Zde se nacházíte: 25fps » Světový film » Jožin z bažin žere hlavně děti

Jožin z bažin žere hlavně děti

Jožin z bažin žere hlavně děti
RECENZE BLU-RAY: Žena v černém (režie: James Watkins, 2012) – VLADANA BAČOVÁ –

Správná hammerovská duchařina vystrkuje průsvitné prstíky už z hlavního menu. Morbidní ošuntělé panenky, nabídka coby ohořelé listy a nad tím vším Daniel Radcliffe s pronikavou svící. Moc toho divákovi však neosvětlí, možnosti obsahují pouze tři položky: přehrát film, kapitoly a volby zvuku či titulků, takže nic víc než samotný film disk vlastně nenabízí. Stojí vůbec za to? Odpověď je kupodivu snadná – rozhodně ano.

Celý film je opulentní vizuální hostinou, během které se v očích rozplývají nádherné anglické scenérie stejně tak jako do detailů propracované interiéry. K celkovému výsledku ostrých, plných, čarokrásně komponovaných obrazů určitě přispívá i kvalita disku Blu-ray. Hned úvodní scéna působí tak křehce a nebezpečně zároveň, že mrazí až do konečků prstů a přitom nutí lapat po dechu okouzlením. Následující titulky pak obsahují daleko více, než pouhé informace o tvůrcích. Ti se předvedli v dokonale náznakovém vyprávění zahaleném mlhou, které popíše minulost hlavního hrdiny bez toho, aby narušovalo hlavní děj. Přesto přesnou interpretaci nechávají na divákovi, nic nevysvětlují, jen předkládají jemné střípky do skládanky zranitelných citů.

Nejdříve je divák snad opravdu poněkud zmatený, Radcliffe byl v jedné roli už příliš dlouho na to, aby v něm všichni neviděli mladého čaroděje. Jaksi nepřirozeně působí skutečnost, že je otcem a pracuje v advokátní kanceláři. Dýkou do zad je záběr na vlak uhánějící anglickou krajinou, vezoucí Kippse za případem. Dým z komínku, zamyšlený Radcliffe v kupé, to vše přímo vybízí k podrbání starých známých Bradavic. Naštěstí se tento pocit velmi rychle vytratí.

Daniel Radcliffe byl pod kritickým drobnohledem – jeho postavě Harryho Pottera, se kterou strávil tolik let, vypršelo datum spotřeby a všechny samozřejmě zajímalo, jak se se ztrátou vypořádá. A nutno říct, že to zvládl se ctí. Místo zavražděných rodičů zesnulá manželka, místo hůlky v ruce útočně třímá sekeru, ale tímto veškerá podobnost končí. Jeho herectví našlo hlavní těžiště v očích, jemných výrazech, které bravurně dávkuje. Trefnou poznámkou v soutěži „najdi rozdíl“ je pak změna sytě zelených očí v modrá kukadla a ostré kotlety, jež pomáhají s fyzickým odlišením. Radcliffe se vymanil z role školáka a udělal první úspěšný krok do světa dospělých. Nabízí se srovnání s jeho podáním Harryho v dospělé verzi na konci posledního filmu kouzelnické série a postavou Arthura Kippse, zamindrákovaného právníka, ovšem to by bylo porovnáním nesrovnatelného.Znatelný, nepřesvědčivý podíl maskérů na zestárnutí hlavního představitele filmů versus přirozeně působící mladý právník jsou odlišnými stranami mince.

Po brilantním vhození diváka do mokřad narace se dějem pomalu brodíme kupředu. Arthur Kipps nechává syna doma s chůvou a vydává se do vzdálené vesnice vyřešit jistou pozůstalost. Nebýt v Anglii, divák by pomalu mohl očekávat hrad s krvesajícím hrabětem, soudě podle nerudnosti místních a jejich snahy nezvaného hosta co nejdříve vystrnadit. Jako správný odhodlaný muž, kterému jde o místo, se ale Kipps samozřejmě jen tak lehce odradit nenechá. A čím déle setrvává v nepřátelské vesnici či ve strašidelném domě, o který se má právně postarat, tím více důvodů k odjezdu doslova vyplouvá na povrch. Vtažen do víru rozzlobených vesničanů, nadpřirozených úkazů a zvyšující se dětské úmrtnosti si uvědomuje tu strašnou skutečnost, že za ním co nevidět přijede vlastní syn. Neúspěšný právník tak vidí jedinou možnost syna zachránit v osvobození celé vesnice od pomyslné kletby. Takže kdo nebo co je žena v černém? Proč umírají pouze děti? Proč jsou vesničané tak nemluvní? Souvisí s tím vším nějak úmrtí Kippsovy ženy? A hlavně, jak se sakra drží ta sekera?

Zápletka neoplývá třeskutou originalitou, ale co filmu chybí ve scénáři, doplňuje kameramanské umění nejvyššího kalibru. Číhající zlo na periferii záběru, matné stíny v nezaostřené části obrazu, miniaturní detaily maximálního významu. A v hrátkách s divákem spočívá nejsilnější stránka snímku. Při prvním zhlédnutí je malá šance, že si pozorovatel všimne všech nahozených udic a čím více třpytek na hladině vidí, tím více se soustředí. S postupem času pak sebereflexí zjišťuje, že už a priori zkoumá každou nezaostřenou část záběru, věnuje pozornost těm nejnezajímavějším koutům ve snaze nenechat si nic ujít.

Film má určité nedostatky; sem tam křečovitě vyhrocená scéna, slabší scénáristický okamžik nebo přílišná jednotvárnost vesničanů. Ovšem je to po dlouhé době opravdu horor dýchající atmosférou poctivé duchařiny, který na závěr skrývá lahůdku pro fajnšmejkry v podobě netradičního konce. Takže děti zavřít do komory, pořádně vyčistit brýle a připravit se na pravidelnou porci nenávisti, která přetrvává.

The Woman in Black

Režie: James Watkins
Scénář: Susan Hill (předloha), Jane Goldman (scénář)
Kamera: Tim Maurice-Jones
Střih: Jon Harris
Hudba: Marco Beltrami
Hrají: Sophie Stuckey (Stella Kipps), Daniel Radcliffe (Arthur Kipps), Misha Handley (Joseph Kipps), Roger Allam (Mr. Bentley), Ciarán Hinds (Daily)
Velká Británie / Kanada / Švédsko, 2012, 95 min.
Česká premiéra: 23.02.2012 (EEAP Film Distr.)
Na DVD a Blu-ray od: 01. 8. 2012 (Magic Box)
Zvuková verze/formát: česky DTS-HD Master Audio 5.1, anglicky DTS-HD Master Audio 5.1
Obrazový formát: 1,78 :1, 16:9
Titulky: české
Blu-ray si můžete objednat zde

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Počet článků : 13

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru