Zde se nacházíte: 25fps » TV » Posouvané hranice normativity

Posouvané hranice normativity

Posouvané hranice normativity
TV TIP: Faking it (2014) – IVETA JANSOVÁ –

Na rozdíl od patrně zakořeněné heteronormativity většiny nám známých tuzemských i zahraničních seriálů představuje seriál Faking it (2014-?) poněkud odlišný způsob budování narativu. Jednou z hlavních ideových linií seriálu je totiž myšlenka, že výše sociálního postavení je přímo úměrná míře alternativity jedincovi identity. Popularita středoškolských studentů, o nichž seriál vypráví, je tedy závislá na tom, jak moc se jedinec liší od mainstreamu (tím je samozřejmě i heterosexualita).

Jiná norma

Logika naznačené přímé úměry (míra alternace vůči mainstreamu se rovná výši sociálního statusu, respektive výši popularity) je explicitně vyjádřena již v úvodních minutách prvního dílu, v nichž hlavní hrdinka Karma (Katie Stevens) neúspěšně předstírá slepectví ve snaze nabýt kýženou popularitu. Nakonec se zdrojem radikální změny jejího sociálního statusu stává předstíraná homosexualita (jak napovídá samotný název seriálu) s nejlepší kamarádkou Amy (Rita Volk). Instantní oblíbenost dívek odpovídá seriálem postulované „homonormativitě“, která se vymezuje vůči běžně převažující heteronormativitě (čili heterosexualita jako norma naší společnosti). Je patrné, že se zde setkáváme s diametrálně odlišnou výstavbou normativity, než je obvyklé v mediální tvorbě.

TV TIP: Faking it (2004) – IVETA JANSOVÁ -  Na rozdíl od patrně zakořeněné heteronormativity většiny nám známých tuzemských i zahraničních seriálů představuje seriál Faking it (2014-?) poněkud odlišný způsob budování narativu. Jednou z hlavních ideových linií seriálu je totiž myšlenka, že výše sociálního postavení je přímo úměrná míře alternativity jedincovi identity. Popularita středoškolských studentů, o nichž seriál vypráví, je tedy závislá na tom, jak moc se jedinec liší od mainstreamu (tím je samozřejmě i heterosexualita). Jiná norma Logika naznačené přímé úměry (míra alternace vůči mainstreamu se rovná výši sociálního statusu, respektive výši popularity) je explicitně vyjádřena již v úvodních minutách prvního dílu, v nichž hlavní hrdinka Karma (Katie Stevens) neúspěšně předstírá slepectví ve snaze nabýt kýženou popularitu. Nakonec se zdrojem radikální změny jejího sociálního statusu stává předstíraná homosexualita (jak napovídá samotný název seriálu) s nejlepší kamarádkou Amy (Rita Volk). Instantní oblíbenost dívek odpovídá seriálem postulované homonormativitě, která se vymezuje vůči běžně převažující heteronormativitě (čili heterosexualita jako norma naší společnosti). Je patrné, že se zde setkáváme s diametrálně odlišnou výstavbou normativity, než je obvyklé v mediální tvorbě.  Pokud už nějaký seriál (ale obecně jakýkoli postulát mediální tvorby) homosexuální postavy zahrnuje, jen málokdy se vyhne jejich negativní stereotypizaci (jako se to nedaří například seriálu Glee, 2009-2015) či alespoň zesměšňující karikatuře. Tuto odlišnost tematizuje v seriálu Faking it postava Lauren (Bailey Buntain), která by byla v kterémkoli jiném středoškolském prostředí královnou popularity. Její charakterizace je typická; seriál instaluje atributy běžně konotované s oblíbeností, jak ji ze zahraničních (zejména amerických) teenage seriálu známe, patří mezi ně vztah s pohledným sportovcem, dispozice minimálně dvou následovníků/následovnic, kteří/které jsou tzv. „stále po ruce“, technická vybavenost (smarthphone atp.) a v neposlední řadě samotný vizuální vzhled postavy (v tomto případě blond vlasy a štíhlost). Lauren v tomto duchu s hořkostí provolává: „Na kterékoli jiné střední škole bych byla já ta populární!“  Přestože je z počátku homosexualita čerstvě nejoblíbenějšího lesbického páru předstírána, Amy postupně zjišťuje, že její city ke Karmě nemusí být ve výsledku natolik platonické, jak se domnívala. Karma sice zaplane láskou k Liamovi (Gregg Sulkin) a děj se zdánlivě ubírá ke známému stereotypu, tedy demonstrativní heterosexualizaci postav s queer inklinací, ovšem právě na vztahu Karmy a Liama je zřejmá zásadní odlišnost seriálu od běžných (nejen) teenage seriálů. Samotný hlavní „lamač srdcí / pan pravý“ totiž není klasickým středoškolským klukem. Nejenže není fotbalistou, nýbrž umělcem, zároveň také postrádá podstatný charakterový rys těchto středoškolských frajírků – homofobii. Jeho nejlepším kamarádem je excentrický gay Shane (Michael J. Willett), který je jednou z příčin velice otevřeného nastolování homonormativity v příběhu.  Samotný děj seriálu nepatří k nejsložitějším či nejpřekvapivějším z narativů, ovšem rovnostářské zacházení s různorodými identitami je to, co jej činí výjimečným a vyčnívajícím vedle ostatních. Když se Karma po různých dějových peripetiích dozvídá o tom, že Amy jí skutečně miluje romantickou láskou, neodvrhá jí, ale snaží se jí co nejvíce porozumět a především i nadále zachovat jejich nejlepší přátelství.  Dalším podstatným vybočením z běžných normativních kolejí je tematizace intersexuální identity. Na první pohled tuctová a hloupá blondýna Lauren prahnoucí po uznání a popularitě je ve skutečnosti poměrně komplexní a inteligentní osoba s mnoha talenty (například tanečním) a ještě složitějším rozložením chromozomů. Svou intersexualitu jen nerada přiznává svému okolí, ale nakonec zjišťuje, že jí spolužáci přijímají mnohem snáze, když je v tomto ohledu upřímná. Seriál tím vysílá podstatné a pozitivní sdělení všem osobám, které se v dnešním světě cítí být nepatřičné či jinaké. Nutno podotknout, že intersexuální, ale také bisexuální či asexuální identity jsou v současné mediální produkci nadále zásadně podreprezentovány, případně je jejich tematizace příliš zjednodušována. Fandom Karmy V rámci fanouškovských studií se stále častěji setkáváme s tzv. fanonicko-kanonickou konverzací, tedy komunikací mezi fanoušky určitého (většinou) mediálního obsahu a jeho producenty. Tato konverzace může sestávat z několika „vyměněných“ tweetů mezi fanoušky a tvůrci, případně z inspirace samotného obsahu fanouškovskou tvorbou.  Příkladem může být spárování postav Brittany a Santany v seriálu Glee, jež je původem fanonické. V současnosti je tedy možné pozorovat průnik fanouškovských imaginací a prací do původních textů (chápeme-li text v celé jeho šíři jakožto různorodý kulturní výdobytek nesoucí určitý význam), jako tomu bylo v uvedeném příkladu seriálu Glee. Dalším příkladem může být i britský seriál stanice BBC Sherlock (2010-?), který ve třetí řadě využil jedné z mnoha fanouškovských teorií přežití hlavního hrdiny, které bylo díky cliffhangeru na konci druhé sezóny nejisté, více o konkrétním případu fanouškovského Sherlocka se dočtete v článku Petra Bílka http://25fps.cz/2014/sherlock-si-chce-povidat/.  Seriál Faking it také pracuje se zdánlivými fanouškovskými interpretacemi. Největším fanouškem je ovšem seriál sám. To tvůrci nám předkládají lesbický pár Karmy a Amy a činí je nejpopulárnějším párem školy, jemuž „fandí“ nejen studenti a ředitelka školy spolu s „hippies“ rodiči Karmy, ale i ta poslední kuchařka ve školní jídelně. Explicitní fanonizaci páru pak můžeme spatřit v druhém díle druhé sezóny, v němž „nohsledky“ populární Lauren oblékají stejná trička s nápisem #karmy. Nejenže užívají tzv. shipového jména (tedy klasické sloučeniny křestních jmen či příjmení dvou párovaných postav v rámci fanouškovské fikce), ale dokonce i znaménka hashtagu (#), kterého se běžně užívá v komunikaci na sociálních sítích typu twitter, tumblr či instagram čili platforem nejčastějšího fanouškovského výskytu. Zda je složenina jmen Amy a Karmy původně fanonická (vymyšlená fanoušky) či kanonická (vynalezená tvůrci původního pořadu) jen těžko hádat, její užití v samotném seriálu ovšem značí výsadní postavení fanoušků, na jejichž loajalitu a sledovanost producenti při vytváření seriálu spoléhají.  Rovnost nade vše Přestože fanoušci páru karmy se asi jen těžko dočkají jejich romantického svazku, nemusí házet pomyslnou flintu do žita. V rámci Faking it totiž obě dívky dostávají stejně dobrou šanci na vztah a nezdá se, že by byl ten heterosexuální upřednostňován. V druhé sezóně seriálu tak můžeme sledovat vzkvétající vztah mezi Karmou a Liamem, stejně tak jako Amy a Raegan (Yvette Monreal), nespoutanou DJkou. Nelze zapomenout na Shanea, který si vybojoval místo v srdci profesionálního bojovníka Duka (Skyler Maxon). Můžeme doufat, že seriál neztratí svůj antinormativní dech a v dalších sériích nám nepřinese nějaké heteronormalizační procesy.  Faking it  Režie: Jamie Travis, Claire Sanlon a další Scénář: Carter Covington, Dana Goodman, Julia Lea Wolov a další Kamera: Doug Emmet Hudba: Andrew Dost Hrají: Rita Volk (Amy Raudenfeld), Katie Stevens (Karma Ashcroft), Gregg Sulkin (Liam Booker), Bailey De Young (Lauren Cooper), Michael J. Willett (Shane), Reagan (Yvette Monreal), Skyler Maxon (Duke Lewis Jr.) a další  MTV, USA, 2014-?, 18 x 22 min.Pokud už nějaký seriál (ale obecně jakýkoli postulát mediální produkce) homosexuální postavy zahrnuje, jen málokdy se vyhne jejich negativní stereotypizaci (jako se to mnohdy nedaří například seriálu Glee, 2009-2015) či alespoň zesměšňující karikatuře. Tuto odlišnost tematizuje v seriálu Faking it postava Lauren (Bailey Buntain), která by byla v kterémkoli jiném středoškolském prostředí královnou popularity. Její charakterizace je typická; seriál instaluje atributy běžně konotované s oblíbeností, jak ji ze zahraničních (zejména amerických) teenage seriálu známe, patří mezi ně vztah s pohledným sportovcem, dispozice minimálně dvou následovníků/následovnic, kteří/které jsou tzv. „stále po ruce“, technická vybavenost (smartphone atp.) a v neposlední řadě samotný vizuální vzhled postavy (v tomto případě blond vlasy a štíhlost). Lauren v tomto duchu s hořkostí provolává: „Na kterékoli jiné střední škole bych byla já ta populární!

Faking-It-TV-Series-Cast-Poster-WallpaperPřestože je z počátku homosexualita čerstvě nejoblíbenějšího páru předstírána, Amy postupně zjišťuje, že její city ke Karmě nemusí být ve výsledku natolik platonické, jak se domnívala. Karma sice zaplane láskou k Liamovi (Gregg Sulkin) a děj se zdánlivě ubírá ke známému stereotypu, tedy demonstrativní heterosexualizaci postav s queer inklinací, ovšem právě na vztahu Karmy a Liama je zřejmá zásadní odlišnost seriálu od běžných (nejen) teenage seriálů. Samotný hlavní „lamač srdcí / pan pravý“ totiž není klasickým středoškolským klukem. Nejenže není fotbalistou, nýbrž umělcem, zároveň také postrádá podstatný charakterový rys těchto středoškolských frajírků – homofobii. Jeho nejlepším kamarádem je excentrický gay Shane (Michael J. Willett), který je jednou z příčin velice otevřeného nastolování homonormativity v příběhu.

Samotný děj seriálu nepatří k nejsložitějším či nejpřekvapivějším z narativů, ovšem rovnostářské zacházení s různorodými identitami je to, co jej činí výjimečným a vyčnívajícím vedle ostatních. Když se Karma po různých dějových peripetiích dozvídá o tom, že Amy ji skutečně miluje romantickou láskou, neodvrhá jí, ale snaží se jí co nejvíce porozumět a především i nadále zachovat jejich nejlepší přátelství.

Dalším podstatným vybočením z běžných normativních kolejí je tematizace intersexuální identity. Na první pohled tuctová a hloupá blondýna Lauren prahnoucí po uznání a popularitě je ve skutečnosti poměrně komplexní a inteligentní osoba s mnoha talenty (například tanečním) a ještě složitějším rozložením chromozomů. Svou intersexualitu jen nerada přiznává svému okolí, ale nakonec zjišťuje, že jí spolužáci přijímají mnohem snáze, když je v tomto ohledu upřímná. Seriál tím vysílá podstatné sdělení všem osobám, které se v dnešním světě cítí být nepatřičné či jinaké. Nutno podotknout, že intersexuální, ale také bisexuální či asexuální identity jsou v současné mediální produkci nadále zásadně podreprezentovány, případně je jejich tematizace příliš zjednodušována.

Fandom Karmy

V rámci fanouškovských studií se stále častěji setkáváme s tzv. fanonicko-kanonickou konverzací, tedy komunikací mezi fanoušky určitého (většinou) mediálního obsahu a jeho autory. Tato konverzace může sestávat z několika „vyměněných“ tweetů mezi fanoušky a tvůrci, případně z inspirace samotného obsahu (např. TV seriálu) fanouškovskou tvorbou.1 Příkladem může být spárování postav Brittany a Santany v seriálu Glee, jež je původem fanonické. V současnosti je tedy možné pozorovat průnik fanouškovských imaginací a prací do původních textů (chápeme-li text v celé jeho šíři jakožto různorodý kulturní výdobytek nesoucí určitý význam), jako tomu bylo v uvedeném příkladu seriálu Glee. Dalším příkladem může být i britský seriál stanice BBC Sherlock (2010-?), který ve třetí řadě využil jedné z mnoha fanouškovských teorií přežití hlavního hrdiny, které bylo díky cliffhangeru na konci druhé sezóny nejisté, více o konkrétním případu fanouškovského Sherlocka se dočtete v článku Petra Bílka.

http://news.mtv.ca/blogs/faking-it/faking-it-fans-heres-how-to-get-a-karmy-shirt-of-your-own/Seriál Faking it také pracuje se zdánlivými fanouškovskými interpretacemi. Největším fanouškem je ovšem seriál sám. To tvůrci nám předkládají lesbický pár Karmy a Amy a činí je nejpopulárnějším párem školy, jemuž „fandí“ nejen studenti a ředitelka školy spolu s „hippies“ rodiči Karmy, ale i ta poslední kuchařka ve školní jídelně. Explicitní fanonizaci páru pak můžeme spatřit v druhém díle druhé sezóny, v němž „nohsledky“ populární Lauren oblékají stejná trička s nápisem #karmy. Nejenže užívají tzv. shipového jména (tedy klasické sloučeniny křestních jmen či příjmení dvou párovaných postav v rámci fanouškovské fikce), ale dokonce i znaménka hashtagu (#), kterého se běžně užívá v komunikaci na sociálních sítích typu twitter, tumblr či instagram čili platformách nejčastějšího fanouškovského výskytu. Zda je složenina jmen Amy a Karmy původně fanonická (vymyšlená fanoušky) či kanonická (vynalezená tvůrci původního pořadu) jen těžko hádat, její užití v samotném seriálu ovšem značí výsadní postavení fanoušků, na jejichž loajalitu a sledovanost producenti při vytváření seriálu spoléhají. Je nutné si ovšem uvědomit, že loajalita a jistá potenciální předvídatelnost fanoušků může být také jejich slabinou, jelikož se stávají ideální cílovou skupinou pro komerční taktiky tvůrců. I v tomto případě nás neobvyklá fanonizace přímo v originálním textu vede k otázce, nakolik se jednalo o komerční kalkul, když se záhy po odvysílání dílu s tričky na oficiálních webových stránkách seriálu objevil návod, jak tato trička zakoupit.

Rovnost nade vše

Navzdory (ne)jasným komerčním strategiím seriálu a faktu, že se fanoušci páru karmy asi jen těžko dočkají jejich romantického svazku, nemusí házet pomyslnou flintu do žita. V rámci Faking it totiž obě dívky dostávají stejně dobrou šanci na vztah a nezdá se, že by byl ten heterosexuální upřednostňován. V druhé sezóně seriálu tak můžeme sledovat vzkvétající vztah mezi Karmou a Liamem, stejně tak jako Amy a Raegan (Yvette Monreal), nespoutanou DJkou. Nelze zapomenout na Shanea, který si vybojoval místo v srdci profesionálního bojovníka Duka (Skyler Maxon). Můžeme doufat, že seriál neztratí svůj antinormativní dech a v dalších sériích nám nepřinese nějaké heteronormalizační procesy.

Faking it

Režie: Jamie Travis, Claire Sanlon a další
Scénář: Carter Covington, Dana Goodman, Julia Lea Wolov a další
Kamera: Doug Emmet
Hudba: Andrew Dost
Hrají: Rita Volk (Amy Raudenfeld), Katie Stevens (Karma Ashcroft), Gregg Sulkin (Liam Booker), Bailey De Young (Lauren Cooper), Michael J. Willett (Shane), Reagan (Yvette Monreal), Skyler Maxon (Duke Lewis Jr.) a další
MTV, USA, 2014-?, 18 x 22 min.

 

Print Friendly, PDF & Email
  1. Fanouškovská fikce se obecně vnímá jako soubor beletrie, poezie, písní, videí a dalších produktů originální fanouškovské tvorby navázané na původní texty/obsahy mediální, ale obecně kulturní, produkce určitého kulturně-sociálního prostředí. JENKINS, H. Textual Poachers: Television Fans & Participatory Culture. Studies in culture and communication. New York:Routlege, 1992. 343 s. ISBN 0-415-90571-0. []

Autor

Iveta Jansová
Vedoucí TV sekce

Autorka vystudovala magisterský obor kulturální studia, kde se zabývala především zobrazováním žen v mediálních obsazích (zejména v kriminálních seriálech). Nadále rozšiřuje svůj zájem v doktorském stupni studia, kde se v současnosti soustředí na femslash fanouškovské práce. Mimo genderovou tematiku se úzce zajímá i o queer studies, to vše v kontextu popkulturní tvorby.

Počet článků : 27

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru