Z 37. LFŠ pošesté: den českých filmů
Druhá půle hradišťského festivalu otužilců začala nevyhlášeným dnem českého filmu. Z programu skutečně mohl mít radost především návštěvník přicházející z ciziny, či ten, kdo v průběhu roku neměl příliš šancí (anebo nechtěl) vidět novinky tuzemské tvorby. Ať velkorozpočtová válečná dramata zkušených režisérů (Lidice či Habermannův mlýn), formální experimenty a realizované sny (Němcovo trojrozměrné Heart Beat 3D a Havlovu filmovou verzi hry Odcházení), či nové dokumentárně esejistické snímky Víta Klusáka (Vše pro dobro světa a Nošovic) a Eriky Hníkové (Nesvatbov). Své nové filmové i televizní projekty (hned několik najednou) v těchto dnech představuje i jeden z nejsvéraznějších letošních hostů, Robert Sedláček. Jako by však rekapitulování české sklizně, jež jinak probíhá takřka na každém z festivalů, diváky příliš nelákalo – sály byly po několika dnech poprvé trochu vyprázdněnější.
Večerní prime time ve Hvězdě nicméně zaplnila Marketa Lazarová – film, jímž František Vláčil, skladatel Zdeněk Liška a celá skupina hereckých legend nejen 60. let okouzlí každou generaci, nyní tedy za pomoci digitalizované kopie. Fred Kelemen, maďarsko-německý kameraman, který zde měl v úterý Master Class nejen o posledním filmu Bély Tarra, by však argumentoval po svém: Film je film a při digitalizaci se z díla nutně cosi ztrácí; v podstatě už nejde o původní film, tak jak byl vytvořen. Otázka diváckého zážitku je pak jiná věc – ostatně, zde tkví jedno z podstatných témat dneška.
O slovo se opět přihlásil letos dvacetiletý časopis moderních cinefilů Cinepur. Slavnostním večírkem ve vlastním svatostánku u Hvězdy a dalšími dvěma filmy ze Cinepur Choice, promítnutými v takřka přilehlé Sportovní hale. Kdo si pak chtěl jít k redaktorům hned stěžovat, že ho film Dívka na přání (The Girlfriend Experience, r. S. Soderbergh) anebo Essential Killing (r. J. Skolimowski) zklamal a uspával, měl to ani ne sto kroků (ovšem narozeninový dort jistě spravil vše).
Počínaje čtvrtkem mraky na nebi pravděpodobně odtáhnou, počasí se oteplí a do reje hradišťského filmového svátku vtrhne smršť v podobě filmů, úvodů a setkání při master class očekávaných hostů ze severských barů či východoasijských pralesů. Api a Aki jsou tu!
Zdroj fotek: www.kinobox.cz/cfn, www.npr.org, www.novinky.cz
Zóna
Je přesně v tom formátu, v němž byla natočena, tedy ve 2,35:1. Problém té digi-verze není ve formátu přepisu, ale úplně jinde, viz: http://zona.bloudil.cz/index.php?id=3128
Matej Nytra
Pěkný den. Vynutil jste si aktualizaci článku. Mohl byste, jestli máte bližší informace, prosím zde uvést, v jakém formátu (číselně) nyní Marketa znovu obžívá? Moc by mi to pomohlo… Zdravím:)
Zóna
Zdravím, mohl byste mi prosím vysvětlit, co máte na mysli následující formulací v pasáži o Marketě Lazarové?
…formát je oproti původnímu širokoúhlému originálu z pragmatických důvodů “zastřižen“
Jsem skutečně zvědav. :)