Objevte Guatemalu: CHVĚNÍ a IXCANUL na festivalu La Película
Na festivalu španělských a španělsky mluvených filmů La Película budou v distribuční předpremiéře uvedeny dva snímky guatemalského režiséra Jayro Bustamanteho. Jeho úspěšný debut Ixcanul (2015) i druhý snímek Chvění (2019) představují dva různé pohledy na tuto exotickou destinaci. Zatímco Ixcanul okouzluje směsí syrovosti, dívčí nevinnosti a přírodní mystiky, Chvění ukazuje dilema zralého muže v zajetí touhy, ve střetu s předsudky zaslepenou tradiční rodinou. Oba snímky vstoupí do širší distribuce 20. února.
La Película se uskuteční od 18. – 23. února v pražském kině Světozor a poté v regionech (24. – 26. 2. v brněnském kině Scala, 25. – 27. 2. v ostravském Kině Art a 26. a 27. 2. i v Bio Central v Hradci Králové).
„Může to znít paradoxně, ale guatemalská kinematografie je na elitních festivalech aktuálně úspěšnější než ta česká. Navzdory tomu, že je velmi mladá. Největší zásluhu na tom má čtyřicátník Jayro Bustamante. Jeho debut Ixcanul si z Berlína odnesl prestižní Cenu Alfreda Bauera a byl to vůbec první film, který Guatemala nominovala na Oscara,“ říká ředitel filmové distribuce Artcam Film Vít Schmarc.
„V roce 2019 uvedl talentovaný režisér a scenárista hned dva filmy – v Benátkách oslnil alegorickým hororem La Llorona (hlavní cena sekce Venice Days), v berlínské Panoramě s úspěchem uvedl rodinné drama Chvění. Bustamante vzácně kloubí zralost stylu a umění vytvářet intimní příběhy s celospolečenským přesahem. Guatemalská kinematografie už se prosadila i v Cannes, kde loni zvítězil v Týdnu kritiky film Naše matky Cesara Diaze. Je nejvyšší čas představit ji v české distribuci. A Jayro Bustamante je logická volba.“
IXCANUL
Guatemala / Francie, 2015
Sedmnáctiletá María je prostá indiánská dívka žijící s rodiči na úpatí sopečného vulkánu. Když se poprvé zamiluje, její život nečekaně nabere zcela jiný směr. Koloběh přírody a koloběh života vměstnal debutující talent Jayro Bustamante do minimalistického jazyka dlouhých záběrů a rurální symboliky. V příběhu situovaném do drsného a přírodní mystikou prostoupeného prostředí nechybí společenská kritika současné Guatemaly, která dokazuje, že Jayro Bustamante byl už ve své prvotině schopný suverénně spojit psychologická a sociální témata. Film v roce 2015 ohromil Berlinale a získal prestižní cenu Alfreda Bauera.
CHVĚNÍ (Tremblements)
Guatemala / Francie / Lucembursko, 2019
V rodině milovaného bratra, syna a manžela Pabla zavládne zděšení: Pablo se zamiloval do jiného muže, který zpochybňuje všechny hodnoty, jimiž tato hluboce věřící rodina žije. Navzdory odporu příbuzných se Pablo nastěhuje ke svému milenci, který je úzce spjat s městskou subkulturou a vede zcela jinou, osvobozenou existenci. Příbuzní jsou navíc přesvědčeni, že Pablo může být „uzdraven“ a s pomocí rigidní komunity dělají vše, aby se marnotratný syn napravil. Za jakoukoli cenu.
O režisérovi:
Talentovaný guatemalský režisér Jayro Bustamante (1977) studoval komunikaci na Univerzitě San Carlos, kde rovněž pracoval pro reklamní agenturu Ogilvy & Mather. Později studoval režii v Paříži, a nakonec i scenáristiku v Římě. Slavil úspěchy už se svými krátkými filmy, z nichž ten poslední, Cuando sea grande (2012), získal cenu na festivalu v Clermont-Ferrand. Jeho celovečerní debut Ixcanul (2015) – inspirovaný dlouhodobými problémy této jihoamerické země se zneužíváním domorodců – měl premiéru v soutěži Berlinale, odkud si odnesl Cenu Alfreda Bauera za film, který otevírá nové perspektivy. Ve svém druhém, velmi osobním filmu Chvění (2019), který byl na Berlinale vybrán do sekce Panorama, Bustamante sugestivně nahlíží do nitra hluboce represivní guatemalské společnosti. V témže roce ještě zazářil v Benátkách. Jeho třetí film, politický horor La Llorona reflektující tragickou minulost Guatemaly, zvítězil v sekci Venice Days.
Program festivalu: www.lapelicula.cz