Hitchcock, Beatles, Fincherovi rváči, DJ Arnoštek a Jules Verne v Projektu 100
Před deseti dny naše srdce zaplesala, když Asociace českých filmových klubů odtajnila názvy „klasických“ filmových titulů, které vrátí na plátna českých kin. Přehlídka, jež dlouhá léta fungovala jako putovní a z kraje roku jednorázově obsazovala kina po celé republice, před čtyřmi lety modifikovala svůj formát, ve kterém pokračuje i letos: distribuční premiéry jednotlivých snímků rozfázovala do celého roku a dramaturgicky je ukotvila v konkrétních tematických cyklech. Leden tak standardně patří americké klasice (v minulých ročnících uváděné West Side Story, Sunset Blvd. a Koyaanisqatsi), březen evropské (Bohémský život, Tenkrát na Západě, 2001: Vesmírná Odyssea), v květnu oživuje kina kultovním filmem 90. let (Trainspotting, Big Lebowski, Pulp Fiction) a v létě do nich vrací českou klasiku (Sedmikrásky, Všichni dobří rodáci, Ostře sledované vlaky).
Že se takto upravený formát Projektu 100 u diváků osvědčil, dokazují i čísla. V roce 2012 měla přehlídka 12 tisíc diváků, o rok později už 21 tisíc a v loňském roce překročila 25 tisíc, přičemž se objevila i v rekordním počtu kin – celkem 167. Počet návštěvníků by mohl opět porůst, neboť z hlediska dramaturgie vypadá aktuální ročník velmi atraktivně. Prvním z výběru restaurovaných, digitalizovaných filmových klasik, je Hitchcockovo Okno do dvora (1954) inspirované povídkou „Musela to být vražda“ amerického hard-boiled autora Cornella Woolriche o muži, který z nemožnosti jiné činnosti zírá z okna, sleduje sousedy a pojme podezření na vraždu. Slavnostní premiéra ve stylu 50. let, kde (dobrovolný) dresscode zahrnuje pro pány pyžamo, fotoaparát s dlouhým objektivem a sádru na noze a pro dámy večerní róbu à la princezna Grace Kelly, proběhne již tento čtvrtek v pražském kině Světozor (více o události zde).
V březnu kinosály v Česku zaplní všichni milovníci Beatles, kteří nostalgicky zavzpomínají na 60. léta a jeden Perný den (1964). Slavný film Richarda Lestera balancující na pomezí dokumentu a fikce minulý rok slavil 50. výročí svého vzniku a při té příležitosti byl uveden ve 4K verzi, jíž nyní budou moci spatřit i čeští diváci. Květnový titul ze sekce kultovních devadesátkových klasik jistě naváže na vřelé ohlasy Pulp Fiction, který se stal jednoznačně nejnavštěvovanějším filmem loňské kolekce. Kultem letošního roku totiž bude Fincherův Klub rváčů (1999), kterým jeden z nejlepších amerických režisérů současnosti anarchisticky vztyčil prostředník celé mainstreamové produkci. Jako kultovní film v pravém slova smyslu lze označit i českého zástupce ve výběru, kterým je legendární Kouř (1990) Tomáše Vorla, který ani po čtvrt století od svého uvedení nezestárl a jehož repliky cituje už řada generací.
Novinkou letošního Projektu 100 bude pátá programová sekce, jíž se dramaturgové chtějí přiblížit i dětskému divákovi. Během léta totiž v restaurované podobě vrátí do kin jedno z filmových děl Karla Zemana, adaptaci verneovky Vynález zkázy (1958). Oba posledně jmenované tituly bude již tradičně možno v předpremiéře zhlédnout na Letní filmové škole v Uherském Hradišti. Počínaje novým školním rokem bude taktéž možné celou pětici filmů zhlédnout i v rámci školních projekcí či ve formě ucelených přehlídek ve vybraných filmových klubech. Letos se tedy rozhodně máme na co těšit.
Více o Projektu 100 najdete na novém webu zde.