První programové tipy 27. Art Film Festu v Košicích
POZVÁNKA na 27. Art Film Fest (14. – 22. 6. 2019, Košice) – JANA BÉBAROVÁ
Deset dní zbývá do začátku 27. ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Košicích, kam se pro jeho tradičně rozmanitou a kvalitní programovou skladbu s radostí pravidelně vracím (viz články zde). Dosavadní oznámené tituly slibují příjemný divácký zážitek i letos.
Sekce OKOLO SVĚTA představí životopisné drama Vice (2018) o kariérním vzestupu bývalého amerického viceprezidenta Dicka Cheneyho s Christianem Balem v hlavní roli. Soudobou americkou kinematografii bude v sekci dále zastupovat hudební drama Vox Lux (2018) s Natalií Portman v roli dívky, jež se díky písni o osobně prožitém masakru na střední škole přes noc stala hvězdou populární hudby. K vidění zde bude i nový film Emira Kusturicy, dokument o politickém aktivistovi, bývalém levicovém partyzánovi a někdejším prezidentovi Urugvaje, Josém „Pepem“ Mujicovi, s názvem Pepe, svrchovaný život (El Pepe, una vida suprema, 2018).
V sekci EVROPSKÉ ZÁKOUTÍ budou mj. uvedeny Dva životy (Double Vies, 2018) v režii Oliviera Assayase pojednávající o pařížském vydavateli, jehož sžírají pochybnosti o kvalitách nového rukopisu jednoho z jeho autorů. Thriller Fabrika (Zavod, 2018) od ruského režiséra Jurije Bykova bude vyprávět napínavý příběh o únosu majitele továrny dělníky, jimž dluží peníze, a švédsko-dánské sci-fi Aniara (2018) režisérské dvojice Pella Kågerman a Hugo Lilja představí drama z vesmírné lodi přepravující lidi na Mars.
Další tradiční sekce Be2Can Starter, sestavovaná ve spolupráci s Film Europe Media Company, uvede hororovou komedii Jima Jarmusche Mrtví neumírají (The Dead Don’t Die, 2019) o zombících z městečka Centerville, která zahajovala letošní ročník festivalu v Cannes. Z letošního Berlinale se do sekce dostal Velkou cenou poroty ověnčený film Françoise Ozona Z milosti boží (Grâce à Dieu, 2019) o sexuálním zneužívání dětí v lyonské diecézi a také emotivní čínská rodinná freska Sbohem, můj synu (Di jiu tian chang, 2019). V bezesporu jednom z nejlepších a kritikou nejadorovanějších titulů letošní berlínské soutěže vypráví scenárista a režisér Wang Xiaoashuai o lidech, kteří zůstávají tolerantní a milující navzdory tomu, jaké kritické události v životě prožili. Herečtí představitelé rodičů vyrovnávajících se se ztrátou syna, Wang Jingchun a Yong Mei, v Berlíně získali Stříbrné medvědy za nejlepší herecké výkony. V Be2Can Starter bude k vidění i nový, kontroverzní film Fatiha Akina U zlaté rukavice (Der goldene handschuh, 2019). Příběh masového vraha Fritze Honky, který v Hamburgu 70. let brutálně zavraždil několik žen, jejichž mrtvoly ukrýval ve svém vlastním bytě, se pro nekompromisně surovou exploataci násilí dočkal na letošním Berlinale velmi rozporuplných diváckých reakcí.
Programová sekce SOUSEDI ONLINE, která návštěvníkům Art Film Festu nabízí pravidelný exkurz do kinematografie střední a východní Evropy, letos mj. uvede novinku maďarského režiséra Györgyho Pálfiho Pánův hlas (Az Úr hangja, 2018) vycházející ze stejnojmenného románu polského spisovatele Stanislawa Lema, dále ukrajinskou bláznivou romantickou komedii o netradičním rozvodu Já, ty, on, ona (Ya, ty, vin, vona, 2018), rakouské drama Co jsme komu udělali (Womit haben wir das verdient?, 2018) o konfliktu svobody a radikalizující se náboženské víry, či dobový polský snímek situovaný mezi 1. a 2. světovou válkou, který pod názvem Majordómus (Kamerdyner, 2018) natočil Filip Bajon.
V sekci LÁSKA A ANARCHIE mapující současné trendy v nezávislé kinematografii bude uveden dokument v režii Petera Jacksona Nikdy nezestárnou (They Shall Not Grow Old, 2018), v němž byly skrze nové digitální technologie ozvučeny a do barevného formátu převedeny dokumentární záznamy z 1. světové války. Těšit se můžeme i na účastníka loňské berlínské soutěže, snímek filipínského autora Lava Diaze Období ďábla (Ang Panahon ng Halimaw, 2018), který na půdorysu bezmála čtyřhodinové stopáže zachycuje napínavou partizánskou historku z filipínské džungle konce 70. let, přičemž vzhledem k tématu netradičně variuje konvence muzikálového žánru. Osobitým stylovým řešením zaujme i v jednom záběru natočený íránský horor s detektivní zápletkou Invaze (Hojoom, 2017) rekonstruující záhadný zločin na sportovním stadionu.
Divácky oblíbená sekce NOČNÍ PŘEHLÍDKA představí westernový horor Vítr (The Wind, 2108) v režii debutující Američanky Emmy Tammi, bollywoodský muzikál Gully (Gully Boy, 2019) o pouličních raperech z Bombaje, nebo novozélandský film Mega Time Squad (2018) režiséra Tima Van Dammena, který je excentrickým mixem sci-fi, bláznivé komedie a zlodějského příběhu tematizujícího cestování časem.