Chica busca chica: návrat španělských žen
Španělský webseriál Chica busca chica (Girl seeks girl) není v kontextu seriálové tvorby s lesbickou tematikou žádnou velkou novinkou. V širším měřítku je ovšem známý jen velmi málo, pokud opomeneme rozšířenou, ale zároveň velmi zkreslenou informaci, že je to malý španělský The L Word. S tímto americkým seriálem má společného skutečně jen velmi málo. V rámci vzájemného srovnávání skončíme s podobnostmi v podstatě ve chvíli, kdy se v celkovém výčtu objeví podobné typové určení postav a skutečnost, že se jedná právě o seriál, kterému dominují vztahy mezi ženami.
Klišé v jiném balení
Samotný děj Chica busca chica by snad nemohl být jednodušší. Atraktivní barmanka a kreslířka komiksových postav, Nines (Celia Freijeiro) stráví jednu noc s Monikou (Cristina Pons). Ráno se však v jejím bytě setkává s její heterosexuální spolubydlící Carmen (Sandra Collantes) a zápletka je na světě. Zatímco Monika od jedné společné noci očekává něco víc, Nines se doslova zblázní do Carmen. Ta křečovitě udržuje dlouhodobý vztah se záletníkem Jorgem (Paco Manzanedo) a zjevné návrhy Nines rezolutně odmítá, přestože se postupně ukazuje, že jí její náklonnost není tak úplně lhostejná. Vše ale komplikuje Monika, která jako nositelka přezdívky „Psycho“ chce svůj vykonstruovaný vztah s Nines udržet za každou cenu navzdory tomu, že Nines dělá vše proto, aby jí to rozmluvila. Do celkového vztahového zmatku se pak přidává Ana (Almudena Gallego) – herečka, která se přistěhuje jako nová spolubydlící k Monice a potom, co objeví „svět žen“, sama sebe přesvědčí o tom, že i ona je jeho součástí. Jako roztomilá a někdy zároveň na nervy jdoucí novicka pak sbírá svoje první zkušenosti, což se projevuje jako výrazný komický prvek.
Jednoduchá zápletka a dílčí oživující situace poukazují na dvě neopomenutelné věci. Tou první je nepřehlédnutelný fakt, že v seriálu vystupuje minimum mužských postav. Jejich zástupcem je v podstatě pouze Jorge, který je ale od počátku zobrazen v ryze negativním světle sebestředného záletníka, kterému v boji o Carmen začne konkurovat právě Nines. Druhou věcí je skutečnost, že všechny postavy včetně Jorgeho představují charakterové typy, které jsou specifické pro seriály či filmy založené na příbězích, kde dominují postavy s homosexuální orientací a zároveň domnělé společenské problémy (otázka coming outu, zakládaní rodiny, atd.). Hlavní hrdinka Nines v podstatě představuje další verzi Shane (Katherine Moennig) ze seriálu The L Word nebo Frankie (Ruta Gedmintas) z britského seriálu Lip Service. Výrazný rozdíl je pouze v tom, že zatímco Shane či Frankie ztělesňují svůdkyně, které s patřičnou dávkou osobního charismatu a sex-appealu dokáží získat každou ženu, na kterou se byť jen podívají, Nines je ve stejné roli prezentována s větším nadhledem a v rámci svých „loveckých“ taktik často působí jako postava parodující hrdinky ze zmiňovaných seriálů. Stačí si připomenout okamžiky, kdy v rozhovoru s jinou ženou použije osvědčenou variantu triku „máš řasu na obličeji“, což je jediná technika, kterou Nines při dobývání ženských srdcí používá. V případě Carmen ovšem okamžitě narazí. Což je opět typická situace, které se dokáže vyhnout často především málokterý film, přestože jednotlivá pojetí se mnohdy liší. Tradiční scénář, kdy se sympatická sexy, ale zároveň predátorská žena zamiluje nebo se snaží svést „na scestí“ nic netušící heterosexuálku, se objevuje i zde, a jak už bylo zmíněno, představuje ústřední zápletku seriálu. Ovšem podobně jako v případě samotné postavy Nines, je i vztah mezi ní a Carmen zobrazen s patřičnou nadsázkou. Ta se projevuje především tím, že Nines se od počátku do konce snaží marně a téměř vždy narazí na neústupné racionální přesvědčení Carmen.
Ani v případě dalších dvou hrdinek si nelze nevšimnout využití dobře známých charakterových rysů v kombinaci s tendencí tyto rysy částečně zlehčovat prostřednictvím nadsázky až parodie. V případě Moniky si stačí připomenout její přezdívku „Psycho“, která má vystihovat její posedlost romantickým dlouhodobým vztahem. Postava Any pak v rámci tendence nabourávat skrze humor klasické a často využívané charakterové typy zcela jasně dominuje. Zatímco obvykle se setkáváme s tím, že hrdinka za dramatických okolností zjišťuje, že není heterosexuální, Ana se doslova z minuty na minutu rozhodne, že jí není. Její objevování nových možností v souvislosti se ženami pak skutečně představuje nejkomičtější prvek seriálu. Zcela nezapomenutelná je scéna v baru, kde se Ana snaží na základě doporučení Moniky svádět všudypřítomné ženy upřeným a rádoby svůdným pohledem.
Stručně, svižně a vtipně
Jak už vyplynulo z charakteristiky hlavních postav, dominantním prvkem Chica busca chica je bezpochyby humor a tendence zlehčovat často dramaticky prezentované situace. Tato skutečnost působí značně osvěžujícím dojmem a to i z dnešního pohledu, kdy od vzniku seriálu uběhlo téměř sedm let. Zároveň je třeba si uvědomit, že v době svého vzniku, tedy v letech 2008 až 2009 byl stále ještě velmi aktuální seriál The L Word, ke kterému se Chica busca chica často přirovnává. Kromě toho se o rok později objevil zmiňovaný britský seriál Lip Service. Přestože v rámci vzájemného srovnání hraje nejvýraznější roli především fakt, že na rozdíl od britského a amerického seriálu je Chica busca chica webseriál, ani v jednom z nich se s nadsázkou a zlehčováním jindy vážně prezentovaných témat nepracuje do takové míry jako právě v tomto španělském seriálu.
V tomto směru je také velmi zásadní právě skutečnost, že se jedná o webseriál, kterému dominuje krátká stopáž, a to v tomto případě zhruba deset minut pro každý díl, dále je to jednoduchý příběh a především velmi svižné tempo dané energetickými povahami všech hlavních hrdinek a v té souvislosti také dynamickými dialogy. Pro každý díl je pak charakteristické jasné a vypointované vyústění. Paradoxem je ovšem skutečnost, že po celkem šestnácti dílech zůstává hlavní zápletka seriálu nevyřešená. Přestože se v důsledku toho nabízela možnost pro další sezónu, nikdy k tomu v následujících letech nedošlo, ačkoliv seriál získal mnohá ocenění, jak na národních, tak mezinárodních festivalech1. Teprve v loňském roce začala režisérka a scénáristka seriálu Sonia Sebastián pracovat na novém projektu, který je s Chica busca chica velmi úzce spjat.
De chica en chica
Na místo pokračování Chica busca chica se Sonia Sebastián spolu s dalšími tvůrci seriálu, odhodlala k realizování filmového projektu s názvem De chica en chica (Girl gets girl), který částečně ze seriálu vychází. Hlavní postavou je Inés (Celia Freijeiro), která se po deseti letech strávených v Miami vrací do Madridu, kde zanechala ve svatební den svoji těhotnou přítelkyni Moniku (Cristina Pons). Po svém návratu se s Monikou opět potkává, seznamuje se s vlastní dcerou a především s Lolou (Sandra Collantes), což je v podstatě obdoba postavy Carmen. Je zřejmé, že od tohoto výchozího bodu se budou odvíjet v podstatě velmi podobné situace jako v případě seriálu. Což potvrzuje také synopse na oficiálních stránkách projektu.2 I zde by měl figurovat humorně a svižně pojatý příběh s tím rozdílem, že zde bude zřejmě nastíněno téma rodiny a výchova dítěte. Ze zveřejněných propagačních videí zatím nelze vysledovat nic konkrétního. Za zmínku ovšem stojí skutečnost, že z hlediska hereckého obsazení se ve filmu objeví nejen představitelky hlavních rolí z původního seriálu, ale budou také zastávat v podstatě totožné postavy. Nově by se zde měla objevit například herečka Jane Badler známá díky sci-fi seriálu V ((Počátek tohoto sci-fi seriálu z let 1984-1985 představují nejprve mini-série s názvem V: The Orignal Mini Series (1983) a V: The Final Battle (1984). Následně vznikl devatenáctidílný seriál v Čechách vysílaný pod názvem V jako vítězství. Základ seriálu představuje boj lidí za svobodu proti utlačovatelům z vesmíru. Původní myšlenkou seriálu měl být boj lidí proti totalitnímu režimu. Tato verze scénáře Kennetha Johnsona ovšem neprošla, a proto byl totalitní režim nahrazen útlakem mimozemšťanů.)), ve kterém ztvárnila postavu Diany. Především však nelze opomenout, že film realizovaný díky crowdfoundingu3 by měl mít premiéru již v září tohoto roku.
Zřejmě tedy nezbývá, než doufat, že nově vzniklý snímek nebude pouze marným pokusem překonat úspěšnost seriálu a naopak se mu podaří navázat na efektivní intenzitu, s jakou je možné vnímat Chica busca chica i s odstupem několika let od svého vzniku.
Chica busca chica
Tvůrce: Sonia Sebastián
Kamera: Mario Pagano
Produkce: Rocó Peña
Hrají: Celia Freijeiro (Nines), Sandra Collantes (Carmen), Cristina Pons (Monika „Psycho“), Almudena Gallego (Ana), Paco Manzenedo (Jorge) a další.
Španělsko, Sin Talento s. l., (2008-2009), 16×10 minut
Seznam použitých zdrojů
Seriály:
Chica busca chica (Girl seeks girl) – Španělsko, 2008-2009, Sin Talento s.l.
The L Word (Láska je láska) – USA, Kanada, 2004-2009, Showtime Networks.
Lip Service – Velká Británie, 2010-2012, BBC Three.
Elektronické zdroje:
IMDB. Chica busca chica, [online].[cit. 8. 8. 2015]. Dostupné z WWW: http://www.imdb.com/title/tt1578145/?ref_=fn_al_tt_1.
IMDB. De chica en chica, [online].[cit 8. 8. 2015]. Dostupné z WWW: http://www.imdb.com/title/tt2905422/?ref_=nm_flmg_act_2.
INDIEGOGO. Girl gets girl, [online].[cit 8. 8. 2015]. Dostupné z WWW: https://www.indiegogo.com/projects/girl-gets-girl#/story.
V jako vítězství, [online].[cit. 8. 8. 2015]. Dostupné z WWW: http://vecko.sff.cz/index.htm.
DE CHICA EN CHICA. [online].[cit. 8 .8. 2015]. Dostupné z WWW: http://dechicaenchicalapelicula.com/.
Youtube. Girl gets Girl Teaser, [online].[cit. 8 .8. 2015]. Dostupné z WWW: https://www.youtube.com/watch?v=qag0KPjT4kY .
Youtube. Girl gets Girl Promo, [online].[cit. 8 .8. 2015]. Dostupné z WWW: https://www.youtube.com/watch?v=x9RuoAfFlBw.
Youtube. Girl Gets Girl – „Let’s do this!“, [online].[cit. 8 .8. 2015]. Dostupné z WWW: https://www.youtube.com/watch?v=p7EDjXj_wb8.
Youtube. Girl Gets Girl (Feature Film Trailer), [online].[cit. 8 .8. 2015]. Dostupné z WWW: https://www.youtube.com/watch?v=Lx8Nsscppkw.
- Jednalo se o mezinárodní festivaly jako: New York LGTB Film Festival, Frameline San Francisco International LGBT Film Festival, Philadelphia OFest, LA LGBT Film Festival, „Outfest“ LA LGBT Film Festival nebo Seattle Lesbian & Gay Film Festival. [↩]
- Více na: http://www.dechicaenchicalapelicula.com/. [↩]
- Crowdfounding je způsob financování určitého projektu formou sbírky. V případě De chica en chica se jednalo o kampaň realizovanou přes Indiegogo.com. Více na: https://www.indiegogo.com/projects/girl-gets-girl#/story [↩]