Zde se nacházíte: 25fps » Aktuality » Festival ÍRÁN:CI vyhrálo znepokojivé drama o íránské mládeži

Festival ÍRÁN:CI vyhrálo znepokojivé drama o íránské mládeži

Festival ÍRÁN:CI vyhrálo znepokojivé drama o íránské mládeži
Po pěti dnech plných íránského filmu byly na vyprodaném slavnostním zakončení vyhlášeny výsledky všech čtyř soutěžních sekcí. Další program se nyní přesouvá do Brna a Bratislavy.

Tři mezinárodní poroty v neděli rozhodly o vítězích soutěží celovečerních, dokumentárních a krátkých filmů. V hlavní soutěži zvítězil výrazný snímek Drezúra, v němž režisér Pooya Badkoobeh pokládá provokativní otázky o moci, penězích a pokrytectví. Porota svou volbu doprovodila těmito slovy:

„Cena za nejlepší celovečerní film patří příběhu, který ač je zdánlivě drobný a jednoduchý, se ve skutečnosti zabývá důležitým univerzálním tématem: ukazuje nám, jak neříct ano, když chceme říct ne.“

Režisér vítězného filmu kromě krásné ceny získává pro svůj příští film 10 dní postprodukce v předním pražském studiu Magic Lab.

Diváci v hlasování ocenili film Tři tváře, nejnovější dílo v Íránu zakázaného režiséra Jafara Panahího. Panahí diváky bere na zábavný výlet po tradičním íránském venkově, po stopách dívky, která se rozhodla spáchat sebevraždu. Jde o nejúspěšnější íránský titul v roce 2018. Na sociálních sítích festivalu ÍRÁNCI je možné zhlédnout videopozdrav, který Panahí pro české diváky natočil. V něm děkuje za přízeň a zdůrazňuje, že politická nesvoboda není důvodem přestat svobodně tvořit.

Porotu soutěžní sekce dokumentárních filmů přesvědčil mimořádně působivý snímek Ženy s náušnicemi ze střelného prachu. Film Rezy Farahmanda představuje iráckou novinářku, která sbírá šokující příběhy syrských a iráckých žen ve válce proti Islámskému státu, zatímco kolem létají kulky; nabízí zcela upřímný a strhující portrét války a jejího skutečného smyslu pro civilisty, kteří každou sekundu svého života prožívají v absolutním strachu.

Slova poroty na slavnostním vyhlášení zněla takto:

„V průběhu tohoto filmu sledujeme silnou ženskou postavu a její přerod z novinářky v aktivistku, zatímco v jádru zůstává ženou a matkou. Tato laskavá a upřímná bytost nás přivádí k zatím nevypovězeným příběhům tisíců dalších žen. Z jejího pohledu nevidíme válku černobíle, naopak se dozvídáme, jak spletité jsou životy žen padlých vojáků. Důležité je také zdůraznit citlivý způsob, jakým film přistupuje k etice zobrazení války.“

Ani porotci soutěže krátkých filmů neměli výběr snadný. Nakonec se rozhodli podle svých vlastních slov takto:

„Po dlouhém zvažování jsme zjistili, že nám jeden film utkvěl ještě víc než jiné. Fascinovala nás dokonalá režie a propracované detaily. Ještě teď se snažíme rozplést složitou síť emocí, které v nás tenhle hluboký film zanechal. Cena za nejlepší krátký film patří snímku Čas oběda.“

Poslední film mladého režiséra Alirezy Ghasemiho měl premiéru v Cannes. Zachycuje situaci, v níž 16letá dívka přichází do nemocnice identifikovat tělo své mrtvé matky. Nemocniční pracovníci netuší, co se skrývá za její zdánlivě nevinnou prosbou.

Festival ÍRÁNCI v Praze uvedl třicítku nejlepších nových íránských filmů, sérii diskusí se zahraničními hosty, unikátní výstavu filmových plakátů a další. V následujících dnech (22. a 23. 1.) se festival přesune do Brna a poté ve dnech 24.-26. 1. do Bratislavy.

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Profilový obrázek
Počet článků : 427

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

Zpět nahoru