Originální pohled na filmové dědictví: TV cyklus ARZENÁL/Filmy, jak je neznáte
Jedinečný cyklus osmi krátkých dokumentů, od pěti různých režisérů, nabízí originální pohled na české filmové dědictví i péči o něj. Série vznikla v úzké spolupráci s Národním filmovým archivem. První díl cyklu bude uveden 9. 9. 2016 na ČT Art.
Série obrazově vytříbených dokumentů ARZENÁL/Filmy, jak je neznáte se mimo jiné zabývá manipulací a lží v propagandistických nacistických filmech, poutavým amatérským filmem, aktuálními problémy digitálního restaurováni či současným fenoménem Československé filmové databáze. Své vize budoucnosti, analýzy současnosti i historické vhledy poskytli přední domácí filmoví historici, teoretici, sociologové, filosofové, ale i osobnosti světového formátu David Bordwell, Peter Kubelka nebo Godfrey Reggio.
Režiséry tohoto projektu jsou Lucie Králová, Adam Olha, Martin Řezníček, Martin Švoma a Radim Procházka. Na vizuální koncepci filmů, která hledá nové cesty jak pracovat s archivním materiálem a projekcemi, se podílí scénograf, režisér a lightdesignér Jan Komárek. Projekt vzniká v koprodukci České televize a PRODUKCE RADIM PROCHÁZKA, v úzké spolupráci s experty Národního filmového archivu. Podpořil jej Česko-německý fond budoucnosti.
Epizoda 1: Ostře sledovaná digitalizace
Digitalizace je dnes díky sporům o její odborné provedení bohužel nejviditelnější kauzou současné české kinematografie. Dokument krok za krokem představuje digitální restaurování oscarového filmu Ostře sledované vlaky, za účasti režiséra Jiřího Menzela a kameramana Jaromíra Šofra.
Epizoda 2: Hra na schovávanou
Na začátku roku 2015 oslovil Národní filmový archiv režiséra Karla Vachka s informací, že s největší pravděpodobností získal jeho filmové záběry z roku 1968. Autor tomu nemohl uvěřit. Srpen 68, projev předsedy parlamentu Josefa Smrkovského nebo ošetřování jednoho z Palachových následovníků. Skoro padesát let se Karel Vachek domníval, že jsou záběry ztraceny. Nyní je plánuje použít do svého nového filmu.
Epizoda 3: Příchozí z temnot
Vrátit filmům původní podobu může být skutečná detektivka. Co na nich změnil čas a co lidé? Filmová rekonstrukce čili hledání pravdy… Vydejte se spolu s námi na Okoř, kde se v roce 1921 natáčely exteriéry Příchozího z temnot, němého hororu s Anny Ondrákovou v hlavní roli. Nedávné restaurování filmu mimo jiné odhalilo, že byl půlstoletí promítán ve špatném pořadí scén a tudíž s poněkud jiným příběhem.
Epizoda 4: Jak se chovat
Osvětové a instruktážní filmy naší minulosti – objednávky státních institucí – nám radily jak se máme chovat v běžných každodenních situacích. Díky speciálnímu polyekranu se divák spolu s postavami filmu ocitá v kotli výchovných imperativů, které nikdy nekončí. Snímek sleduje mechanismy moci od 30. do 50. let a jejich pokračování v současnosti. Dokument je inspirovaný výzkumem průmyslových a osvětových filmů filmové historičky Lucie Česálkové.
Epizoda 5: Film lež
Nacisté chtěli světu ukázat, jak skvěle se žije Židům v Terezíně. Najali významného německého režiséra Kurta Gerrona, který byl i s rodinou v Terezíně. Nevíme, co mu přesně slíbili, jisté ale je, že odměnou za skvěle odvedenou – propagandistickou – práci, mu byla cesta na smrt do Osvětimi. Německo tehdy již ale prohrávalo prakticky na všech frontách a film se k divákům nikdy nedostal. Zůstal tak modelový příklad, jak se dá naložit se skutečností, jak se dá zmanipulovat a využít pro politické zadání, v rukou skutečných filmových tvůrců. Včetně úsměvů do kamery často vzápětí na smrt jdoucích vězňů.
Epizoda 6: Amatérský film
Milovali film a rozhodli se ho dělat po svém. Bez filmových škol, bez peněz a s amatérskou technikou dokázali divy. Hrané filmy Vladimíra Beera ze 30. let pečlivě uchovávané jeho synem nebo filmy pozdějších hvězd amatérského nebe Vladimíra Kunce, Rudolfa Mihleho či Petra Láška.
Epizoda 7: 50 %
Filmové publikum a jeho proměny v době online komunikace aneb když si filmaři mohou přečíst, o čem si jejich diváci povídají po skončení filmu… První filmový portrét Československé filmové databáze, kontroverzního fenoménu současné české kinematografie.
Epizoda 8. – Nová věčnost
Americký historik David Bordwell, rakouský experimentátor Peter Kubelka, či americký režisér Godfrey Reggio a další hvězdy stříbrného plátna ve filmové sci-fi na téma, co bude s digitálním záznamem mého vystoupení za sto let. Pro případ, že se celý okolní svět zdigitalizuje vám také poradíme, jak si podomácku vyrobit vývojku a ustalovač.