Divný, zlý a zvrácený: přehlídka zmaru, úzkosti a bizarních vizí
“Film není určený k tomu, aby jen bavil, ale i k tomu, aby ukázal svět z úhlu, ze kterého ho nechceme vidět. Má nás vystrčit z komfortní zóny, trknout a podusit. A právě takové filmy jsme vybrali z portfolia Artcamu, distributora, který se rizika odmítnutí nikdy nebál a ani v budoucnu bát nebude,” říká Vít Schmarc, dramaturg Artcam Films.
Fila, Stuchlý, Schmarc uvádějí: Divný, zlý a zvrácený
Na filmové scény, které člověka formují a deformují, se zaměří komentovaná přednáška filmových kritiků Aleše Stuchlého, Víta Schmarce a Kamila Fily. “Několik filmových ukázek, které divák jen tak nevymaže z hlavy, doplníme o náš nevkusný komentář,” říká Aleš Stuchlý. Komentované ukázky z filmů se uskuteční 2. února od 17:00 v Bio Oko.
Romové vs. neonacisti, oko Satana i Mr. Oizo a Marylin Manson
Jako první je hranice bezpečí zavede diváky maďarský solitér Bence Fliegauf, který ve svém na Berlinale oceněném snímku Je to jen vítr (r. 2012) zobrazuje jeden den života romské rodiny v atmosféře strachu z útoku neonacistů. Film prostý jakéhokoli démonizování a stereotypů je plný znepokojivých detailů a neartikulované tenze. Druhým čtvrtečním titulem bude drama Mustang (r. 2015), jeden z nejslibnějších debutů poslední doby, který má na svědomí režisérka Deniz Gamze Ergüven. Příběh pěti svobodomyslných sester, které jsou trnem v oku konzervativní patriarchální společnosti, je oslavou nespoutané dívčí energie a rebélie.
Přes čáru jsou i oba páteční filmy, jež se objevily v hlavní soutěžní sekci canneského festivalu. Borgman (r. 2013), film o podivném bezdomoci, který se vetře do vnitřně rozložené rodiny a s pomocí svých kumpánů se jí dostává stále hlouběji pod kůži. Kdo nebo co je vlastně Borgman? Snímek je jedním z vrcholných děl holandského mistra absurdity Alexe van Warmerdama. Drama Post Tenebras Lux (r. 2012) mexické ikony umělecké kinematografie Carlose Reygadase zavádí do světa, ve kterém neplatí žádné tradiční zákonitosti a kde vše zůstává otevřeno nekonečnému množství interpretací. Všudypřítomná kamera je tu jako třetí oko.
Sobotní klid divákům rozhodně nedopřeje Marylin Manson, emo teenager v nonsensové frašce Fízlové, hajzlové (r. 2013) Quentina Dupieuxe, v hudebním světě známého jako Mr. Oizo. Film o zdegenerovaných velkoměstských policajtech, kteří jsou v nespecifikovaném světě blízké, zločinu zcela zbavené budoucnosti jedinými skutečnými padouchy. Debutující srbská režisérka Maja Miloš přináší otevřenou výpověď o narcistní generaci, která realitě čelí skrze clonu mobilního telefonu, drog, neadresné agresivity a naučených sebevědomých gest. Život dospívající dívky v současném Srbsku zachycuje radikální film Klip (r. 2012) režisérky Maja Miloš, který provokuje nejen explicitními sexuálními záběry, ale především pokládá otázku, jak moc ovlivňují nastupující generaci digitální revoluce a proměny tradičních hodnot.
Přehlídku Divný, zlý a zvrácený pořádá produkční a distribuční filmová společnost Artcam Films. Vstupenky: v prodeji na webových stránkách www.biooko.net nebo na pokladně kina.ArAA