Zde se nacházíte: 25fps » Světový film » Domodra vybroušené Čelisti

Domodra vybroušené Čelisti

Domodra vybroušené Čelisti
RECENZE BLU-RAY: Čelisti (režie: Steven Spielberg, 1975) – JANA BÉBAROVÁ –

Ke svým letošním jubilejním stým narozeninám přichystalo studio Universal filmovým fanouškům krásnou odměnu za jejich přízeň: rozhodlo se restaurovat a na Blu-ray nosičích vydat celkem třináct filmových klasik.1 Mezi tituly, které se tímto způsobem dostaly i do tuzemské distribuce, patří mj. Spielbergovy Čelisti (Jaws, 1975), jež ve své době lámaly žebříčky návštěvnosti a rozpoutaly panický strach z koupání v moři jako kdysi Hitchcockovo Psycho (1960) ze sprchování.

Důvodů, proč byste měli investovat pár stovek do koupě Blu-raye, je hned několik. V prvé řadě je to kompletně restaurovaný obraz, jejž sám Spielberg hodnotí jako lepší než původní, který byl k vidění v sedmdesátých letech v kině. V druhé řadě je to zcela nový 7.1 zvuk, který můžete sami porovnat i s původní 2.0 kinoverzí. Třetím důvodem je šest hodin pozoruhodného bonusového materiálu, který i největšího laika nadchne a detailně obeznámí s popkulturním fenoménem Čelistí. Aktuální motivací koupě modrého disku může být i blížící se vánoční mánie – podarováním filmovou klasikou koneckonců neurazíte nikoho. A pokud vám na pár drobných nesejde, můžete rovnou sáhnout po sběratelském digibooku.

Pokoušet se recenzovat či dokonce analyzovat film jako takový by bylo zbytečným nošením dříví do lesa. Svoji pozornost bych raději věnovala reflexi bohaté nadílky bonusů, které jsou součástí modré edice filmu a jejichž informační hutnost a kvalita vydá za jednu obsáhlou knížku.

The Making of Jaws & The Shark is Still Working

Pilíř bonusových materiálů tvoří dva výtečné dvouhodinové dokumenty, které vás okamžitě strhnou a katapultují do fanklubu filmu (kam vás už ostatně nasměřuje předchozí sledování skvostně remasterované kopie). The Making of Jaws z roku 1995 je klasickým filmem o filmu s mluvícími hlavami; jako jeden ze svých prvních jej režíroval Francouz Laurent Bouzereau, který se  na tento typ dokumentů orientuje. Až na občasné použití vynechaných záběrů, Spielbergových home videí z natáčení a archivních záběrů mechanického žraloka sestává z výpovědí vyváženého počtu tvůrců: vedle sympaticky naladěného a sebekritiky schopného Spielberga jsou to historkář Richard Dreyfuss (představitel Hoopera), jehož (až dětský) entuziasmus poněkud zastiňuje serióznějšího Roye Scheidera (představitel Brodyho), dále autor knižní předlohy Peter Benchley a v úsměvně bezemočním projevu producenti filmu David Brown a Richard D. Zanuck. Všichni za jednoho a jeden za všechny v chronologickém sledu představují rušnou produkční historii filmu se všemi jejími komplikacemi: od Benchleyho prvotního nápadu na knihu a její následně rostoucí popularity přes zaujetí producentů a oslovení Spielberga, jenž v jejím námětu spatřoval paralely k Duelu (1971) a považoval tak Čelisti za jeho sequel, dále práce na scénáři a trojnásobně překročený natáčecí plán, který je dodnes živnou půdou pro režisérovy noční můry, až po masivní úspěch filmu v kinech. Dozvíte se například, proč se začalo točit bez scénáře a jak moc se nakonec musel přizpůsobovat možnostem natáčení v terénu. Bude vám ozřejmena geneze nejdramatičtější sekvence se žralokem útočícím na klec s Hooperem či představena filmová lokalita ostrova Martha’s Vineyard. Samozřejmě dojde i na historky z frustrujícího průběhu natáčení na otevřeném moři spjaté s notoricky známými potížemi s mechanickým žralokem, které v důsledku tvůrcům v budování působivé atmosféry filmu značně pomohly. O adrenalinovém pořizování záběrů živého bílého žraloka druhým štábem v Austrálii v dokumentu rozprávějí Ron a Valerie Taylorovi a vzpomínána je rovněž klíčová spolupráce výtvarníka Joea Alvese se zasloužilým tvůrcem speciálních efektů Bobem Matteym nebo práce Billa Buttlera, který u Spielberga prosadil užívání ruční kamery.

Unikátnost druhého celovečerního bonusového dokumentu The Shark is Still Working (2007) od Erika Hollandera spočívá v jeho exkluzivním uvedení právě v této Blu-ray edici. Nesporně kladně se dá rovněž hodnotit skutečnost, že se s předchozím dokumentem až na drobné výjimky nedubluje. The Shark is Still Working se prioritně zaměřuje na stále živý odkaz Spielbergova filmu a jeho vliv na mladší generace filmařů. Kromě tradiční sestavy SpielbergBenchleyDreyfussZanuckBrown tak prostor dostávají i filmoví tvůrci „zvenčí“ jako M. Night Shyamalan, Eli Roth, Robert Rodriguez, Bryan Singer a (pro někoho možná překvapivě) Steven Soderbergh. Diskutovány jsou marketingové strategie, vizuální a hudební motivy, které inspirovaly řadu karikatur a aluzí, či masivní úspěch Čelistí a jeho vliv na běžný život obyvatel Martha’s Vineyard (zejména pak těch, kteří ve filmu dostali epizodní role). Dojde i na přehlídku merchandisingu spojeného s „prací“ lovců suvenýrů a v neposlední řadě se dokument dotkne i otázky ochrany žraloků.

Jaws: The Restoration & Jaws Archives 

Výlučné postavení mezi bonusy zaujímá osmiminutový film zachycující proces restaurování, u kterého člověk obzvlášť docení práci reasturátorského týmu, kterou dokument i přes krátkou stopáž názorně demonstruje: od prvotního čistění původního negativu přes odstraňování šumu a ošetření barev až po nový remix zvuku. Klíčový je moment, kdy Spielberg na kameru přiznává, že díky digitální éře je dnes obraz jeho filmu živější a mnohem jasnější než při původním uvedení v kinech, a zároveň poukazuje na důležitost prezervace filmů na 35mm formátu a uchovávání negativů.

Podsekce Jaws Archives nabízí půlhodinovou přehlídku storyboardů, na nichž lze velmi dobře vypozorovat vývoj filmového scénáře. První storyboardy ilustrátora Toma Wrighta, které vznikly před začátkem produkce a vychází z románu a rané verze scénáře, kupříkladu pracovaly s podstatně větší přítomností žraloka na scéně. Pozornost zaujmou i původní konceptuální ilustrace žraloka a jeho útoků od výtvarníka Joa Alevese. Pokud nedáte přednost proklikání, můžete dalších padesát minut listovat produkčními fotografiemi dokumentujícími kromě jiného atmosféru na place (od počáteční pohody k postupné frustraci). Nezajímavější z nich odkrývají technické řešení konkrétních scén a záběry skutečných žraloků pořízené manžely Taylorovými. Nápadité kompozice štábu a mechanického žraloka prokazují Spielbergovu lidskost a smysl pro humor, kterými si získává vaši přízeň (pokud ji dosud neměl) i v ostatních bonusových dokumentech. Jaws Archives rovněž představují marketing filmu: prohlížet si můžete pressbooky, lobby cards, různé edice knihy a jazykové verze plakátů, obálky časopisů a pestrý merchandising.

Zbytek bonusů je tvořen sérií vynechaných či nepodařených záběrů, původním kinotrailerem, jenž i dnes ohromuje jistou dávkou černého humoru, a kratičkým dokumentem From the Set, kterým nás během jednoho dne v počáteční fázi natáčení na Martha’s Vineyard provází Iain Johnstone. Spielberg, který s ním v druhé části rozmlouvá o své metodě práce s herci a o složitosti pomalého procesu natáčení na moři, ještě netuší, jak moc se pobyt na ostrově celému štábu prodlouží.

Jak můžete vidět na obrázcích výše, řešení hlavní nabídky je na první pohled velmi jednoduché a praktické, a všechny použité ikonky pro film, kapitoly, bonusy, zvuk a titulky jsou srozumitelné. Zapracování temně modré večerní oblohy a hladiny moře (na níž plave první žralokova oběť z filmu) do pozadí nabídky je v případě modrého disku skutečně stylové. Pečlivou a profesionální práci distributora kazí snad jen nedorozumění v případě jazykových verzí zvuku a titulků – zatímco na přebalu jsou mimo jiné uvedeny polský, španělský, portugalský, thajský a ruský zvuk a titulky, ve skutečné nabídce disku chybí a dost možná tak zkazí náladu zákazníkům z těchto zahraničních zemí, kteří se jej rozhodnou pořídit. Z komplexního hlediska však nelze než šířit velké nadšení.

Jaws

Režie: Steven Spielberg
Scénář: Carl Gottlieb a Peter Benchley
Kamera: Bill Butler
Hudba: John Williams
Střih: Verna Fields
Hrají: Roy Scheider, Robert Shaw, Richard Dreyfuss, Lorraine Gary, Murray Hamilton, Carl Gottlieb, John Landis ad.
USA, 1975, 124 min
V ČR na Blu-ray od: 26. 9. 2012 (Bonton)
Zvuk: anglický 7.1 DTS-HD a 2.0 MONO DTS, německý 7.1, český 5.1 DTS, maďarský 5.1 DTS, turecký 5.1
Titulky: anglické, české (jen film), maďarské (jen film), rumunské (jen film), turecké (jen film)
Obraz: 16:9, 2.35:1
Doporučená cena: 499 Kč
Blu-ray si můžete objednat zde

Print Friendly, PDF & Email
  1. Jedná se o snímky Na západní frontě klid (All Quiet on the Western Front, 1930), Dracula (1931, obě verze – i španělská), Frankenstein (1931), Frankesteinova nevěsta (Bride of Frankenstein, 1935), Buck Privates (1941), Noční rozhovor (Pillow Talk, 1959), Jako zabít ptáčka (To Kill a Mockingbird, 1962), Ptáci (The Birds, 1963), Podraz (The Sting, 1973), Čelisti (Jaws, 1975), Vzpomínky na Afriku (Out of Africa, 1985) a Schindlerův seznam (Schindler’s List, 1993). []

Autor

Jana Bébarová
editor-in-chief

Počet článků : 221

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru