpravy, tak kupříkladu u finálních titulků.

X-Men: První třída je tak důstojným „následovníkem“ Singerových X-Menů, ačkoliv jejich kvalit nedosahuje.  Svou formou má spíš blíže k pozdějším příspěvkům do x-menské série, ale zároveň se jedná o povedený, zábavný a přesto chytrý film. Jako letní podívaná ideální.

 

X-Men: První třída

Režie: Matthew Vaugn

Scénář: Ashley Miller, Zack Stentz, Jane Goldman, Matthew Vaughn

Kamera: John Mathieson

Střih: Eddie Hamilton, Lee Smith

Hudba: Henry Jackman

Hrají:James McAvoy, Michael Fassbender, Jennifer Lawrence, Kevin Bacon

US, 2011, 132 min

Premiéra: 2. června, 2011 (Bontonfilm)

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Počet článků : 636

Komentáře (4)

  • Ondrej Jan Kosnar

    Pravda, některé věci mi unikly, přeci jenom jsem první dva díly viděl už před hodně dlouhou dobou. Uznávám svou chybu v tom ohledu, že se nejedná čistě o přímý prequel prvních dvou dílů (čímžto opravuji v textu). Nicméně s označením reebot mám stále trochu problém.
    Co se trojky týče, Vaughn se samozřejmě na vzniku trojky podílel. Jaký vliv měl na samotný scénář a především na to, kolik z původně zamýšleného zůstalo ve výsledném produktu a jak to bylo pozměněno si ale vážně nedovolím spekulovat.

  • EdaS

    Ja myslim, ze spoilerovat klidne muzes. Ty zasadni rozdily jsou i v prvnich dvou dilech – tykaji se jednak nekterych mutantu (Mystique bije do oci, ale i dalsi), toho kdo vytvoril Cerebro, kdy se meli hlavni dva hrdinove potkat a podobne. Oznacovat tak Prvni tridu za prequel jednicky a dvojky proste nejde. V trojce a Wolverinovi Profesor X jeste na konci sedmdesatych let/v osmdesatych letech chodi, coz je samozrejme taky problem, ale ve vysledku stejne zavazny jako ty ostatni nesrovnalosti. Prvni trida je proste reboot, bez ohledu na to, co Vaughn rika. Mimochodem, on sam se podilel se scenaristy na vzniku trojky, kterou mel puvodne rezirovat…

  • Ondrej Jan Kosnar

    Co se týče trojky a Wolverina, tam nejde o nějaké pominutíhodné drobnosti, ale okamžiky zásadní natolik, že už nelze mluvit o tom, že nesedí, ale vypadá to na důslednou ignoraci. Uvedl bych příklady, ale spoileroval bych. Nehledě na to, že Foxové se od wolverinovského filmu obecně poměrně distancují, druhý díl nemá mít, dle dostupných informací, s prvním téměř nic společného a Vaughn před natáčením First Class několikrát potvrdil, že ho nebude brát v potaz.
    Co se rozpočtu týče, na to, jaké se tam snaží tvůrci rozpoutat trikové orgie jsou digitální efekty místy silně průměrné a vypovídá to buď o nedostačujícím rozpočtu (rozuměj rozpočtu odpovídajícímu rozsahu požadavků, nikoliv jeho nízká úroveň obecně) nebo Vaughnovu neschopnost si film po trikové stránce ukočírovat. Vzhledem k tomu, co předvedl ve Stardustu a Kick-Ass s rozpočtem podstatně nižším bych to tipoval na možnost první.

  • EdaS

    „tvůrci důsledně ignorují jak Poslední boj, tak wolverinovský spin-off“??? to je nesmysl. jestli tím autor myslí, že některé věci z trojky a Wolverina nesedí vzhledem k tomu, co se děje v „prequelu“, tak v jistých věcech nenavazují ani první dva díly…
    a „slabší“ rozpočet byl 160 milionů.

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

http://25fps.cz/2020/corded-handheld-vacuum-cleaner-eraclean-stick-handheld-vacuum/
/25fps.cz
Zpět nahoru