East Doc Platform přivítá 400 filmových profesionálů z oblasti dokumentu
V rámci Festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět se uskuteční největší dokumentární akce svého druhu v regionu East Doc Platform (EDP) organizovaná Institutem dokumentárního filmu. Na 6. ročník platformy zavítá do Prahy 400 filmových profesionálů, zástupců významných světových festivalů a klíčové osobnosti z oblasti dokumentárního filmu. Většina akcí proběhne od 6. do 12. března v Institutu Cervantes (Na Rybníčku 6, Praha 2). Program v anglickém jazyce bude přístupný také veřejnosti, přičemž vstup je volný.
Na East Doc Platform se letos přihlásilo 284 připravovaných dokumentů ve fázi vývoje, výroby či postprodukce. Z tohoto počtu bylo vybráno několik desítek projektů soutěžících o 9 cen, které budou rozdány na zakončení East European Forum a oznámeny na zakončení Jednoho světa. Přihlášené projekty ukázaly, že současný autorský dokument se snaží analyzovat a reflektovat naší přítomnost. Téma letošního ročníku East Doc Platform zní: „Přítomnost, která trvá…“
Miriam Ryndová, vedoucí East Doc Platform, k tématu prohlásila: „Čas spoluvytváří základní linii v autorském dokumentárním filmu. To, že dokumentaristé zachytí událost a otevřou jí v čase dalším významům, nás přivedlo k tomu, že bychom rádi vyzvali k zpomalení a otevřely důležité momenty k další diskuzi neboť současné skutky mají dopad i do naší budoucnosti.“
V rámci EDP proběhne East European Forum
East European Forum je největším setkáním dokumentárních tvůrců ze střední a východní Evropy s předními evropskými a severoamerickými televizními producenty, distributory, nákupčími, zástupci filmových fondů, festivalů a produkčních společností. Režiséři a nezávislí producenti zde nabízejí své projekty ke koprodukci, budoucí distribuci a další formě finanční podpory a spolupráce. Součástí akce jsou workshopy a přednášky věnované dokumentární tvorbě na mezinárodním poli.
Veřejná prezentace se uskuteční v sobotu 11.3. | 9:30 – 13:30 | v Divadle Komedie. Režiséři a producenti 20 připravovaných celovečerních dokumentů ze střední a východní Evropy zde představí formou veřejné prezentace své projekty filmovým profesionálům a potenciálním partnerům z celého světa.
České filmy na East European Forum
Z českých titulů zaujme Lust For Life režiséra Radovana Síbrta, který vypráví o členech kapely The Tap Tap a je příběhem hudby, přátelství, tužeb a snů. Hudební docu-fiction The Sound Is Innocent režisérky Johany Švarcové mapuje počátky elektronické hudby v 50. a 60. letech a poválečné nadšení v Západní a Východní Evropě z netradičního pohledu Homo digitalis. Snímek Satanic Girls režiséra Bohdana Bláhovce vypráví o osudech dívčí kapely Satanic Girls, jejíž členky emigrovaly v 60. letech z komunistického Československa, aby se staly hvězdami v komunistickém Chile.
Mezinárodní filmy na East European Forum – výběr
Snímek režiséra Stafana Obina Holýma rukama (Bare-Handed) pojednává o dvou mužích a jejich boji proti náborovým pracovníkům Islámského státu, bojujících den za dnem, holýma rukama. Aktuální film Dobrá změna (The Good Change) režiséra Konrada Szolajskiho se zabývá problémem současné polské politiky. Na příběhu dvou ideologicky rozdílných žen sledujeme osud jejich vlasti, která je stále státem demokratickým či podlehne populistické diktatuře? Režisérka Alina Rudnitskaya v dokumentární komedii Mercedes Princip (Mercedes Principle) zavede diváky do života a myslí dvou současných žen a poodhalí jejich cestu za hledáním bohatého muže.
East European Forum bylo založeno v roce 2001 ve středoevropském regionu jako alternativa k dosavadní praxi financování dokumentů z lokálních zdrojů (národních fondů a televizí). Od roku 2012 probíhá East European Forum v Praze jako jeden z pilířů East Doc Platform. East European Forum za dobu své existence se stalo prestižní akcí, která již přivítala více než 700 východoevropských tvůrců a producentů, přes 250 zástupců TV stanic, fondů, festivalů, produkčních a distribučních společností. S podporou East European Fora bylo dokončeno téměř 200 dokumentárních filmů, z nichž celá řada získala ocenění na prestižních mezinárodních festivalech.
Doc Tank
Na EDP se také představí 7 projektů zaměřených na aktuální sociologické, ekologické a politické otázky – v rámci projektu Doc Tank. Filmaři vybraní na Doc Tank se zúčastní dvoudenního intenzivního workshopu s lektory a jednoho dne vyhrazeného pro individuální schůzky s mezinárodními profesionály, kreativními producenty, dramaturgy a zástupci z filmových, interaktivních a uměleckých odvětví, médií a televizí na tzv. Project Marketu.
Na Doc Tank přijíždí tento rok největší kapacity ze světových univerzit mediálních studií a z největšího Massachusetts Institute of Technology. Miriam Ryndová řekla něco více o novinkách letošního roku na Doc Tank:
“William Uricchio, Aranau Gifreau Castells, Sandra Gaudenzi jsou v současnosti nejvíce citovanými doktory a profesory. Ve svých studiích se zaměřují na nové formáty, interaktivní projekty, které čerpají z průniků dokumentárního světa a publicistiky, ale i virtuální reality.”
William Uricchio je americký historik a teoretik médií. V současnosti vede výzkumnou laboratoř při Massachusetts Institute of Technology ve Spojených státech amerických a působí jako profesor komparativních mediálních studií na Utrechtské univerzitě v Nizozemí. Mezi jeho zájmy v poslední době dominuje otázka proměn konvencí zobrazování reality – jako vedoucí MIT Open Documentary Lab a MIT Game Lab se věnuje především dokumentárnímu filmu v digitální éře. Zajímá jej především formát webového dokumentu a to, jak jeho podobu usměrňují aktuální trendy v oblasti digitálního vyprávění, interaktivní fikce či videoher.
Veřejná prezentace projektů na Doc Tank se uskuteční v pátek 10.3. | 14:00 – 15:45 | v Institutu Cervantes, kde bude ukázáno 5 připravovaných trans-mediálních projektů veřejnosti (týmem producent – režisér) a malé porotě složené z prestižních mezinárodních producentů interaktivních projektů.
Českou republiku na Doc Tanku zastupují dva filmové projekty. Prvním je Putin (Constructing Putin, ČR, Nizozemsko 2018, režie: Elizabeth Rocha Salgado), který je zcela originálním pohledem dvanácti ruských lidí na postavu ruského prezidenta Vladimíra Putina. Dvanáct portrétů, několik fragmentů z lidských životů, nabízejících osobní pohled i širší kontext vnímání ruského prezidenta v běžném životě i médiích. Film natočený unikátní formou je prokládán fotografiemi, audio a sociálními médii a interaktivním mapováním dat. Druhý film Rukopisy (ČR 2017, režie Jakub Čermák) mapuje zásadní událost, která stvořila český národ. V roce 1817 byly objeveny literární skvosty Rukopisy Zelenohorský a Královédvorský, které jsou považovány za nejstarší dochované památky psané v českém jazyce, avšak jejich pravost byla vzápětí zpochybněna. Inovativní formou webového dokumentu je tento “nevyřešený spor” nabídnut současné veřejnosti (zejména mladší generaci), která se vydává po stopách záhadných rukopisů.
Cílem Doc Tank je stát se vývojovou laboratoří pro transmedia projekty nebo pro projekty spojené s větší společenskou kampaní realizované napříč několika platformami. Doc Tank přinese i projekty doporučené prostřednictvím kurátorů z vybraných mezinárodních festivalů a institucí. Pro každý z nich bude na míru sestavený program a vybraní odborníci zaměření na nová média, web design, umělecké projekty, crowdfunding či distribuci, kteří pomohou projekt dále rozvíjet a vymyslet případnou strategii.
Úspěchem letošního ročníku EDP je vysoké zastoupení českých projektů: z celkového počtu projektů, které se EDP letos zúčastní, tvoří čtvrtinu právě čeští zástupci.
Tipy na přednášky na East Doc Platform:
MASTERCLASS: JOE BINI – OSOBNÍ KOMENTÁŘ K DOKUMENTÁRNÍ TVORBĚ OČIMA STŘIHAČE
Čtvrtek 9.3. | 11:30 – 13:00 | Institut Cervantes, Kinosál
Slavný americký střihač dokumentárních a hraných filmů Joe Bini (1963), který během posledních dvaceti let spolupracoval, např. s režisérskou německou legendou s Wernerem Herzogem na několika dokumentárních a celovečerních filmech či naposledy s Andreou Arnold (American Honey, 2016) a Lynne Ramsay (Musíme si promluvit o Kevinovi, 2011; You Were Never Really Here, 2017), se ve své masterclass bude věnovat klíčové roli střihu v dokumentární tvorbě. Zaměří se také na práci s obrazem a metaforou a jejich upřednostnění vůči mluvenému slovu. Na příkladech své spolupráce bude ilustrovat, jaké kroky a metody mohou pomoci udržet souvislou linku filmu, aniž by bylo nutné použít jiné než umělecké filmové prostředky.
PŘEDNÁŠKA: INTERAKCE S PROSTOREM
Středa 8.3. | 16.00 – 17.30 | Institut Cervantes, Kinosál
Poloha jako organizační strategie pro informace byla používána přinejmenším od starověkých Řeků s jejich paměťovými paláci. Co do této tradice vnáší nejnovější generace technologií, zejména rozšířená realita a jaké jsou její dopady pro dokumentární praxi? Na tyto otázky odpoví prof. William Uricchio z oboru srovnávacích mediálních studií Massachusettského technologického institutu, hlavní výzkumník MIT Open Documentary Lab.
CZECH DOCS… COMING SOON
Čtvrtek 9.3. | 14:00 – 15:15 | Institut Cervantes, Kinosál
Pětice českých připravovaných dokumentů bude prezentována týmem producent – režisér zástupcům prestižních mezinárodních festivalů a sales agentům.
PŘEDNÁŠKA: AKTUÁLNÍ TRENDY VE 360° VIDEU A VIRTUÁLNÍ REALITĚ
Čtvrtek 9.3. | 17.30 – 18.30 | Institut Cervantes, Kinosál
Přednáška Adama Širokého a Jindřicha Trapla ze společnost XLAB, která vysvětlí historický i nedávný vývoj VR a provede procesem tvorby 360° obsahu – od stisknutí REC – přes zpracování a střih – po prezentaci. Ukáže současné hardwarové a softwarové možnosti a demonstraci celého work-flow na 360° kamerách a VR headsetech.
PŘEDNÁŠKA: JAK UVÉST DOKUMENTÁRNÍ FILM – INOVATIVNÍ DISTRIBUČNÍ STRATEGIE
Pátek 10.3. | 10:00 – 11:15 | Institut Cervantes, Kinosál
Režiséři a režisérky čelí při uvedení dokumentárního filmu třem překážkám: nemají v této oblasti dostatečnou zkušenost, prostředky a také se potýkají s faktem, že dokumenty mají v tradiční distribuci malou návštěvnost. Cílem této přednášky je najít způsob, jak tyto překážky překonat. Proč myslet na distribuci již od začátku vývoje filmu, jak vytvářet efektivní partnerství k dosažení těchto cílů a získat své diváky. Přednášející Christopher Hird je jednou z výrazných postav na poli nezávislé dokumentární tvorby ve Velké Británii. Dalšími výraznými osobnostmi jsou panelistky z diskuze, otevírající nové možnosti pro ženské filmařky. Organizace jako EWA, Tribeca Fund a Impact Partners/ Gamefounder jsou průkopníky a důležitými zdroji pro financování ženských dokumentárních filmů.
DISKUZNÍ PANEL: PODPORA ŽENSKÝCH FILMAŘEK
Pátek 10.3. | 16:30 – 18:00 | Institut Cervantes, Kinosál
Diskuze se zaměří na možnosti a podpory filmařek. Poskytne přehled o situaci žen na mezinárodním poli a doporučení do budoucna (prezentace The European Women’s Audiovisual Network). Návštěvníci dostanou praktické rady o podpoře a možnostech financování pro režisérky a producentky. Účastnice panelu: Mridu Chandra (Tribeca Film Institute), Geralyn Dreyfous (Impact Partners/Gamefounder), Leena Pasanen (DOK Leipzig), Ulla Simonen (MADE) a Alexia Muiños Ruiz (European Women’s Audiovisual Network).
Geralyn Dreyfous je uznávanou odbornicí v oblasti umění, je členkou mnoha rad a iniciativ. Je zakladatelkou Filmového centra v Utahu a spoluzakladatelkou Filmového fondu Impact Partners s Danem Coganem. V roce 2013 s ním, a také s Julie Parker Benello a Wendy Ettinger spoluzaložila Gamechanger Films, což je filmový fond věnovaný ženám režisérkám. Jakožto nezávislá producentka má na svědomí oscarový snímek Born do Brothels; film nominovaný na cenu Emmy The Day My God Died; film nominovaný na Oscara The Square a The Invisible War, který byl také vítězem na několika filmových festivalech. Geralyn byla oceněna v roce 2013 Cenou IDA Amicus za její přínos dokumentárnímu filmu. Variety ocenil práci Geralyn ve své Women’s Impact Report 2014.
Ulla Simonen je zakladatelkou a producentkou společnosti MADE a tutorkou pro Berlinare Talents, Sources2 a DOK.Incubator. V letech 2013-2016 byla uměleckou vedoucí DocPoint – Dokumentárního filmového festivalu v Helsinkách. Pracovala jako dramaturgyně národního fondu AVEK. Její filmografie s více než 50 tituly zahrnuje jak domácí, tak i mezinárodních koprodukce, které jsou na hranici mezi dokumentem a fikcí: „Vize filmaře a jak je tato vize provedena je to, co mě nejvíce zajímá.“ Mnoho z jejích produkcí jako The Idle Ones (2001) a Finnish Blood, Swedish Heart (2013), Garden Lovers (2014) byly několikrát nominovány a oceněny různými cenami, poslední ocenění patří kupř. snímku Don Juan (2015), jež byl vyhlášen vítězem hlavní ceny IDFA.
Projekt KineDok na Jednom světě
Mezinárodní projekt KineDok, který je zaměřen na alternativní formu distribuce dokumentárních filmů a jejich projekce v netradičních prostorech, letos diváky láká v rámci Jednoho světa na drink a projekci za účasti režiséra.
Čtvrtek 9.3. | 21:00 – 24:00 | DUP36, Charvátova 39/10, Praha 1
Hravý dokument S dědou na Měsíc (Til månen med bestefar, Norsko 2016) režiséra Davida Alræka, vznikající dlouhých devět let, vypráví příběh režisérova dědy, vynálezce a dobrodruha, který je i přes postupující stařeckou demenci pro Davida Alræka stále hrdinou a zdrojem neutuchající inspirace.
Vstup zdarma.
Více o českých projektech najdete zde.
Více informací o programu najdete zde.