Upír – zn.: narozen v USA
Když kdysi Scott Snyder na táboře každý večer poslouchal, jak mu výchovný poradce předčítá z Dračích očí Stephena Kinga, podle vlastních slov v něm tato magická zkušenost podnítila touhu po vyprávění vlastních příběhů1. Devítiletý Scott tehdy určitě netušil, že mu obdivovaný King jednou napíše text na přebal jeho knihy povídek Voodoo Heart (2006) a o několik let později jej dokonce natolik zaujme postava upíra Skinnera Sweeta, že kromě dalšího citátu na přebal (tentokrát komiksu) tuto postavu rozvine a „zažehne letlampu“ vyprávění rozsáhlého příběhu.
Pro fanoušky němé kinematografie má první svazek to kouzlo, že jedna z časových rovin se odehrává v polovině 20. let2, kdy se kamarádky Pearl a Hattie snaží prosadit v Hollywoodu, kde jim do života vskutku osudově vstoupí režisér a impresário B. D. Bloch. Příběh přátelství nabere poměrně nečekaný obrat, ale tou opravdu zásadní postavou, která spojuje všechny příběhy, je Skinner Sweet, psanec na Divokém západě a zároveň historicky první z plémě amerických upírů. První svazek naznačuje, že Sweet a Pearl čeká v následujících dekádách zajímavý a komplikovaný vztah. Ale zpět k oněm superupírům – sice se vyznačují větší rychlostí a výdrží než jejich evropští „kolegové“ a sluníčko jim nevadí. Jejich slabinou jsou ovšem bezměsíčné noci, během nichž jsou ospalí, slabí a mají zranitelnou kůži.
Série pokrývá svým příběhem několik dekád a její první kniha je zahřívací, jak píše sám Snyder v doslovu (s. 178). Pět kapitol, z nichž každá se skládá ze dvou příběhů, si mezi sebe King a Snyder (oceňovaný autor mj. Bažináče [Swamp Thing] či Batmana) poctivě rozdělili a je třeba říct, že vypravěčský um obou pánů zdatně podporuje Rafael Albaquerque (ilustrátor a spoluautor komiksů Crimeland a Mondo Urbano) – výtvarná stránka je prostě úžasná a z velké části stojí (spolu se scénáři) za úspěchem prvního svazku (a potažmo celé série), což ostatně dokládají nadšená slova chvály od obou autorů směrem k Albuquerqueovi. Ten dokáže všem postavám vtisknout skutečně fyzický rozměr (pot téměř cítíte) a jedinečný výraz: během Sweetova krvavého řádení, při kterém odletují ruce i nohy, prchají lidé, upíři i zvířata se zděšeným výrazem ve tváři. Anebo jen nevěřícně zírají – těsně předtím, než zemřou. Asi nejpůsobivějším a zároveň nejděsivějším obrazem je celostránkové „zhlubinvstání“ Sweeta. To se musí vidět…
Americký upír je krví prosycený příběh, kde sice vizuálně nedominuje „červená, bílá a modrá, s důrazem na červenou“, jak píše King na přebalu (respektive v předmluvě), ale spíše nejrůznější odstíny modré a fialové, nejčastěji zachycující setmělou oblohu. Netřeba zmiňovat, že celý příběh ani na chvíli nepostrádá tu správnou ponurou atmosféru. Pochopitelně se leckdy začervení, když krev tryská proudem nebo se zdá Pearl sen-nesen. Na dokonalosti vizuální stránky má zásluhu také Dave McCaig, který příběh vybavil tak přiléhavými barvami.
Kniha je vedle předmluvy Stephena Kinga a doslovu Scotta Snydera vybavena několika zajímavými bonusy: svazek uzavírají skici, varianty titulních stran jednotlivých čísel, úryvky původního scénáře doplněné o původní kresby a malby ukazující odlišné styly psaní i vizuálního ztvárnění. To všechno je příjemnou tečkou za povedenou pěticí příběhů.
Široce rozmáchlý upíří dráp (o doširoka rozšklebené mordě nemluvě) má rozhodně ambice zaseknout se hodně hluboko do povědomí čtenářů. Druhý díl, který by měl česky vyjít v září, se skládá ze svazků 6-11 a i když na něm už nespolupracoval Stephen King, bude to určitě opět pěkná divočina. A pohled do zahraničí prozradí, že v červnu se chystá na trh speciál The Long Road to Hell, který napsal a nakreslil Albuquerque3, díky kterému si fanoušci určitě rádi zkrátí čekání na další regulérní díl série.
Scott Snyder, Stephen King, Rafael Albuquerque:
Americký upír 1BB/Art 2013
vázaná, 200 stran, 499 Kč
- Viz http://www.webcitation.org/66anodb7K [↩]
- Konkrétně v L.A. roku 1925, ale zaskočíme si i do Colorada v roce 1880 atd. [↩]
- http://rafaelalbuquerque.com/vertigo-announces-the-long-road-to-hell/ [↩]