Už balíme kufry na Visegrad Film Forum
Už jen na prstech jedné ruky můžeme počítat dny zbývající do začátku letošního Visegrad Film Fora v Bratislavě. To bude samo o sobě nabité skvělými workshopy zajímavých hostů, projekcemi, debatami a setkáními filmových profesionálů, ale i studentů a pedagogů filmových škol – a letos bude ještě navíc napojené na program paralelně probíhajícího slovenského Febiofestu. Takže přátelé – příští týden se zkrátka nevyspíte!
Součástí úterního (19. 3.) zahájení bude projekce oscarové Romy (2018), kterou osobně uvede filmový architekt Eugenio Caballero, jenž ve středu (20. 3.) odpoledne povede masterclass na téma „Shaping the Scene“. Ve stejný den na půdě VŠMU vystoupí i marocko-americký nezávislý filmař Hakim Belabbes, jehož poetické drama z marockého venkova Pluie de sueur (Sweat Rain, 2017) bylo premiérováno na prestižním festivalu v Rotterdamu.
Večerní projekce druhého dne VFF bude patřit snímku Za kamerou (Cameraperson, 2016), dokumentární koláži mrazivých záběrů lidských dramat, jež za svou pětadvacetiletou kariéru zachytila americká kameramanka Kirsten Johnson (více o ní ve zprávě zde). Kirsten Johnson svou masterclass zahájí třetí den VFF (čtvrtek 21. 3.). Odpoledne ji v přednášení a diskuzi s publikem tvořeným většinově studenty filmových škol vystřídá respektovaný ukrajinský tvůrce Sergej Loznica, jehož výstup bude následovně propojen s případovou studií, projekcí jeho posledního režijního počinu s názvem Process (The Trial, 2018).
Pátek 22. 3. dopoledne v kině KLAP vystoupí s přednáškou „Talent Spotter of Young Auteur Cinema” Marcin Luczaj, bývalý dramaturg Warsaw Film Festival a ZUBROFFKA International Short Film Festival, který v současnosti pracuje pro varšavskou agenturu New Europe Film Sales. Druhou vystupující toho dne bude rakouská střihačka Monika Willi, jež pohovoří nejen o své pravidelné spolupráci s režiséry Michaelem Hanekem a Michaelem Glawoggerem. S druhým jmenovaným se podílela na filmu Bez konce (Untitled, 2017) promítaném téhož dne večer.
Poslední, sobotní den (23. 3.) zahájí projekce dokumentárního portrétu hlavního autobusového nádraží v Tel Avivu s názvem Central Bus Station (2018), k němuž přijede debatovat jeho tvůrce Tomáš Elšík společně s ve filmu vystupujícím Yonathanem Mishalem. Letošní VFF pak bude vrcholit projekcí vizuálně působivé americké road movie Nebraska (2013) v režii Alexandera Payna, jíž se v diskuzi v předcházející master class jistě dotkne přednášející kameraman a Payneův dvorní spolupracovník Phedon Papamichael.
Jako již tradičně budou samozřejmě mezi jednotlivými přednáškami a případovými studiemi každý den promítány pásma snímků z vybraných filmových škol, a to za účasti jejich tvůrců z řad studentů. Českou republiku bude letos zastupovat Ateliér Audiovizuální tvorba z FMK UTB ve Zlíně a Slovensko tradičně domácí VŠMU. V rámci visegrádské čtyřky je doplní WRiTV Katowice a SZFE z Budapešti. Kromě těchto do Bratislavy přijali pozvání Sahara Lab z Maroka, KNUTCT z Kyjeva, talinská BFM a Bukurešťská UNATC.
Přesný časový harmonogram VFF 2019 najdete zde. Akreditace je stále možné koupit zde. Program paralelně probíhajícího Febiofestu najdete zde.