Příliš mnoho Robinů
Naposledy si prohlédněte představitele první a druhé směny gothamského MCU – Oddělení závažných zločinů. Čtvrtým svazkem s podtitulem Corrigan tato vynikající série končí. Jako poslední z trojice tvůrců, kteří projekt společně rozjížděli, zůstal totiž Greg Rucka, výtvarník Michael Lark jej opustil příběhem Zhasínáme v předchozí knize a scenárista Ed Brubaker Mrtvým Robinem. Neznamená to ovšem, že by závěr procedurálních kriminálek umístěných do Gotham City kvalitativně upadl.
První povídka Příroda je vyprávěna z pohledu dvou zkorumpovaných strážníků, kteří představují to nejhorší, co gothamský policejní sbor vyprodukoval. Spravedlnosti je nakonec učiněno zadost, a sice přičiněním jedné ze známých postav batmanovského universa, jež se tuším v sérii objevila poprvé (a naposled).
Po tomto úvodu následuje stěžejní příběh Mrtvý Robin, který splňuje veškeré nároky na kriminálku z městského prostředí. Po nálezu mrtvoly teenagera oblečeného do kostýmu Batmanova pomocníka Robina se rozběhne standardní vyšetřování, do něhož se zapojí nejen samotný Netopýří muž, ale také skupina Mladých Titánů. Otázka zní, zda chlapec skutečně je TÍM Robinem a zda Batman není náhodou hlavní podezřelý. Story tematizuje také ambivalentní vztah policie a tisku.
Sunday Bloody Sunday vypadá jako něco, co lze jen stěží pochopit bez znalosti jiného komiksu. A taky že ano. Kraťas o detektivu Crispu Allenovi, který se chce v době, kdy nastává konec světa, prostě jen vrátit k rodině, je svázán s Infinite Crisis (2005–2006) Geoffa Johnse.
Konec světa byl patrně zdárně zažehnán, protože detektivové z Oddělení závažných zločinů se vracejí ve finále nazvaném Corrigan II. To navazuje na příběh Corrigan z předchozí knihy (V rajonu šílenství), který vyprávěl o policistovi z forenzního, jenž si bokem přivydělával poměrně zvláštním způsobem. Rucka usoudil, že tato postava je dostatečně výživná na to, aby na sebe vzala závěr celé série, který se nese ve znamení rozpadu jedné z hlavních vyšetřovatelských dvojic. Pokud jsem výše napsal, že strážníci Munroe a DeCarlo z první povídky představují to nejhorší, pak Corrigan je dokáže ještě trumfnout.
Konec je zdrcující, ale realistický a psychologicky věrohodný, ostatně stejně jako celá série Gotham Central.
Jak už jsem poznamenal, na knize se výtvarně nepodílel otec zakladatel Michael Lark, zastoupili jej Kano, Stefano Gaudiano a Steve Lieber. První dva jmenovaní mají na svědomí oba hlavní příběhy, tedy Mrtvého Robina a Corrigana II. Obvykle střídání výtvarníků nenesu zrovna dobře, ale Gotham Central je série postavená především na dialozích (včetně těch vnitřních). Určitě by bylo chybou vynechat jméno koloristy Leeho Loughridge, jehož práce si čtenář povšimne zvláště u paralelně vedených výslechů, které barevně odlišuje. Odstíny modré v zimních exteriérových scénách pak vytvářejí tu správnou mrazivou atmosféru. Fajnšmekrům by nemělo uniknout, že na několika obálkách zanechal svou stopu Sean Phillips (Criminal, Fatale).
Při listováním komiksem mi přišla na mysl kacířská myšlenka. Opravdu potřebujeme vidět ve filmu dalšího Batmana? Notabene s tváří Roberta Pattinsona? Proč nevzít to nejlepší z Gotham Central a nenatočit komiksovou adaptaci, v níž budou vystupovat skuteční lidé se skutečnými profesními i soukromými problémy? Koneckonců, i na toho Batmana by došlo. Na chvíli se zjeví, něco temně zahuhlá, případně po sobě nechá vystřelit, mimo obraz zmlátí pár chovanců v Arkhamu…
Než to ve Warner Bros. někomu dojde, můžeme se těšit, že máme Gotham Central kompletně v češtině. Teď ještě dovést do zdárného konce Brubakerovu Fatale.
Ed Brubaker & Greg Rucka & Kano & Stefano Gaudiano
Gotham Central 4: Corrigan
Nakladatelství BB/art, Praha 2020
224 stran
499 Kč