Sergej Loznica a Kirsten Johnson v březnu zavítají do Bratislavy
POZVÁNKA na 8. Visegrad Film Forum (19. – 23. 3. 2019, VŠMU Bratislava) – JANA BÉBAROVÁ
Rok se s rokem sešel a ve slovenském hlavním městě už v plném proudu běží přípravy na další ročník unikátní vzdělávací a networkingové akce založené na setkávání studentů z (povětšinou) evropských filmových škol se špičkovými profesionály v oboru. 8. Visegrad Film Forum se uskuteční ve dnech 19. – 23. 3. 2019 standardně na půdě Filmové a televizní fakulty VŠMU (naše reflexe předchozích ročníků najdete zde).
Jedním z významných hostů, na jehož lekci filmu se letos v Bratislavě můžeme těšit, bude respektovaný ukrajinský režisér Sergej Loznica. Původně vystudoval polytechniku v Kyjevě, ale poté se přesměroval k filmové profesi (moskevský VGIK absolvoval v roce 1996). Od konce 90. let se věnuje natáčení dokumentárních filmů, s železnou pravidelností uváděným na prestižních filmových festivalech, včetně toho jihlavského. Soustavnější pozornost začala média Loznicovi věnovat po uvedení snímku Majdan (2014), v němž podal dokumentární zprávu o bouřlivých občanských protestech v Kyjevě. Z mnoha hodin natočeného materiálu tehdy sestříhal portrét probouzejícího se národa se znovunalezenou identitou. Obdobně Loznica nenechal diváky a kritiky chladnými observačním snímkem Austerlitz (2016), v němž postihl mrazivý fenomén přístupu turistů ke koncentračním táborům coby atrakcím. Režisérovi, který se mj. věnuje i hrané tvorbě (v Cannes například soutěžila jeho adaptace Dostojevského Krotká, 2017), se letos povedlo uvést tři filmy na třech nejvýznamnějších evropských festivalech: zatímco Den vítězství (2018) situovaný v berlínském Treptower parku, kde se 9. května každoročně konají oslavy vítězství Rudé armády a sovětského lidu nad nacistickým Německem, měl premiéru na Berlinale, Donbas (2018), v němž se vrátil k neutěšené situaci na současné Ukrajině, byl s úspěchem uvedený v Cannes (s cenou za režii v sekci Jiný pohled), a Proces (2018) situovaný v Moskvě 30. let, byl prezentován v Benátkách.
Druhým prozatím oznámeným a neméně významným hostem VFF bude americká režisérka, producentka a kameramanka Kirsten Johnson, jejíž filmografie čítá přes padesát titulů. Jako kameramanka mj. spolupracovala s režisérkou Laurou Poitras na oscarovém dokumentu Citizenfour: Občan Snowden (2014) o bývalém analytikovi americké bezpečnostní agentury a na jejím následujícím projektu s obdobně paranoidní thrillerovou atmosférou s názvem Risk (2016), v jehož centru dění stojí redaktor a spoluzakladatel WikiLeaks Julian Assange. Kredit má i u filmu oceněném diváckou cenou na Sundance Neviditelná válka (2012), dokumentujícím sexuální zneužívání v armádě, a u snímků Michaela Moora na Fahrenheit 9/11 (2004) a Kapitán Mike křižuje Ameriku (2007). Nemalý zájem ze strany filmových festivalů zaznamenala Kirsten Johnson před třemi lety s vlastním režijním počinem nazvaným Za kamerou (2016), který je působivou koláží záběrů, jež během své dlouholeté filmařské práce nasbírala po celém světě.
Zajímavou novinkou tohoto ročníku VFF bude programové propojení se slovenským Febiofestem probíhajícím v Bratislavě ve stejnou dobu. „Obě akce se konají už léta v podobných termínech a letos dokonce téměř současně. Jelikož obě mají potenciál propojovat slovenský filmový průmysl se zahraničím, je přirozené, že hledáme možnosti spolupráce, aby se naše publika dokázala propojit a posílit právě mezinárodní rozměr našich aktivit,“ uvedl ředitel MFFK Febiobest Přemysl Martinek.
Mezi filmovými školami ze zemí Visegrádské čtyřky, které letos v Bratislavě představí průřez aktuální tvorbou, budou vedle zástupců z domácí VŠMU studenti zlínského ateliéru Audiovize z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, z WRiTV v Katovicích a SZFE v Budapešti.
Cenově zvýhodněné akreditace v hodnotě 20 Eur (studentská 10 EUR) jsou dostupné pouze do 19. 2.
Visegrad Film Forum 2019
19. – 23. 3. 2019
Bratislava, Slovensko
Filmová a televízna fakulta VŠMU
Web / Facebook / Instagram / YouTube