Noirové filmy už za týden pohltí hrad Křivoklát
Už za týden se všem příznivcům detektivních příběhů, temných kriminálek a pochmurných melodramat otevřou brány hradu Křivoklát. 7. Noir Film Festival opět slibuje pestrý program složený nejen z amerických snímků 40. a 50. let, kam se éra klasické etapy filmu noir datuje, ale tradičně poukáže na jeho historické a geografické přesahy. Od čtvrtka 22. do neděle 25. 8. bude k vidění 38 filmů, pokřtí se Blu-ray Rebeccy a Janu Hřebejkovi bude předána výroční cena Noirové oko.
Předchůdci filmu noir
Jedna z letošních programových částí prozkoumá inspirační vlivy filmu noir a rozkryje jeho návaznost na vývoj v hrané i non-fikční kinematografii, literatuře, rozhlasu, fotografii nebo žurnalismu. V sekci nazvané proto-noir budou k vidění snímky, které podle dramaturgů festivalu Milana Haina a Jany Bébarové sehrály podstatnou úlohu při formování filmu noir: německé filmy Ulice (1923) a Modrý anděl (1930), pro nějž Josef von Sternberg objevil svou hereckou múzu Marlene Dietrich, dále jedna z nejznámějších klasických amerických gangsterek 30. let Zjizvená tvář (1932) a slavné francouzské drama z éry poetického realismu Den začíná (1939) s Jeanem Gabinem v hlavní roli.
Noiry ze Země vycházejícího slunce
Podruhé za svou sedmiletou existenci se Noir Film Festival vydává za hranice Evropy. Po Mexiku (NFF 2017) nabídne výběr snímků vzniklých v Zemi vycházejícího slunce. Již v období 30. let klasikové japonské kinematografie jako Kendži Mizoguči nebo Jasudžiró Ozu natáčeli díla s kriminálními zápletkami nebo s motivem padlých žen, která se vyznačovala temnou vizuální stylizací. Teprve po druhé světové válce však lze mluvit o ustanovení specifické japonské noirové tradice, na níž se velkou měrou podepsali i tvůrci mladší generace, jako například neúnavný bořič konvencí Seidžun Suzuki. V programu NFF se objeví hned dva jeho filmy: Tokijský tulák (1966) a Cejch zabijáka (1967). Ty doplní japonský hitman noir Kolt místo klíče (1967) v režii Takašiho Nomury a pochmurné drama Já čekám (1957), které bylo režijním debutem Korejošiho Kurahary.
Psychologická dramata z Československa 60. let
Plejádu amerických filmů 40. a 50. let, které tvoří jádro klasického filmu noir, na Křivoklátě každoročně doplňují snímky místní provenience, které vznikaly buď paralelně v téže době či o pár let později a jež vykazují noirové tendence. Letošní výběr zástupců tehdejší československé kinematografie čítá čtyři tituly: Noční host (1961), Poľnočná omša (1962), Smrt si říká Engelchen (1963) a Dům ztracených duší (1967). Kromě toho, že všechny z nich byly natočeny v 60. letech, jsou adaptacemi literárních děl a můžeme je kategorizovat jako psychologická dramata, vykazují rovněž společný stěžejní motiv: znepokojivé události z období druhé světové války, které si postavy jednotlivých filmů nesou jako tíživé trauma minulosti tak, jak to u typických noirových charakterů obvykle bývá.
Debata s Václavem Marhoulem a Noirové oko pro Jana Hřebejka
Stalo se již tradicí, že organizátoři Noir Film Festivalu zvou na hrad současné filmaře, v jejichž tvorbě lze rozpoznat dědictví filmu noir a kteří se hlásí k žánrové kinematografii. Vedle již anoncovaného slovenského režiséra Teodora Kuhna (Ostrým nožem, 2019) na hrad až z Austrálie docestuje režisér Scott Lewis, aby zde uvedl svůj krátký neo-noir Případ uneseného slavíka (2019). Pravidelný účastník Noir Film Festivalu, režisér a producent Václav Marhoul zde představí ukázky ze svého vysoce očekávaného snímku Nabarvené ptáče (2019) a ještě před jeho světovou premiérou v hlavní soutěži prestižního festivalu v Benátkách návštěvníky NFF zasvětí do jeho vzniku. Q&A s Václavem Marhoulem na Křivoklátě proběhne v sobotu 24. 8. v 10:00, vstup je zdarma.
Další z věrných příznivců NFF, režisér Jan Hřebejk si zde v pátek 23. 8. před večerní projekcí Langova noiru Šarlatová ulice (1944) převezme výroční cenu Noirové oko, kterou festival uděluje za přínos filmu noir. V minulosti ji získal režiséři David Ondříček, Václav Marhoul, Jiří Strach, prezident americké Film Noir Foundation Eddie Muller a loni jej pro Samuela Fullera in memoriam převzala režisérova dcera, filmařka Samantha Fuller.
Patroni festivalu a křest Blu-ray edice Rebeccy
Funkci letošních patronů festivalu ponesou režisér Václav Marhoul, herec Petr Štěpánek a herečky Zlata Adamovská a Vica Kerekes. Zmiňované ženy budou společně s herečkou Hanou Maciuchovou kmotrami při slavnostním křtu speciální, první české Blu-ray edice amerického debutu Alfreda Hitchcocka, gotické romance Rebecca (1940), kterou NFF vydává ve spolupráci s Art4Film (distribuci zajišťuje Bontonfilm). Po dobu konání festivalu se bude na Křivoklátě prodávat za cenu 399 Kč, po skončení akce půjde do běžného prodeje za 499 Kč. Křest proběhne v sobotu 24. 8. před večerní open-air projekcí Rebeccy na hradním nádvoří. Doprovodnou akcí k uvedení Hitchcockova filmu bude výstava mezinárodních verzí filmových plakátů Rebeccy v hradní galerii situované v bývalé varně zdejšího pivovaru.
Letošní novinkou bude služba cashless. Všichni majitelé festivalových pasů obdrží zdarma speciální náramky s logem festivalu (pro ostatní budou k zakoupení za 40 Kč), které jim umožní bezhotovostní platbu veškerého zboží a služeb v rámci festivalu za zvýhodněnou cenu (letos s výjimkou vstupenek a pasů). Náramky bude možné dobíjet ve festivalovém centru a na Černém trhu.
Program festivalu je dostupný zde. Vstupenky a festivalové pasy je možno rezervovat na vstupenky@noirfilmfestival.cz.
Veškeré informace a novinky naleznete na: www.noirfilmfestival.cz / facebook.com/NoirFilmFestival / twitter.com/NoirFilmFest