Balada pro Bandidos
Australský televizní seriál nebývá na webu 25fps reflektován často. Dílem i proto, že v posledních letech se mu nevěnuje ani české televizní vysílání. Přesto se u protinožců čas od času najdou projekty, které si zaslouží minimálně menší upozornění, ne-li v některých případech hlubokou poklonu. Austrálie oplývá poměrně bohatou televizní kulturou, nicméně většina původních pořadů spíše holduje konzervatismu nebo jde vstříc „mainstreamovému“ diváckému vkusu. Neznamená to nutně, že by se televize vždycky podbízela vkusu publika, v některých případech se naopak z kontroverzních seriálů a sérií stává cosi jako norma nebo pomyslná nedosažitelná meta (viz Underbelly), na druhou stranu je často těžké prosadit projekt, který z mainstreamu viditelně formálně či obsahově vystupuje.
Bikie Wars: Brothers in Arms za svůj vznik vděčí především australskému seriálu Underbelly, volně překřtívanému na australské Sopranovy (viz Rodina Sopranů / The Sopranos). Jeho výkonný producent Des Monaghan stojí i za touto šestidínou minisérií o dvou znepřátelených motorkářských ganzích, ne náhodou v mnoha aspektech připomínající právě Underbelly. Bikie Wars vychází z reálných událostí první poloviny 80. let v jihozápadním předměstí Sydney. Známý motorkářský klub Comanchero (Comas) byl pod vedením prezidenta Jocka Rosse (Matthew Nable) v roce 1983 rozdělen na dvě frakce a pnutí uvnitř klubu nakonec vedlo k jeho rozdělení. Část bývalých Comancheros pod vedením Anthonyho „Snoddy“ Spencera (Callan Mulvey) utvořila vůbec první australskou pobočku amerického motorkářského klubu Bandidos a začala veřejně projevovat svoje antipatie vůči Comancheros. Averze mezi kluby vyvrcholila 2. září 1984 na australský Den otců v Millpeře divokou přestřelkou, při které bylo zabito 6 členů obou zúčastněných klubů a přihlížející 14letá dívka. Desítky dalších byli zraněni, zatčeni a odsouzeni. Tzv. Millperský masakr je v dějiných australské kriminalistiky a soudnictví považován svým rozsahem, charakterem a nečekaností za jeden z doposud největších zločinů. Není proto divu, že láká televizní a filmové tvůrce ke zpracování. Kromě pokusů o celovečerní film, řadu dokumentů a několik knih nejen od účastníků se tedy Millperský masakr dočkal i šestidílné minisérie Bikie Wars: Brothers in Arms.
Ještě před odvysíláním minisérie vyvstala v souvislosti s Bikie Wars řada očekávání vycházející právě z napojení na Underbelly – přízvisko „Underbelly na kolech“ je jedno z nejvýstižnějších. K jejich naplnění ovšem v řadě případů nedošlo. Oba seriály mají podobnou formální stránku a jsou zařaditelné do podobných žánrů, zpracováním a rozsahem se ovšem zásadně odlišují.
Minisérie vychází z knihy Brothers in Arms (Bratři ve zbrani) novinářky Lindsay Simpson a Sandry Harvey. Na scénáři se podíleli Greg Haddrick (Underbelly), Roger Simpson (např. Halifaxová, soudní psychiatr) a Jo Martino (Miss Fisher´s Murder Mysteries) pod režijním vedením Petera Andrikidise (Underbelly, Čas zabíjet, East West 101). Všichni jmenovaní patří, stejně jako herecké obsazení, ke zkušeným televizním a filmovým bardům pohybujícím se navíc vesměs převážně v žánru krimi a detektivky. Producentsky projekt zaštítil právě jmenovaný Des Monaghan stojící za celou franšízou Underbelly. Klíčové pro celou minisérii není ovšem na rozdíl od „australských Sopranových“ vykreslení drogového podsvětí, nýbrž divácky atraktivní rekonstrukce Millperského masakru. Téma patrné už z titulkové sekvence, pravidelně se opakující formou citace ze soudního líčení s členy obou gangů v každém díle minisérie. A také zásadní problém celého projektu. Tvůrci se soustředí na věrohodné vykreslení událostí vedoucích k přestřelce ze Dne otců a velkou pozornost věnují detailní konstrukci období 80. let, tj. výborně pracují se žánrem retro, nicméně na ploše 6 dílů už nejsou schopni nabídnout více než jen onu rekonstrukci konfliktu dvou motorkářských gangů. Pokus o psychologizaci zúčastněných postav vychází naprázdno, fragmentárnost děje nefunguje na ploše pouhých 6 dílů a namísto vytvoření obrazu postavy skrze její umístění v kontextu, tak jak to provádí Underbelly, nabízí Bikie Wars pouze nic neříkající útržky. V neposlední řadě je problémem i tempo a práce s napětím, které se excelentně daří naplňovat a stupňovat na úrovni jednotlivých scén. V rámci celých epizod, natož pak minisérie jako takové už tvůrci nezvládají diváka k obrazovkám tolik poutat, dílem i proto, že postavy se stávají nepřehlednými, divák je nemá šanci až na výjimky blíže poznat a díky jejich nesympatičnosti (která v řadě jiných seriálů (Boss, Underbelly) vůbec emocionální prožitek nenarušuje) se k nim nijak nepoutá – tedy ani v nejmenším ho nezajímá, zda masakr a jeho následky vůbec přežijí. Vzhledem k tomu, že veškeré dění v minisérii se koncentruje na onen vrchol, tj. setkání v Millpeře, který se posléze jako vrchol neukazuje, snažně budované napětí minisérie (nejlépe vybudované ve 4. a 5. díle) se rychle vytrácí. Snad jediné, co udržuje diváky u příběhu, je jednak zvědavost na formu zpracování (a pro neznalé také zvědavost, co se bude dít) a oblíbenost jednotlivých herců, protože jsou to jejich tváře, co vytváří a pro diváka odlišuje postavy. Otázkou ovšem je, zda poslední jmenovaný faktor může fungovat u diváka, který nezná australské filmy a seriály. Přestože jsou téměř všichni herci v Bikie Wars více než známými a kriticky často oceňovanými tvářemi v australském šoubyznysu, za hranicemi Austrálie zase až tak v paměti diváků nevynikají (snad s výjimkou herců z australské soap opery McLeodovy dcery nebo Manu Bennetta z americké TV verze Spartaca, který se objevil v epizodní roli Bikie Wars).
I přes své chyby však Bikie Wars nabízí poměrně kvalitní podívanou. Pohled do zákulisí motorkářského gangu nebo psychologickou hru svědomí a vlastního ega ale ke své škodě ponechává stranou. Zejména v kontextu českých retro seriálů ovšem ukazuje, že dobré retro se může obejít i bez tesklivé a zkreslující nostalgie nebo že k odsouzení brutality není vždy třeba patetických komentářů a tklivé hudby. Někdy je lepší nechat mluvit bestiální činy samy za sebe či je lehce zkarikovat.
dbfcxk
Bikie Wars: Brothers in Arms
Režie: Peter Andrikidis
Scénář: Greg Haddrick, Roger Simpson, Jo Martino
Knižní předloha: Lindsay Simpson, Sandra Harvey
Kamera: Joseph Pickering
Střih: Nicole LaMacchia
Hudba: Mark Lizotte
Hrají: Callan Mulvey (Anthony „Snoddy“ Spencer), Matthew Nable (Jock Ross), Susie Porter (Vanessa Ross), Maeve Dermody (Lee), Anthony Hayes (Caesar Cambell), Richard Cawthorne (Foggy), Luke Ford (Snow), Damian Walshe-Howling (Chopper), Luke Hemsworth (Shadow), Aaron Fa´aoso (Roo), Nathaniel Dean (Kraut), Sam Parsonson (Junior), Manu Bennett (Sunshine) ad.
Austrálie, 2012, Network Ten, 1 sezona/6 dílů, 40 min.