Zde se nacházíte: 25fps » Festivaly a přehlídky » Kino na hranici: Zabíjení je lidské

Kino na hranici: Zabíjení je lidské

Kino na hranici: Zabíjení je lidské
REFLEXE viděného a prožitého na Kině na hranici – LUCIE KLEVAROVÁ, JAN JENDŘEJEK –

Přijet na Kino na hranici je vždy potěšením. Proto jsme ani letos nemohli chybět. Již ve čtvrtek večer jsme měli možnost vidět něco neuvěřitelného, neobvyklého, nečekaného a přitom tolik poučného. Jak by napsal jeden český recenzent – film natolik špatný, až je dobrý. Amatérský snímek trojice slovenských režisérů Rastislava Blažka, Petera Čermáka a Zuzany Paulini dokázala v kině pod hvězdami rozdělit česko-polské publikum na dva znepřátelené tábory. Jedni tvrdošíjně podporovali Hanku v jejím tažení, druzí její sokyni v lásce Martu. Obě se protloukaly školními chodbami a s pomocí elektrické motorové pily (Marta řezala, Hanka hledala zásuvky) zabíjely své spolužáky, ze kterých se po úniku ruského plynu staly zombie. Krví, hláškami ani CGI efekty se nešetřilo a tak snímek Socialistický Zombi Mord pobavil promrzlé publikum, které dokázalo vytvořit elektrizující atmosféru.

Trojčlenka režisér-scénárista-kameraman ŠpačekŠtindlKačer v roce 2009 řádně překvapila nejen festivalové publikum svým depresivním thrillerem z totalitních let Pouta. Proto se jejich nový snímek Místa těšil velkému zájmu. Bohužel výsledek není příliš lichotivý. Scénář Ondřeje Štindla směšuje dvě roviny, které postrádají gradaci a napětí. V první řadě sledujeme bezcílnou pouť trojice mladých lidí v neutěšeném prostředí Ústí nad Labem let devadesátých. Trojice má jeden společný cíl: zmizet z Ústí co nejdříve, někam jinam, kamkoliv. Zároveň jsou všichni svázáni svou nerozhodností udělat první krok. Do toho ovšem Štindl narouboval zápletku s mafiánským otcem, který řídí celé město a ovlivní jejich životy. Tato linka ovšem působí velmi násilně a divák postupně ztrácí zájem nejen o rodinné příslušníky, ale také o ústřední trojici. Dle slov režiséra je tento film druhou částí dříve plánované volné trilogie. Zatímco Pouta se zabývala osmdesátými léty, Místa jsou soustředěna na léta devadesátá. Pokračování je ovšem prozatím v nedohlednu, zřejmě i na základě ne zrovna příznivých recenzí.

A v depresivně laděné tématice jsme pokračovali dále. Po střechu naplněné kino Centrál čekalo na uvedení debutu polského režiséra Michala Otlowskeho Jeziorak. Krimi o vyšetřování mrtvé prostitutky, která byla nalezena v loďce na jezeře, jež se nachází kousek od nedalekého maloměsta. Vyšetřovatelka, která je na případ nasazená, ovšem neřeší pouze tuto záhadu, hledá také svého zmizelého snoubence, který se ztratil s kolegou při hlídce. Neutěšené situaci nepomáhá ani její pokročilé těhotenství. Producent snímku ocenil režisérovu připravenost, která prý byla na debutanta neobvyklá. Poučenému diváku ovšem neunikla výrazná inspirace severským seriálem Forbrydelsen či jeho americkou předělávkou The Killing. Režisér si „vypůjčil“ mnoho vedlejších zápletek, ale hlavně také celkovou stylizaci hlavní vyšetřovací dvojice. V hlavní roli ovšem září Jowita Budnik Miodlinkowska, kterou český divák mohl prozatím vidět pouze ve filmu Náměstí Spasitele, který byl v roce 2007 zařazen do Projektu 100.

Chcete vědět víc? Vraťte se na naše stránky zase zítra dopoledne, anebo ještě lépe, přijeďte do Českého Těšína nebo Czesina! Rozhodně nebudete litovat.

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Počet článků : 25

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru