Vtipná sonda do absurdního světa televizní reklamy v SSSR
Vzpomínáte si na absurditu televizních reklam v době socialismu, kdy byly inzerovány produkty typu zelného salátu či věci, které byly permanentně nedostatkovým zbožím? Zatímco v socialistickém Československu vytvářely podobu reklamy především společnosti Merkur a Rapid, v Sovětském svazu na to stačila jedna – Eesti Reklaamfilm.
Estonští tvůrci Kiur Aarma a Hardi Volmer se ve velmi svižně natočeném a odlehčeném dokumentu The Gold Spinners (2013) rozhodli podívat se pod pokličku této společnosti a zjistit, jakým způsobem se vařily jejich reklamy, z nichž se jedna dostala dokonce až do filmu Borat. Starší ročníky, které ještě pamatují legendárního „pana Vajíčka“ (kreslenou znělku od režiséra Eduarda Hofmana uvádějící u nás v časech komunismu televizní reklamy), si při sledování příběhu společnosti Eesti Reklaamfilm jistě připomenou dobu, kdy byla reklama jednou z řady věcí nedávajících valný smysl. Mladší ročníky pak během sledování filmu budou jen kroutit hlavami, jak absurdních dimenzí a bizarních podob nabrala snaha skloubit plánovanou ekonomiku s pokusem ukázat Západu, jak dobře se mají obyvatelé země, kde „zítra již znamená včera“.
Snímek podpořený Institutem dokumentárního filmu bude v české premiéře uveden v pondělí 27. června od 20.45 v kině Světozor. Rozhovor s tvůrci filmu si můžete přečíst zde.