Nejlepší trosečník na Marsu
RECENZE: Marťan (režie: Ridley Scott, 2015) – TOMÁŠ KOMÍNEK –
Sledovat nejnovější vesmírnou výpravu Ridleyho Scotta je čirá radost. Takto by se dala celá recenze snadno a stručně shrnout s doporučením pro všechny, kteří snad ještě film neviděli. Protože pokud vás trochu zajímají filmy s tematikou vesmíru, jeho průzkumu a dobývání, v kinech právě v tomto ohledu probíhá skutečná událost. Událost, která má šanci se do budoucna zapsat ve zmíněné žánrové oblasti do nejvyšší ligy, po bok snímků jako 2001: Vesmírná odysea nebo Apollo 13. V relativním poměru mezi vědeckou realističností a fikcí se přitom Marťan nachází někde mezi oběma klasickými snímky, v délkovém poměru cca 2:1 směrem k Apollu.
Narozdíl od Apolla 13, které zachycovalo až nepříjemně reálnou historickou událost na úrovni dokumentárního dramatu, zůstává příběh Marťana alespoň prozatím zcela fiktivní. A můžeme jen doufat, že to tak snad i zůstane, pokud se během několika příštích desetiletí lidské posádky skutečně vydají prozkoumat povrch Marsu. Osud opuštěného astronauta, jakým je filmový Mark Watney, by se nemusel odvíjet ani zdaleka tak příznivě. I navzdory spekulativní zápletce a vcelku předvídatelnému konci ovšem film strhnává hlavně pojetím a zpracováním cesty, po které snaží dojít k astronautově záchraně.
Mírou své fiktivnosti se Marťan nijak výrazně neodchyluje od kurzu, který udržuje současný vývoj vesmírných výzkumných misí a jen minimálními odchylkami se odklání od směru vytyčeného literární předlohou Andyho Weira. Tento americký softwarový inženýr, jehož otec mimochodem pracuje v oboru částicové fyziky, svůj román zpracoval s maximálním důrazem na vědeckou přesnost a v rámci příprav studoval botaniku, orbitální mechaniku, astronomii a historii vesmírných letů. Výsledný román Weir rozpracoval pečlivě do nejmenších detailů a Scottova filmová adaptace (stranou určitých nezbytných obsahových zestručnění) od jeho úrovně věrnosti ustupuje podle všeho jen ve vyložených detailech. Ty už vesměs zachytí jen skutečný profesionál, nebo extrémně zapálený nadšenec (od jedné odbornice na astrofyziku a orbitální lety jsem se například doslechl, že zážeh motorů už v osmé vteřině před startem je příliš brzo…).
Celková vysoce nadprůměrná míra věrohodnosti zpracování je rozhodně jednou z nejsilnějších stránek filmu a fanouškovi vesmírné tematiky, ať už v realističtější, nebo fiktivnější podobě, působí Marťan trochu jako balzám na duši po určitém zklamání z Gravitace. Ta sice před dvěma lety na první dojem uchvátila spektakulární podívanou, ale s každým dalším zhlédnutím se začala víc a víc odkrývat jako potěmkinovská vesmírná expedice do načančaných kulis, za kterými opravdu není o moc víc, než vzduchoprázdno. Ani Marťan není úplně prostý přešlapů (např. jedna narychlo vyrobená improvizovaná bomba, u které si ovšem někdo dal ohromnou práci se spoustou blikajících diod a zvukem, který pípá i ve vakuu), z drtivé většiny se ovšem pečlivý výzkum a spolupráce s předními odborníky z NASA úspěšně přelily do celého filmu a ten tak představuje mírně zfuturizovanou a dokonalejší, ale přesto silně realistickou variantu soudobé NASA a jejích prostředků.
V žádném případě však přitom film není přehlcený technikáliemi, které by snad mohly být divákům nějakým způsobem nesrozumitelné. Pravé kouzlo věci spočívá v tom, že celá precizní technická stránka pouze vytváří dokonale fungující kulisu na pozadí, před kterou se odvíjí strhující a i přes svou závažnost v mnoha ohledech velmi zábavný příběh jednoho nesmírně schopného člověka. Trosečníka s obrovskou vůlí přežít a odzbrojujícím smyslem pro humor, který mu pomáhá nevzdat se tváří v tvář šílené situaci. Matt Damon je v roli Marka Watneyho fenomenální a táhne na sobě značnou část celého filmového zážitku. Člověku je sice nad slunce jasné, že nakonec se určitě najde nějaký ten způsob, jak Watneyho zachránit a bezpečně ho dostat domů – jako přikované vás ale drží v křesle to napjaté očekávání, co všechno se ještě možná pokazí a hlavně jakým způsobem se Markovi a jeho kolegům na Zemi a na palubě lodi Hermes podaří ten další problém překonat.
A to nás v podstatě přivádí k jádru celého příběhu, který je v zásadě určitou populárně-naučnou příručkou přežití na Marsu. Je to příhodné téma k diskuzi a k zamyšlení stejně tak pro širší veřejnost, jako pro současný i budoucí výzkum a přípravy pro vesmírné expedice v rovině náhradních plánů a náhradních plánů k náhradním plánům. I když se totiž za reálné situace nemusí nutně pokazit z poloviny tolik, kolik se pokazilo po dobu trvání děje Marťana, jen jedna náhlá zásadní havárie (jako byl defekt přechodové komory) může snadno znamenat nejen konec mise, ale smrt většiny (nebo všech) zúčastněných. Zejména v souvislosti s tím, jak se přeživší dokážou vypořádat s následky.
Jednou z věcí, které svým způsobem pomáhají hlavnímu hrdinovi udržet si nadhled a čistou hlavu, je hudba. Bez ohledu na Watneyho reptání o vkusu kapitánky Lewisové napříč celým filmem (její sedmdesátkový disco playlist je jediná hudba, která mu na Marsu zbyla), důkladně promyšlený výběr diegetické části soundtracku Marťana drama filmu výborně doplňuje a místy ho dokáže dokonale odlehčit. Nemluvě o tom, že jako řada dalších soudobých filmů pomáhá i ten Scottův připomenout množství skvělé starší muziky mladším uším, které mnohdy nedoslechnou za hlukovou stěnu soudobého mainstreamového popíku.
Sečteno a podtrženo, Ridleymu Scottovi se adaptací románu Andyho Weira podařilo vytvořit film, na který se bude bezpochyby dlouho vzpomínat. Film, který do budoucna nastavuje laťku pro většinu jemu podobných a který si dost pravděpodobně najde velmi stabilní místo a odkaz v popkultuře spojené s dobýváním vesmíru a cizích planet. Dokážu si představit, že jméno Mark Watney se (podobně jako už dříve Robinson Crusoe) stane synonymem pro člověka, který dokázal přežít navzdory nepřízni osudu i v těch nejnehostinnějších podmínkách a vrátit se zpátky domů. A Ridley Scott s Mattem Damonem na tom budou mít opravdu lví podíl.
The Martian
Režie: Ridley Scott
Scénář: Drew Goddard (podle románu Andyho Weira)
Kamera: Dariusz Wolski
Hudba: Harry Gregson-Williams
V hlavních rolích: Matt Damon, Jessica Chastain, Chiwetel Ejiofor, Jeff Daniels, Michael Peña, Kate Mara, Sean Bean, Kristen Wiig
Česká premiéra: 1. 10. 2015 (Cinemart)