Královská aféra, která navždy změní národ dánský
Mladá Karolina Matylda (Alicia Vikander) nikdy neopustila rodnou Anglii. Dnes se má stát královnou dánskou a ženou polodementního/pološíleného krále Kristiána VII. (Mikkel Boe Følsgaard). S tímto trápením se Karolina svěřuje na počátku svého vyprávění o zakázané lásce, vášni a mocnářství v hradbách dánského království. Příběh začíná na počátku 70. let 18. století, v době raného osvícenství.
Pravda, takový úvod může znít silně nezábavně, až utrápeníhodně. Navíc, když nám tvůrci hned v prvním záběru naservírují pseudo-art-HDR scénu hřebelcování koně při západu slunce.Výsledkem je ale překvapivě zábavné historické drama, které se většinou obejde bez laciného patosu a svižným tempem uhání k neočekávaným koncům. Klasické pojetí historického filmu je dokonce ozvláštněno moderním stylem s občasně nervózní ruční „dánskou“ kamerou.
Od první chvíle je jasné, že ani jedna z postav si svůj osud nevybrala. Karolina, zdá se, byla ke svému údělu přímo vychována a Kristián je zkrátka dědic trůnu, jenž je kvůli své prostinké povaze jen loutkou velké rady, která ve skutečnosti království vládne. Do této (zřejmě) staleté letargie ovšem vstoupí městský německý lékař Johann Struensee (Mads Mikkelsen), který je povolán Kristiánovi pomoci. Král totiž propadá trudomyslnosti, která je s tehdejší grácií připisována přílišné onanii. Ve skutečnosti ale propadl alkoholu a lehkým děvám, je znuděn svou mocí a neustále o sobě pochybuje.
„A co bych vlastně dělal jako osobní lékař krále?“- „Myl bys hubu. Lízal paty.“
Doktor Johann Struensee je zároveň velmi vlivným (a tajným) představitelem osvícenství, intelektuálního hnutí, které jde tvrdě proti zkostnatělé barokní religiozitě všech parukářů ve vládě. Kristiánovi ihned učaruje doktorova výmluvnost a jeho novátorské názory. Jmenuje ho svou pravou rukou, začne ho považovat za svého nejlepšího přítele a bezmezně mu důvěřuje. Samozřejmě, Kristián není sám, který je omámen doktorovým „kouzlem“. Nebyla by to správná aféra, kdyby mu i krásná Karolina nezačala postupně podléhat a být mu „po vůli“. Inteligentní a výmluvný radikální anarchista si tak brzy uvědomí, že se ocitá po boku důvěřivého vládce země a může si s ním sehrát „loutkové divadlo o jednom velkém dánském království“ a půjčit si k tomu i jeho ženu. Zde postupně klíčí převrat, který několikrát (a nakonec navždy) změní celý národ.
Královská aféra obratně mísí žánry historického dramatu, romance a komedie. Nepropadá se do protahovaných milostných scén, které by snad měly ukojit romantického diváka, a dokonce jsme ušetřeni i zdlouhavých historických přednášek, které nás mají uvést do situace. Vše plyne celkem přirozeně. Královská aféra je totiž především inteligentní, ponuré drama, které má spád a stojí na naprosto přirozených hereckých výkonech a charismatu mnohovrstevnatých postav. Těžko říct, jestli drsný a neomylný Mads Mikkelsen, zde ve vrcholové formě, zastíní debutujícího mladého Følsgaarda, jehož šílený král se dá přirovnat k Mozartovi z Formanova Amadea.1 Oběma sekunduje přirozená a krásná Alicia Vikander. Hlavní trio je zde sice pasováno do rolí jakýchsi osvoboditelů, ale těžko bychom hledali vyloženě kladnou postavu. Činy hlavních představitelů se navenek mohou zdát ušlechtilé, ale ve skutečnosti hrají všichni především ve svůj prospěch.
Výpravou a stylem bych se nebál Královskou aféru zařadit mezi velkofilmy, přestože se zdá, že šetřit se muselo.2 Většina scén se odehrává v perfektních dobových interiérech s „vyladěnými“ kostýmy, navíc se zde objeví jen několik málo koní a snad jeden kočár. Pokud je zde nějaká davová scéna, je většinou naklíčovaná. Za zmínku rozhodně stojí, že film byl natočen v české koprodukci a z 90 % se natáčel v České republice. Lokace jsou dobře vybrány a téměř v každém záběru z exteriérů je to poznat. Je až vtipné, když při temném záběru na Kodaň roku 1770 je jasně patrný Krumlov a následně hned Kroměříž.
Očekával jsem film, který bych zařadil do mé oblíbené škatulky „barrylyndonovské drama“. S tím, že navíc bude cítit klišé, bude přehnaně klasicky historický, a zachraňovat ho bude znovu Mads Mikkelsen. Dostal jsem něco jiného. Současného. Důstojného. Inteligentního. Společenskou satiru o tom, jak se historie stále opakuje. A Mikkelsen měl tentokrát silného konkurenta.
Film získal dva Stříbrné medvědy na letošním Berlinale a v Česku zahajoval festival Dny evropského filmu (za účasti hlavního představitele krále Kristiána, Mikkela Følsgaarda).
En Kongelig Affære
Režie: Nikolaj Arcel
Scénář: Nikolaj Arcel a Rasmus Heisterberg
Kamera: Rasmus Videbæk
Hudba: Gabriel Yared, Cyrille Aufort
Střih: Kasper Leick, Mikkel E.G. Nielsen
Kostýmy: Manon Rasmussen
Hrají: Mads Mikkelsen, Mikkel Boe Følsgaard, William Jøhnk Nielsen, Trine Dyrholm, David Dencik, Alicia Vikander, Cyron Bjørn Melville, Erika Guntherová ad.
Dánsko / Švédsko / Česká republika / Německo, 2012, 128 min.
Premiéra v ČR: 12.dubna 2012 (Aerofilms)