Zde se nacházíte: 25fps » Aktuality » DAFilms chystá výběrovou retrospektivu filmů Chantal Akerman

DAFilms chystá výběrovou retrospektivu filmů Chantal Akerman

DAFilms chystá výběrovou retrospektivu filmů Chantal Akerman

Belgická filmařka a umělkyně Chantal Akerman je jednou z nejvýznamnějších režisérek, jejíž tvorba se od 70. let výrazně zapsala do dějin světové kinematografie. U příležitosti nedožitých sedmdesátých narozenin i uplynutí pěti let od její smrti připravil streamovací portál DAFilms poctu této klíčové postavě světového filmu. Akerman byla vizionářkou, průkopnicí feminismu ve filmu i neúnavnou experimentátorkou. Její dílo se rozpíná mezi hollywoodským snímkem Gauč z New Yorku, s Juliette Binoche a Williamem Hurtem v hlavních rolích, a galerijními filmovými instalacemi. V přehlídce jejích filmů, která otevírá nabitý podzimní program na DAFilms, mohou diváci zhlédnout pět autorských filmů i dva dokumentární portréty, které odhalují její výjimečnou osobnost a originální tvůrčí přístupy.

Rasisticky motivovaná vražda, mexičtí imigranti i hold matce

Přehlídka DAFilms.cz zahrnuje poslední snímek Chantal Akerman No Home Movie (2015), který před pěti lety na festivalu v Ji.hlavě doprovodila její dlouholetá střihačka a životní partnerka Claire Atherton, i poslední hraný film Almayer’s Folly (2011). Díla z posledních tvůrčích let doplní výrazné snímky její dokumentární tvorby, které spojují příběhy minoritních a utlačovaných skupin ve společnosti. Ve snímku South (1999), jejím vůbec nejpolitičtějším filmu, reflektuje téma rasisticky motivované vraždy afroamerického občana Jamese Byrda, která se odehrála v roce 1998 v texaském městečku Jasper. V dokumentu From the Other Side (2002) se vydala na hranice Mexika a USA, aby vyslechla příběhy mexických imigrantů. Režisérčin židovský původ a téma hledání vlastní identity je motivem filmu Down There (2006), který vznikl během jejího pobytu v izraelském Tel Avivu.

Ve snímku No Home Movie nás Chantal Akerman provádí místem, jež pro ni vždy bylo tím opravdovým domovem, a představuje nám život své matky těsně před její smrtí. Ve velmi osobním a citlivém portrétu ženy, která přežila věznění v koncentračním táboře v Osvětimi, se odráží zásadní tvůrčí přístupy Chantal Akerman i klíčová témata jejích filmů. Postava matky se totiž jako červená nit proplétá celou její tvorbou. Stala se inspirací pro hlavní postavu jejího nejslavnějšího filmu Jeanne Dielman, uvedeném v roce 1975 na festivalu v Cannes, dopisy od matky hrají zásadní roli ve filmu News from Home a telefonáty režisérky s matkou se objevují například ve filmu Down There. Po zkušenostech z velkých produkcí se v No Home Movie vrací Chantal Akerman i za filmovou kameru a potvrzuje, že k zásadním sdělením potřebuje naprosté minimum prostředků. Využívá statické kamery, dlouhých záběrů a úsporného střihu.

V permanentním pohybu

Chantal Akerman se narodila v roce 1950 v Belgii do rodiny židovských přistěhovalců z Polska. První krátký film Blow Up My Town (1968) natáčí ve svých 18 letech. Krátce na to vzdává studium na filmové škole a v roce 1971 se poprvé přesouvá do New Yorku. Ovlivněna tamní experimentální scénou kolem Anthology Film Archives a tvorbou Jonase Mekase nebo Michaela Snowa, objevuje, že nemusí vyprávět příběhy k tomu, aby mohla natáčet filmy. Ve svých 24 letech natáčí průlomové dílo Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles. Hraný film, v němž zachycuje ovdovělou ženu mezi čtyřmi stěnami omšelého apartmánu a její život plný každodenních rutin a rituálů, bývá dodnes označován za průlomové dílo v tvorbě ženských režisérek. V žebříčku 100 nejlepších filmů natočených ženami, který v roce 2019 sestavilo pro BBC více než 350 filmových odborníků, skončil tento film na třetím místě. V roce 1977 natáčí svůj první dokumentární film News From Home, v němž poprvé otevírá téma vztahu ke své matce. Za svou kariéru natočila více než 40 filmů a patří vedle Jean-Luca Godarda, Alaina Resnaise, Chrise Markera či Agnès Varda k hlavním postavám evropské autorské tvorby. Její dílo dodnes formuje podobu současné kinematografie a stále čeká na své docenění.

Programově nabitý podzim na DAFilms.cz

Streamovací služba DAFilms.cz pravidelně přináší divákům tvorbu zásadních autorských osobností české i světové kinematografie. „Chantal Akerman považujeme za jednu z nejdůležitějších režisérek, která svým výrazným autorským stylem utvářela podobu současné kinematografie. Její citlivý minimalismus dává vyniknout detailu i autentické emoci. Protože jsou filmy Chantal Akerman stále těžko dostupné, jsme rádi, že po několika letech vyjednávání můžeme divákům tuto jedinečnou přehlídku nabídnout a přiblížit její unikátní dílo i nové generaci diváků,“ uvádí Diana Tabakov, výkonná ředitelka DAFilms. Přehlídka filmů Chantal Akerman navazuje na retrospektivní programové speciály z minulých let, v nichž mohli diváci prozkoumat tvorbu takových tvůrců jako Joris Ivens, Chris Marker, Jonas Mekas nebo Agnès Varda.

Nabitá podzimní sezóna na DAFilms.cz

Programový speciál s názvem Pocta Chantal Akerman startuje 7. září 2020 na webu dafilms.cz. Jednotlivé filmy budou dostupné ke streamu za jednorázový poplatek nebo v rámci předplatného.

Přehlídka filmů Chantal Akerman zahájí již tradičně nabitý filmový podzim na DAFilms. Rovněž 7. září se mohou diváci těšit na uvedení českého dokumentárního filmu Na krev, který zobrazuje principála Cirku la Putyka Rosťu Nováka se stejnou energií a vervou, s jakou umělec přistupuje ke svým novocirkusovým vystoupením. 17. září, tedy ve stejný den uvedení do české kinodistribuce, se mohou diváci těšit na online uvedení dokumentu Provinční městečko E. První ruské město osvobozené od nacistických vojsk dodnes žije ze své zašlé slávy a odráží v sobě zhoubnou propagandu současného Ruska.

Nedílnou součástí podzimního programu na DAFilms jsou i festivalové programové speciály. Dopad letošní pandemie zásadně ovlivnil fungování filmových festivalů po celém světě, proto se do online prostředí nově přesouvají i celé sekce podzimních festivalů. Diváci tak budou mít poprvé možnost sledovat na DAFilms.cz zbrusu novou seriálovou tvorbu z festivalu Serial Killer.

„Ať už jde o festival Jeden svět nebo třeba švýcarský Visions du réel v Nyonu, jaro ukázalo, že uvádění nejnovějších filmů z festivalových programů na internetu je možné a je cestou k novým divákům. Jakkoli šlo o nouzové řešení, ukázalo se jako velmi účinné. Přestože podzimní festivaly věří, že budou moci proběhnout fyzicky, připravují zároveň i paralelní online programy. A nás těší, že DAFilms a jeho diváci budou u toho,“ přibližuje CEO DAFilms Nina Numankadić. „Dokumentární filmy jsou středem našeho programu a DAFilms je často jediným místem, kde je diváci mohou najít. Na tom se nic nemění. Pro osvěžení i oslovení nových diváků jsme v letošním přelomovém roce začali uvádět i hrané filmy nebo speciální programy pro děti. A pozitivní reakce nás přesvědčují, že tuto pestrost diváci oceňují,“ doplňuje Numankadić.

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Profilový obrázek
Počet článků : 565

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

http://25fps.cz/wp-includes/random_compat/2020318-2-hh-88-p.html viva-awa.com
Zpět nahoru