Krásný nový Fresh Film Fest
Léto končí, škola začíná. Proč si ale letní festivalovou sezónu neprodloužit? Ideálně na pražském Fresh Film Festu. Obzvlášť, když je událostí, kterou by si nikdo z těch „mladých a nadšených“, co to s filmem myslí vážně, neměl nechat ujít. Právě o tvorbě studentů a debutantů je totiž tato přehlídka především. Takže od čtvrtka 17. do neděle 21. září se budeme potkávat v pražských kinech Světozor, Bio Oko, Kino 35 – Francouzský institut a také v Café Neustadt, klubu La Loca a v (A)VOID Floating Gallery.
Po ostře znějícím tématu FANATISMUS na loňském jubilejním desátém ročníku letos hlavní festivalová sekce ponese optimističtější název KRÁSNÉ NOVÉ SVĚTY. Jejím dramaturgickým záměrem bude snaha zachytit „jak moderní technologie, nová média a vizuální efekty mění film, kino, filmovou řeč, vyprávění i společnost“. Páteří sekce bude tvorba Jamese Benninga (1942), jenž je výraznou osobností amerického nezávislého a experimentálního filmu. Inspirativní dílo Benninga, jenž na svých projektech sám pracuje jako kameraman, střihač i zvukař, se nese v duchu pozorovatelského mininalismu, v němž zaznamenává proměny prostoru v čase, a to skrze anti-narativní vyprávění a dlouhé dokumentární statické záběry. FFF do programu zařadil dva jeho snímky. Prvním je Easy Rider 2012, který zachycuje režisérovu cestu lokalitami, v nichž se odehrával původní, stejnojmenný film hollywoodského rebela Dennise Hoppera z roku 1969. „Pohledem na dnešní americkou krajinu vyvolává otázky spojené s odkazem undergroundové kultury šedesátých let,“ píše se v programové anotaci. Druhým Benningovým titulem v sekci bude dokument Ruhr (2009) plný znepokojujících a zároveň uklidňujících obrazů německého Porúří, odkud pocházeli jeho rodiče. V souvislostí s režisérovou osobností se v Praze bude promítat i dokumentární portrét Dvouhra: James Benning a Richard Linklater (2014) o jeho přátelství s jeho mladším americkým kolegou. Snímek zkoumající spojitosti a rozdíly přístupu obou filmařů k životu a filmu jako svůj celovečerní debut natočil profesor filmových studií Gabe Klinger. Tvorba Linklatera bude na FFF zastoupena jeho aktuálním, na Berlinale oceněným Chlapectvím (2014) a hloubavou sci-fi podle Philipa K. Dicka Temný obraz (2006).
Do hlavní sekce byl rovněž zařazen byl dokument Tohle doma nezkoušejte: od Dogma k Dogville (2006) režiséra Matthiase Maasse, jenž mapuje MiniDV revoluci nezávislého filmu na konci devadesátých let. Maass, který se FFF osobně zúčastní jako jeden z hostů, v něm zprostředkovává zkušenosti tří výrazných kameramanů tohoto období – Anthonyho Dod Mantlea (Rodinná oslava, Dogville), Benedicta Neuenfelse (Der Felsen, Ďáblova dílna) a Robbyho Müllera, od nějž budou moci návštěvníci FFF vidět jeho kameramanskou práci na filmech Prolomit vlny (1996) a Můj bratr Tom (2001). Diskuzi o digitální revoluci v rámci hlavního programu rozvíří dokument Side by Side (2012), v němž Keanu Reeves na dané téma rozmlouvá s předními americkými režiséry, jako jsou Danny Boyle, David Fincher nebo Martin Scorsese. Vedle Jonzeho netradiční love story Ona (2013) ve výběru KRÁSNÝCH NOVÝCH SVĚTŮ zaujme i osobitý autobiografický projekt Jonathana Caouetta Tarnation (2013) o životním traumatu jeho matky, která byla podrobena více než dvěma stům elektrošoků. Výsledný snímek je psychedelickou koláží dokumentárních pasáží, inscenovaných sekvencí, domácího videa, fotografií a vzkazů na záznamníku.
Vedle tradičních soutěžních sekcí FRESH GENERATION (hrané debuty), KONFRONTACE (studentské hrané a dokumentární filmy) a THEATRE OPTIQUE (studentské animované a experimentální filmy) je třeba upozornit na sekci MASTERS, jež prezentuje nová díla známých a významných tvůrců, jako například drama o ekoteroristech Noc přichází (2014) Američanky Kelly Reichard, která má minimalistickým režijním stylem daleko k divácké podbízivosti, případně projekt Fízlové, hajzlové francouzského režiséra a hudebníka Quentina Dupieuxe (Mr. Oizo), v němž Marilyn Manson zahrál roli emo teenagera. Osobně jsem ovšem nejvíc zvědavá na dokument Béla Tarr: Být filmařem (2013) o natáčení Maďarova posledního filmu Turínský kůň.
V BRIGHT FUTURE budou o diváckou pozornost usilovat první či druhé celovečerní snímky oceněné na zahraničních festivalech, mezi nimi thriller o honbě za pomstou „s výbornou kamerou, žánrovým příběhem a tarantinovským soundtrackem“ Blue Ruin (2013), jenž si loni v Cannes vysloužil cenu FIPRESCI, dále dokument o subkultuře freestyle motorkářů 12 O’clock Boys (2013), intimně laděný snímek o mladé pečovatelce teenagerů v tísni Dočasný domov (2013) či experimentální Vojín Jeannette (2013), který na loňském festivalu v Rotterdamu získal jednu z hlavních cen.
Významnou pozici v programu bude mít i sekce BREAK RULES se „snímky režisérů, jejichž tvorbu je těžké kategorizovat, kteří zkoumají a boří hranice tradiční dramaturgie, forem a žánrů.“ Tak jako například Sergio Caballero v absurdním humorem prostoupené sci-fi Vzdálenost inspirované Tarkovského kanonickým dílem, Fabian Altenried ve svém celovečerním debutu, road movie Ropná pole doly hurikány inspirované skladbou pro varhany „As SLow aS Possible“ Johna Cage, dále Ray Martin ve vizuálně bohatém, hororově laděném příběhu s názvem Úplné zmizení (2013) a nakonec Julian Radlmaier v Zimní proletářské pohádce o třech mladých Gruzíncích, kteří mají za úkol uklidit berlínský zámek, kde se chystá výstava umělecké sbírky německého výrobce zbraní.
Kompletní program 11. ročníku Fresh Film Festu najdete zde.