Watching clip-2010-05-19 21;23;39 1.mov
EXPERIMENTÁLNÍ FILM – RECENZE – Watching Martin Kohout: Watching clip-2010-05-19 21;23;39 1.mov (Martin Kohout, 29. 5. 2010, 0:27) – MARIE MEIXNEROVÁ
Video Watching clip-2010-05-19 21;23;39 1.mov je součástí rozsáhlého internetového projektu českého umělce Martina Kohouta Watching Martin Kohout. (Pokud je vám jeho jméno povědomé, mohli jste se s ním setkat zhruba před rokem a půl, když byla jedna ze starších Kohoutových prací (Moonwalk, 2008) vybrána v rámci Play Biennial a prezentována v Guggenheimově muzeu v New Yorku mezi 25 nejkreativnějšími videi uploadovanými na serveru YouTube. Tato skutečnost tehdy značně rozjitřila pozornost českých médií.)
Kohout, který již několik let žije a tvoří v Německu, se ve své tvorbě zdaleka neomezuje jen na internet (jeho záběr je naopak velmi široký, vyzkoušel street art, malbu, interaktivní instalace, objekty, apropriace, netart, fotografii, kameru, režii, konceptuální díla… v poslední době začíná dokonce koketovat s literaturou), jako umělec web 2.0 generace se však na YouTube neustále vrací. Jedním z jeho posledních YT projektů je i opus Watching Martin Kohout, jehož realizace probíhala mezi 7. dubnem 2010 a 5. březnem 2011, a který je dodnes dostupný na You Tube.
Jeho základem je 817 videí natočených na webkameru, která zachytila Kohouta vždy, když sledoval nějaký obsah na zmiňovaném serveru. Výsledné video pak jako videoodpověď umístil na svůj kanál, hyperlinkem propojil s původním videem a pojmenoval podle jednoduchého klíče: před název sledovaného videa doplnil slovo „Watching“. To vše bez jakéhokoli vysvětlení zděšeným uživatelům YouTube.1
Video Watching clip-2010-05-19 21;23;39 1.mov ze série pěti videí „s modrou kšiltovkou“ z 29. května 2010, na kterých sleduje umělecká videa svého berlínského kolegy Constanta Dullaarta, patří mezi ty akčnější. Kohout, který na převážné většině záznamů upírá zrak na monitor prakticky nehybně, z konstantní vzdálenosti, bez hlesu a bez výrazu (na významu zde nabývají ta nejjemnější mimická gesta), tentokrát expanduje do bezprostřední blízkosti obrazovky, kde horní polovinou těla ostentativně kopíruje pravolevý pohyb obsažený ve sledovaném videu a manifestuje tak své soustředění na jeho obsah. Celá akce od zapnutí po vypnutí webové kamery trvá 27 vteřin.
Při recepci Kohoutových videí je nutné si uvědomit, že záznamy „předkamerové reality“ tvoří jen část díla,2 které na internetu žije svým vlastním životem. Dennodenně se rozrůstá o komentáře a videoodpovědi dalších uživatelů a mění svou tvář, neboť automatické vyhledávání doporučených videí, které na YouTube funguje, jej neustále staví do nových kontextů a souvislostí. Jak jsme viděli, nemalou úlohu sehrává také mateřské video, a to nejen ve smyslu přímého promítnutí se do Kohoutovy reakce (či zaznívání ze zvukové stopy),3 ale také ve způsobu, jakým divák vnímá Kohoutovu odpověď – ať už se dostane k původnímu videu přes sledujícího Kohouta nebo naopak. Nedílnou součástí díla jsou pak také komentáře ostatních uživatelů, počet zhlédnutí, hlasů pro „líbí se“ a „nelíbí se“, jakož i YouTube statistika poskytující údaje o demografii návštěvníků, významných událostech v „životě videa“ a městě jeho nahrání.
Vzniká tak úžasný hypertext, kritická glosa, kterou každý návštěvník YouTube vnímá a chápe zcela jinak.
Watching Martin Kohout lze zhlédnout v galerijním prostoru v rámci výstavy Umělec je vyvolený, a to až do 10. května 2012.
Watching Martin Kohout: Watching clip-2010-05-19 21;23;39 1.mov
Martin Kohout, 29. 5. 2010, 0:27
Odkazy:
galerie-tic.cz
martinkohout.com/watching-martin-kohout/
youtube.com/martin0kohout
youtube.com/MartinKohoutFan
youtube.com/top0comment
youtu.be/lSBMBrAAQWE
youtu.be/wGc4_0BZJis
youtu.be/l8qiBPsbMCw
- O tom, že byli skutečně zděšení svědčí nejen jejich konsternované – a stále se kumulující – komentáře, ale také jejich snaha se s Kohoutovým počínáním vyrovnat „outside the YouTube“. O zapeklitých úskalích divácké recepce tohoto opusu napříč kontinenty i teoriemi vás zcela jistě budeme na stránkách 25fps ještě obšírněji informovat. [↩]
- a to bez ohledu na autorskou intenci; neboť zde jednou dochází k použití nástrojů a prostředí se svými specifickými pravidly [↩]
- o směšování těchto rovin možná někdy příště [↩]