Sobotní den na AniFestu
V sobotu ráno před sebou měli diváci první dilema, tedy zda zhlédnout blok krátkých či studentských filmů. Já si vybrala blok Studentský film (D) a rozhodně jsem neudělala chybu.
Program začal filmem o závodním koni, Rising Hope, který býval šampionem dostihů, avšak po prodělaném šoku nebyl schopen v závodech pokračovat. Spřátelil se se psím fandou rychlých strojů a s jeho pomocí se zbavil svého traumatu. Dostává start, po kterém vždy toužil, svobodu. Sympatická animovaná zvířátka si získala srdce celého hlediště. Následoval metaforický, posmutnělý snímek Pygmalion, obracející se k tématu hledání lásky a štěstí. Šašek Veselý zoubek vrátil návštěvníky z melancholického rozjímání do barevného, absurdního světa klaunů. Starý klaun s posledním zubem slaví narozeniny se svými přáteli a po nešťastné události je mu doslova vrácen úsměv do tváře. Následující snímky se zabývají vážnými tématy, ať jde o hrozbu uniformity v totalitním režimu (Conformis), špatný životní styl moderního člověka (Případy aneb Já nejsem monstrum) či to, zda je v dnešním světě tak těžké být „jiný“ (Úžasný sloní muž). Něžná hrozba o obrovitém peříčku padajícím na Paříž a ničícím vše v cestě je vizuální rozkoší drobných detailů, český snímek Dezert zase hříčkou na pořekadlo „láska prochází žaludkem“. Zvláštní snímek v černobílém hávu, Vdova Cailou, představuje život ženy, jíž v životě nic nezůstalo a jedinou cestou, jak přežít, je zkusit se opět shledat s těmi, které milovala. Ostrov je dalším z děl, které vyvolaly smích. Muž je uvězněn sám na ostrově s jedinou palmou. Hledá cestu pryč, ale setkává se s neúspěchem. Palma se zachraňuje sama a jemu zůstává poslední způsob, jakým se vysvobodit. Netuší však, jak jeho snaha dopadne… Dalším českým zástupcem je KLÍČení, pohádkový příběh o tom, jak může být klíč klíčem k lásce. Aktuálním snímkem o všeobjímajícím míru je pak Mírotvůrce Mac – Ostrov hádek. Mac má za úkol usmířit obyvatele Ostrova hádek. Poté, co zjistí nemožnost své mise, zvolí jediné možné řešení – a to nebude tak úplně mírové. Izraelský film na způsob starých černobílých animáků neoslnil barvami, ale vtipem. Blok uzavřel poslední snímek Rojení o tom, že týrání zvířat a zvláště brouků se nevyplácí.
Blok Loutka v britské animaci: mezníky 1908-2001 začal uvedením Snu z říše loutek, který byl natočen už v roce 1908 Arthurem Melbournem Cooperem technikou stop-motion. Hlediště fascinovaně sledovalo němého zástupce počátků kinematografie a hračky hemžící se na plátně jako živé. Následovaly tři reklamy; jedna na animaci samotnou (Fun on the Farm), druhá na firmu Shell (Zrození robota) a třetí na Horlick Malted Milk (Sky Pirates). Další dva snímky, které zmíním, jsou The Figurehead, zanimovaná báseň Cosbie Garstina o lásce mořské panny k figuríně na přídi lodi, a Ulice krokodýlů, celovečerní snímek, jehož hrdinou je osvobozená loutka.
Estrádní sál Domu Kultury praskal ve švech při promítání Dopisu pro Momo. Tento japonský melodramatický snímek dojal malé i velké diváky příběhem o dívce Momo, jejíž tatínek zemřel a v dopise jí zanechal jen dvě slova: „Milá Momo“. Momo se s maminkou odstěhuje na ostrov, kde se nejen snaží pochopit význam dopisu, najít si kamarády v novém prostředí, ale také se vypořádat se skřítky, kteří se najednou objeví u ní doma a sežerou, na co přijdou. Nakonec začnou věci dávat smysl a Momo s maminkou mohou začít novou radostnou etapu svého života.
Celovečerním soutěžním snímkem, na který se diváci mohli v sobotu večer přijít podívat, byl Mrtvý, ale nepohřbený. Režisér Phil Mulloy je znám svým stylem jízlivé grotesky a to se také plně odrazilo ve snímku. Mrtvý, ale nepohřbený je druhým filmem z projektu Christies Trilogy, jehož první díl Mr. Christie měli návštěvníci možnost zhlédnout minulý ročník. Společenská provokace uvedená minimálními prostředky jasně a úderně kritizuje sociální, kulturní, historická i náboženská témata, to vše naservírováno s trpkou šlehačkou humoru.
Sobotní tradiční Animace po setmění se nesla v duchu vegetariánství a sexuality. Prvním snímkem programu byl Spermoň, který diváky slyšitelně šokoval ideou těhotného muže. Rosette je fascinujícím snímkem vybízejícím k vegetariánství představou člověka coby bytostí z uzenin a jeho domova z masa, které postupně hnije. Dalšími představiteli bloku byl videoklip Die intrige und die archenmuscheln s penisem – hvězdou představení a vaginami – tanečnicemi v pozadí, filmy Pokušení o ženské rozkoši a rozkladu, Všepožírající láska (muž v kočce), L’Ere Bete, karikatura člověka a zvířete, téma zoofilie, vers.augt, hravá variace s animací oka, Wanted Melody o divokém západu, kde penis nosí kolty proklatě nízko a Overcast, animovaná verze českého Nočního běsu.