V Košicích začíná 26. Art Film Fest. Na co se můžeme těšit?
Ode dneška až do příští soboty budou Košice patřit filmu. Už potřetí v řadě se zde koná nejzásadnější filmově-festivalová událost na Slovensku, a to Art Film Fest. V historii akce jde už o celkově 26. ročník – dříve se konala na západu země, v Trenčíně a Trenčianských Teplicích, načež se v roce 2016 s úspěchem přesunula do metropole východoslovenského regionu, která festivalu skýtá řadu příjemných a nápaditých promítacích prostor a obecně maximálně příjemnou atmosféru, při níž návštěvníci nevystojí při čekají na lístky důlky a kde se snadno a bezbolestně dostanou k zajímavým filmovým titulům (viz mé reportáže z uplynulých ročníků 2016 a 2017).
Be2Can Starter
Bezesporu velkým lákadlem jsou opět tituly ze sekce Be2Can Starter. Mezi nimi canneští vítězní Zloději (Manbiki kazoku), v nichž Japonec Hirokazu Koreeda rafinovaně podvrací tradiční pojetí rodiny a rodičovské lásky a zároveň předkládá působivý pohled na současné Japonsko jako zemi hlubokých sociálních propastí. Další tři tituly sekce jsou přivezeny z Berlinale – 3 dny v Quiberonu (3 Tage in Quiberon) od německé režisérky Emily Alef sledující tři dny v životě herecké hvězdy Romy Schneider, polské satirické drama Tvář (Twarz) od Małgorzaty Szumowské a mrazivé norské drama Utøya, 22. července (Utøya 22. juli) režiséra Erika Poppeho, v jednom nekonečně dlouhém záběru rekonstruující sedm let starý teroristický masakr provedený Andersem Breivikem, u něhož zahynulo více než sedm desítek lidí.
Evropská zákoutí
Jednou z dalších ostře sledovaných sekcí AAF jsou Evropská zákoutí, kam patří letošní zahajovací film, romance Filmové hvězdy neumírají v Liverpoolu (Film Stars Don’t Die in Liverpool), v níž Annette Bening ztělesnila stárnoucí hollywoodskou herečku Glorii Grahame a mladičký Jamie Bell jejího milence, mladého talentovaného herce Petera Turnera. Vášnivý vztah na pozadí událostí 50. a 60. let v Polsku a Francii sleduje v Cannes cenou za režii oceněná romance Studená vojna (Zimna wojna) od Pawla Pawlikowskiho, zatímco další titul z canneské soutěže, Léto (Leto) ruského režiséra Kirila Serebrenikova se na příběhu milostného trojúhelníku mezi mladými hudebníky z Leningradu nostalgicky ohlíží za 80. lety.
Cenou za nejlepší režii z canneské sekce Jiný pohled se pyšní další titul z Evropského zákoutí, Donbas (Donbass), ve kterém Sergej Loznica předkládá obraz hybridní války na Ukrajině. V San Sebastianu získalo ocenění za kameramanskou práci Floriana Ballhause černobílé drama Kapitán (Der Hauptmann) německého režiséra Roberta Schwentkeho, které podle životního příběhu desátníka Wehrmachtu Williho Herolda reflektuje ztrátu morálky v německé společnosti několik týdnů před kapitulací.
Mezi promítanými tituly této sekce bude mimo jiné i rakouský dokument o bezdomovcích s názvem Na dně (Zu ebener Erde), drama 55 schodů (55 Steps) od dánského režiséra Billeho Augusta, kde se v příběhu podle skutečné události představí Helena Bonham Carter a Hillary Swank v rolích pacientky psychiatrické léčebny a její právničky, a v neposlední řadě portrét osamělé ženy s názvem Hannah, který natočil Ital Andrea Pallaoro a Charlotte Rampling za něj Benátkách získala cenu pro nejlepší herečku.
Okolo světa
Benátský Volpiho pohár pro nejlepšího herce si loni odvezl Kamel El Basha za roli palestinského uprchlíka, který se ve skutečnou událostí inspirovaném filmu Urážka (L’insulte) od libanonského tvůrce Ziada Doueiriho dostane do banálního konfliktu libanonským křesťanem, jenž se musí řešit v soudní síni. Promítat se bude v sekci Okolo světa, představující další světové tituly, které rovněž zarezonovaly na velkých festivalech. Mezi nimi i očekávaný BlacKkKlansman (Black Klansman) o infiltraci Ku Klux Klanu afroamerickými policisty, za který Američan Spike Lee získal Velkou cenu v Cannes. Z programu francouzského festivalu je vybráno i Ledové peklo (Arctic) režiséra Joea Penna, v němž Mads Mikkelsen ztvárnil muže z havarovaného letadla, který se zamrznutou planinou vydává za záchranou.
Pestrý výběr dále zahrnuje Kim Ki-dukovo podobenství o člověku, který se mění v bestii, s názvem Člověk, vesmír, čas a člověk (Inkan, gongkan, sikan grigo inkan) ve kterém známý Jihokorejec tradičně nešetří brutálním násilím, dále v benátské soutěži uváděná novinka Paula Schradera První napravený (First Reformed) s Ethanem Hawkem v roli kněze pochybujícího o své víře a kromě jiných budí velká očekávání i australský western Zaslíbená země (Sweet Country), jenž má na svém kontě Zvláštní ocenění shodně z Benátek i z Toronta.
American Indies
Další tradiční sekce patří americkému nezávislému filmu. Letos například uvede drama Lucky, v němž se loni zemřelá ikona amerického indie filmu Harry Dean Stanton představí v roli starého mládence, který na konci svého stereotypního života začíná uvažovat nad jeho smyslem. Dále bude k vidění retro thriller z 90. let Velmi temné období (Super Dark Times), jenž je celovečerním debutem Kevina Phillipse, nebo bizarní komedie Chamraď (Lowlife) od Ryana Prowse označovaná jako „Pulp Fiction trumpovské Ameriky“ (v Česku byla uvedena na Festivalu otrlého diváka).
Programový výběr American Indies mimo jiné představí díla tří amerických režisérek. První z nich je Debra Granik, jejíž předchozí film Do morku kosti (Winter’s Bone) před osmi lety zaujal na Sundance a upozornil na talent do té doby neznámé herečky Jennifer Lawrence. V Košicích bude mít Granik novinku Nezanechat stopu (Leave No Trace), v níž opět představuje silnou ženskou postavu bojující s nepřízní osudu. Druhou je mladá Josephine Decker s dramatem Madelinina Madeline (Madeline’s Madeline) a třetí na poli celovečerního filmu debutující Jordana Spiro s dramatem Nastává noc (Night Comes On, 2018) o osmnáctileté dívce na cestě ven z polepšovny.
Mezinárodní soutěž
Mezi novými tituly domácí kinematografie bude v Košicích například uvedený Posledný autoportrét (2017), který režisér Marek Kuboš natočil jako osobitou zpověď o vlastním životě balancující mezi dokumentem a fikcí. Zařazený bude mezi třináct titulů Mezinárodní soutěže, v níž se každoročně ve čtyřech kategoriích (film, režie, ženský a mužský herecký výkon) soutěží o Modrého anděla. Kubošovou soupeřkou bude kromě jiných islandská režisérka Isold Uggadottir, jejíž talent ocenili již na festivalu Sundance, kde letos za svůj debut, komorní drama o dvou mladých matkách s názvem A dýchej klidně (Andið eðlilega, 2018), získala cenu za režii v soutěži světových hraných filmů.
Maďarka Zsófia Szilágyi se v soutěži představí se svým debutem, „manželským thrillerem“ Jeden den (Egy nap), za který v Cannes vyhrála Cenu FIPRESCI. Na témže festivalu měl premiéru i další košický soutěžní film Náklad (Teret), ve kterém Ognjen Glavonić pojednává o příběhu cesty kamiónem z Kosova do Bělehradu během bombardovaní v roku 1999. Na Sudnance byl uvedený film Motýli (Kelebekler) o trojici tureckých sourozenců vydávajících se na bizarní cestu za otcem do rodné vsi. Cenu diváků na Sundance a v Rotterdamu získal napínavý dánský psychologický thriller Tísňové volání (Den Skyldige) v režii Gustava Möllera, který se odehrává v reálném čase na policejní stanici v Kodani. Protagonista, jenž během své noční služby dává volající otevřeně najevo svůj nezájem, zbystří v momentě, kdy se mu ozve mladá žena s tím, že byla unesená. Tento film v červenci do českých kin uvede společnost Aerofilms.
Hosté
Mezi hosty Art Film Festu letos bude polská režisérka Agnieszka Holland a ruský režisér Alexej German ml., od kterého se bude promítat letos v Berlíně soutěžící snímek Dovlatov o básnících z Petrohradu počátku 70. let a jeho předchozí titul, dystopická sci-fi Pod elektrickými oblaky (Pod električeskymi oblakami) z roku 2015. Cenu prezidenta festivalu letos převezme Fero Fenič, od něhož se ve speciální sekci budou promítat jeho vlastní filmy a zároveň snímky, které sám vybral. Art Film Fest v programu rovněž neopomene výročí 100 let od narození Ingmara Bergmana a 100 let od založení Československa.
Více se o bohatém programu můžete dozvědět na festivalovém webu či Facebooku a o pár dní později i z reportáže na našich stránkách.