AARGH! 16
Minulé, jubilejní patnácté číslo bylo zaměřené na bulharskou komiksovou tvorbu. Představilo ale také kratší práce současných českých autorů a autorek, zároveň například nepublikované kresby Jiřího Gruse. Po tvorbě Jiřího Srba, jehož přínosu českému stripu se v minulém čísle věnoval Tomáš Prokůpek, přináší AARGH! 16 studii Pavla Kořínka s názvem Francouzské angažmá Chundeláčkova staršího bratra s podtitulem René Alois Klapač v Benjaminu 1932–1933. Díky digitální knihovně angoulêmského komiksového centra se podařilo dohledat část dosud neprozkoumané tvorby plodného autora, jakým byl René Alois Klapač (1905–1980), ve francouzském velkoformátovém týdeníku pro děti Benjamin. Zde Klapač publikoval autorský seriál o medvíděti Ouidy-Bidy, který později nabídl v pozměněné podobě českým čtenářům jako medvídka Chundeláčka. Je to cenný příspěvek k poodhalení Klapačovy tvorby, už proto, že o jeho pařížském období 1925–1933 je známo velmi málo. Ještě méně víme o Klapačově životě a tvorbě po emigraci do USA v roce 1948. Věřme, že se v dohledné době podaří vypátrat více o osudu autora ve své době nejrozsáhlejšího domácího obrázkového seriálu Punťa.
Jak editoři zmiňují v úvodu, ženským autorkám byl věnován už první AARGH! Za šestnáct let se však situace proměnila – na tuzemské scéně je patrná výrazná nová generace komiksových tvůrkyň, jejichž tvorba je zastoupena ve sbornících, prezentují svá díla na výstavách a získávají ceny. Můžeme se dočíst nejen o Skryté tvorbě Lucie Lomové, jež odkrývá nerealizované práce i přípravné kresby tvůrkyně, která se dokázala prosadit i v zahraničí. Jméno další autorky, Jaroslavy Bičovské, je fanouškům komiksu v podstatě neznámé. V sedmdesátých a osmdesátých letech vytvořila více než 250 epizod obrázkových stripů v časopisech jako Dikobraz, Naše rodina, ale i syrském dětském dvouměsíčníku Usáma. Od osmdesátých let začala Bičovská, rovněž ilustrátorka knih, samostatně vystavovat. Její díla z oblasti malířské, grafické a kreslířské tvorby jsou zastoupena mj. ve sbírkách Národní galerie.
Přehled tvorby ženských autorek od první generace (Zdenka Mašková-Landová, Milada Marešová, Helena Bochořáková-Dittrichová) až do současnosti přináší článek Tvůrkyně česk(oslovensk)ého komiksu s podtitulem Genderocentriský průlet historií domácí scény. Tereza Drahoňovská, spoluzakladatelka uskupení Laydeez do Comics Praha, přibližuje tuto iniciativu, jež má za cíl sdružovat autorky a ukazovat jejich tvorbu. Pohled ven, konkrétně na japonskou mangu a na dělení tvorby podle pohlaví cílové skupiny čtenářů, zprostředkovává Anna Křivánková ve svém příspěvku Kam dosud ženská noha dosud nevkročila…
Rozhovor s Mášou Bořkovcovou a Markétou Hajskou ze spolku Ašta šmé se dotýká nejen jejich romské biografické dokumentární trilogie O přibjehy, kterou vytvořili spolu s Vojtěchem Maškem, ale také aktuálního projektu, rovněž trilogie – Nejisté domovy – dávající prostor hlasu ohrožených dětí. Ve druhém z rozhovorů zmiňuje autorka tzv. Generace 2.0 Zuzana Čupová, v současnosti studentka animace na UTB ve Zlíně, své inspirační zdroje i chystané projekty. V čísle zaměřeném na tvorbu ženských autorek samozřejmě nechybí řada ukázek jejich komiksových příběhů.
Čtenář je opět postaven před rozhodnutí, kterou variantu ze dvou velmi zdařilých obálek sborníku zvolit. Výtvarně se jich ujaly Kateřina a Zuzany Čupovy. Podle varianty obálky se liší též jednostránkový komiks Mirka osvobozuje Jarku Tomáše Prokůpka a Terezy Šmucrové na zadní straně obálky.
AARGH! 16, editoři Tomáš Prokůpek a Tomáš Kučerovský, 180 stran, doporučená cena 175 Kč, vydal spolek Analphabet Books v roce 2017. Obsah AARGH! 16 a ukázky naleznete zde.