Das Filmfest s útěky i osobnostmi
Mezi podzimní přehlídky vybraného filmového programu již tradičně patří i festival německy mluveného filmu, který do dvou největších měst České republiky přiváží pestrý program německých, rakouských a švýcarských filmů. Bezmála čtyřicet uváděných filmů je také již tradičně rozděleno do několika sekcí.
V dokumentární sekci Die Doku se mezi šesticí filmů mohou diváci těšit i na intimní portrét vztahu slavného švýcarského dramatika Friedricha Dürrenmata s jeho ženou. Právě ona dramatika velmi ovlivnila, protože za čtyřicet let jejich vztahu četla a následně s ním diskutovala většinu z jeho děl. Film tak logicky nese název Dürrenmat – Příběh lásky. Rakouský dokument Dřevo Země Maso je potom esejí o vztahu tří mužů k jejich práci. Jako zemědělci převzali povolání po svých otcích a nyní uvažují o tom, proč svou práci dělají a jestli ji po nich někdy převezmou jejich děti.
Asi nejvíc pozornosti bude logicky poutat Das Filmfest Spezial, kde mimo populární smutné komedie o vztahu otce k dceři Toni Erdmann za zmínku stojí především trojice historických filmů popisujícími dramatické životy, případně životní okamžiky silných hrdinů. Ve filmu Stát vs. Fritz Bauer se titulní hrdina z pozice vrchního státního zástupce pustí v roce 1957 do snahy potrestat válečného zločince Adolfa Eichmanna, čímž rozvíří národní veřejné mínění, které by na válku a zločiny vlastní země raději zapomnělo. Drama může ukázat, že ani v Německu nebylo vyrovnání s totalitní minulostí tak snadné, jak se někdy prezentuje. Druhým hrdinou, který se konfrontuje s německým státním zřízením je hodinář Georg Elser. Jím zkonstruovaná bomba měla zabít v roce 1939 v mnichovské pivnici při projevu Adolfa Hitlera, ale nakonec k úspěchu tohoto pokusu o atentát scházelo třináct minut. Elserův příběh natočil režisér Olivier Hirschbiegel (známý především Pádem Třetí říše) pod názvem Elser – mohl změnit svět. Třetím tvrdohlavým a za svým si jdoucím hrdinou je potom malíř Egon Schiele, jehož kariéru portrétuje ve svém filmu s podtitulem Smrt a dívka Dieter Berner. V sekci ale bude k vidění i na Berlinale oceněné drama 24 týdnů a drama o nacistickém programu eutanázie Mlha v srpnu.
„Útěk je slovo, které dnes hýbe Evropou,“ popisoval na tiskové konferenci k festivalu motivaci pro pojmenování další sekce jeden z pořadatelů festivalu Tomáš Fridrich. Tato sekce ale podle něj nemá suplovat lidskoprávní festivaly a spíše má variovat samotné téma útěku v jeho pestrosti. V sekci je tak možné vidět novou adaptaci klasického příběhu o děvčátku Heidi, filmovou adaptaci Deníku Anne Frankové, filmy s tématem uprchlictví, ale také zombie apokalypsu v bavorských kožených kalhotách s padacím mostem. „Kdo tam bude utíkat před kým, je myslím jasné,“ doplnil Fridrich.
Pokud nepočítáme tradiční program krátkých filmů, je sekce Mumblecore?! posledním výběrem festivalu. Věnuje se filmům mladých tvůrců, kteří své často velmi sofistikované filmy natáčejí takříkajíc „na koleně“. To je příklad debutu Axela Ranische, který svůj celovečerní film Tlustý holky realizoval údajně za neuvěřitelných 517 Euro. A do kina se vrátí i rakousko-český antický velkofilm Menandros & Thaïs.
Speciální projekcí potom bude živou hudbou doplněné horolezecké drama z roku 1929 Piz Palü v hlavní roli s pozdější režisérkou Leni Riefenstahlovou v jedné z hlavních rolí.