Zde se nacházíte: 25fps » Světový film » East Doc Platform 2020: Problematika bydlení i vlci na tripu

East Doc Platform 2020: Problematika bydlení i vlci na tripu

East Doc Platform 2020: Problematika bydlení i vlci na tripu
Ve dnech 7.–13. března 2020 se v Praze uskuteční devátý ročník East Doc Platform (EDP), největší akce pro dokumentaristy ve střední a východní Evropě. Pro širokou veřejnost je připravena řada inspirativních přednášek a masterclasses oceňovaných světových tvůrců. Švédský režisér a novinář Fredrik Gertten pohovoří o svém filmu PUSH (Vylidněno), v němž se podrobně věnoval problematice neustále stoupajících nájmů bytů ve světových metropolích. Na toto téma se zaměřila také režisérka Apolena Rychlíková ve svém připravovaném filmu Veletrh bydlení, který bude představen na trhu East Doc Market. Celkem se na East Doc Platform představí 38 projektů, z toho 16 českých či chystaných v koprodukci s Českou republikou. Pro ty nejlepší je připraveno 12 cen v celkové hodnotě přesahující 15 000 EUR. Program se uskuteční v angličtině, přístupný bude zdarma.

Čeští a slovenští filmaři v akci
Na loňském ročníku East Doc Platform se představil aktuálně nejdiskutovanější český film V síti Báry Chalupové a Víta Klusáka. Dvě ocenění získal snímek Olympijský mezičas režisérky Haruny Honcoop a producenta Víta Janečka, zatímco zvláštní uznání si odnesli režisér Martin Páv a producentka Zuzana Kučerová za film Vlci na hranicích o situaci na Broumovsku, kde lidi rozděluje návrat vlků do české krajiny. Tento film se letos objeví nejen na East Doc Marketu, ale také na prestižní veřejné prezentaci Czech Docs… Coming Soon.

Zahraničním profesionálům i filmovým fanouškům tentokrát režiséři a producenti představí pět českých a koprodukčních dokumentárních projektů před dokončením. Miro Remo ve své Lásce pod kapotou diváky zavede do prostředí autokrosových závodů, kde se daří lásce po padesátce. Režisérka Erika Hníková zachycuje svérázný experiment rodičů, kteří syna v Každé minutě života vychovávají tak, aby se z něj jednoho dne stal úspěšný vrcholový sportovec a po všech stránkách „kvalitní člověk“. Odlišné dětství prožívají zradikalizované děti bosenského imáma, jež ve filmu Ve jménu Alláha sleduje režisér Francesco Montagner. Nová šichta Jindřicha Andrše navazuje na režisérův úspěšný krátký snímek Poslední šichta Tomáše Hisema, v němž protagonista naposledy fáral v ostravských dolech. Nyní je čas na rekvalifikaci a kariéru IT. Prezentace, jejíž moderace se ujme Diana Tabakov (manažerka akvizic DAFilms), se uskuteční s podporou Asociace producentů v audiovizi (APA).

Návštěvníci

Na East Doc Fóru představí režisérka Adéla Komrzý svůj připravovaný film Jednotka intenzivního života o doktorech, kteří usilují zlepšit kvalitu péče o pacienty s nevyléčitelnou nemocí a naučit se lépe naslouchat jejich potřebám. Do města Longyearbyen v souostroví Špicberky se v Návštěvnících vydala Veronika Lišková, aby spolu se svou hrdinkou nahlédla pod fasádu zdánlivě přívětivého vztahu místních k cizincům. Šestidílná doku série Investigátori slovenského režiséra Petera Pokorného se věnuje vzrůstající popularitě ezoteriků a nejrůznějších pseudověd a konfrontuje je s fakty.

Svou celoroční cestu ve workshopu Ex Oriente Film, který pořádá Institut dokumentárního filmu, završí prezentací na East Doc Fóru také trojice českých a koprodukčních filmů: Jak chutná celibát Libuše Rudinské zaznamenává příběhy několika kněží a řeholníků kteří žili v celibátu a rozhodli se z něj odejít. Ako som sa stala partizánkou Very Lacková mapuje neznámé osudy Romů v odboji během 2. světové války, mezi nimi i režisérčina dědečka. Jaroslava Kratochvíl v Pohodlném století portrétuje dvacáté století tak, jak prošlo pěti plzeňskými interiéry architekta Adolfa Loose.

Pohodlné století

Vedle již zmiňovaných Vlků na hranicích a Veletrhu bydlení se schůzek na East Doc Marketu zúčastní koprodukční film Na značky! slovenské režisérky Márii Pinčíkové, která sledovala osudy mužů a žen různých generací, kteří jsou jedněmi z 15 000 cvičenců na všesokolském sletu. Dále pak koprodukční Pongo Story Tomáše Kratochvíla, jež je příběhem úspěšné romské rodiny, která před 12 lety opustila Českou republiku kvůli diskriminaci a odjela do Velké Británie. Doktor na tripu Davida Čálka sleduje experiment v amazonském pralese, zkoumající vliv psychedelik na fungování mozku, zatímco Šťastně až na věky režisérky Jany Počtové zkoumá nejrůznější formy partnerství v současném světě.

Filmem proti režimu
Jedním z vrcholů programu bude bezesporu moderovaná panelová diskuze Filmem proti režimu: jak natáčet a neztratit svobodu, během níž se hosté z řad zahraničních filmařů podělí o své velmi konkrétní zkušenosti s útlakem režimu nebo ze strany zkorumpovaných zákonodárců. V době alternativních pravd, fake news a trollích farem je více než nutné podporovat hlasy zastávající se těch přehlížených, propagovat svobodu slova, upozorňovat na veškeré křivdy přicházející od oficiálních vládních struktur a bojovat za pravdu. Panelová diskuze bude mj. o tom, jak natáčet dokumentární filmy navzdory cenzuře a státní moci, a kdo jsou partneři, kteří mohou pomoct s dokončením filmu režimu navzdory.

Bydlení, správný otvírák i muzea
Švédský režisér a novinář Fredrik Gertten spolu se zvláštní zpravodajkou OSN pro přiměřené bydlení a jednou z protagonistek svého filmu PUSH (Vylidněno, 2019), Leilani Farha, pohovoří o problematice zvyšování cen nájmů, o rozporu mezi právy a profitem, a také o samotném natáčení investigativního dokumentu, oceněného na prestižním festivalu CPH:DOX, v němž promlouvá řada odborníků, včetně laureáta Nobelovy ceny za ekonomii Josepha Stiglitze.

Další z hostů, rakouská střihačka Niki Mossböck, spolupracovala s bosenskou režisérkou Jasmilou Žbanić na jejích ceněných filme Na cestě (2010) a Grbavica (2006, Zlatý medvěd na Berlinale) i rakouským dokumentaristou Nikolausem Geyrhalterem na jeho filmu Země (2019, Cena ekumenické poroty na Berlinale), zachycujícím těžební mašinerii po celém světě. Během své přednášky na příkladu filmů, na nichž pracovala, ukáže „správný otvírák“, tedy jak důležité jsou úvodní minuty a proč je stříhala právě tak, a ne jinak.

Rakouský producent Johannes Rosenberger ze společnosti Navigator Film prozradí, jaká cesta vedla k úspěchu oceňovaného celovečerního filmu Velkolepé muzeum (Das große Museum, 2014) a navazující osmidílné dokumentární série a VR Umění muzeí (The Art of Museums, 2018), zatímco německý producent Erik Winker se na příkladu připravovaného filmu Salomé Jashi Trees Floating podělí o své zkušenosti s koprodukováním mezi západní a východní Evropou.

Ocenění od mezinárodních porot
Filmaři, kteří na East Doc Platform představí své připravované dokumenty, budou usilovat o některou z cen věnovaných na další rozvoj projektů. Mezinárodní porota ve složení Natalia Aršavskaja (Current Time TV), Myrocia Watamaniuk (Hot Docs) a Barbara Bouillon (ARTE) ocení nejlepší projekt ve fázi vývoje a výroby Cenou East Doc Platform. Institut dokumentárního filmu ve spolupráci s Current Time TV přichystal finanční ocenění v hodnotě 5000 eur. Generální mediální partner Česká televize vyhlásí vítěze Koprodukční ceny ČT spojenou s finanční podporou v hodnotě 150 000 Kč. Všechny projekty vybrané na East Doc Platform 2020 budou navíc soutěžit o Cenu HBO Europe v hodnotě 2 000 eur. Přichystáno je však dalších devět cen, které East Doc Platform věnovali partneři z významných filmových festivalů a institucí a které umožní přístup na evropské filmové trhy, mj. IDFA (NL), DOK Leipzig (DE), DocsBarcelona (ES) či Sunny Side of the Doc (FR).


Old Docs, New Tricks
Vizuální podobu East Doc Platform včetně originální znělky a samotné výzdoby lokací East Doc Platform vytvořil režisér a animátor Zdeněk Durdil, který si pohrál s letošním tématem Old Docs, New Tricks, jež odkazuje na „rapidně se měnící filmový průmysl, což nutí filmaře reagovat na novou situaci – přihlížet k měnícím se diváckým preferencím, ale i hledat nové cesty financování či distribuce. A právě i na tyto změny East Doc Platform reaguje a zohledňuje je nejen v rámci otevřeného programu přednášek, ale i lektory a samotnými hosty, které do Prahy zveme“, jak přibližuje programový ředitel Institutu dokumentárního filmu Zdeněk Blaha.

East Doc Platform Sundance Jeden svět
V samotném programu 22. ročníku festivalu Jeden svět najdeme 18 titulů, které prošly aktivitami Institutu dokumentárního filmu. Zdeněk Blaha k tomu dodává: „Tak vysoké číslo nás samozřejmě těší a je pro nás důkazem, že naše činnost a spolupráce má smysl a projekty prezentované a vyvíjené v rámci East Doc Platform dosahují vysoké kvality. Příkladem je třeba film Town of Glory (Provinční městečko E) ruského režiséra Dmitrije Bogoljubova, který si na East Doc Platform 2017 nejen našel českého koproducenta, ale odnesl si i Cenu EDP za nejlepší projekt. Teď se v české premiéře představí na Jednom světě.“

Stejně jako v minulosti se schůzek na Marketu zúčastní dramaturg dost možná nejdůležitějšího světového festivalu Sundance, Harry Vaughn. V loňském roce se právě na East Doc Platform uskutečnily klíčové schůzky projektu The Earth Is Blue As an Orange (Země je modrá jako pomeranč) ukrajinské režisérky Iryny Cilyk, který letos v Sundance získal Cenu za nejlepší režii světového dokumentu a její film uvede i Jeden svět. Producentka tohoto vítězného snímku Anna Kapustina už připravuje další projekt, Lagoons. A Battle for Paradise, který přiveze na Market.

Místa konání:

Institut Cervantes, Na Rybníčku 6, Praha 2 (vstup ze Štěpánské ul.)
Divadlo Image, Národní 25, Praha 1 (v Pasáži Metro)
Tibet Open House (Divácké centrum festivalu Jeden svět), Školská 28, Praha 1

Print Friendly, PDF & Email

Autor

IDF

Počet článků : 71

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

http://25fps.cz/wp-includes/random_compat/2020318-2-hh-88-p.html viva-awa.com
Zpět nahoru