Mladí filmaři ve svých námětech zkoumají milostný život v souvislosti s koronavirem
Celoroční vzdělávací projekt My Street Films, který každoročně propojuje mladé zájemce o filmovou tvorbu s profesionálními dokumentaristy, zná své účastníky. Organizátoři letos navzdory nouzovému stavu obdrželi rekordní počet přihlášek.
Zájemci o účast na filmových workshopech My Street Films mají pravidelně možnost přihlásit vlastní náměty na krátké filmy do veřejné soutěže. Ty nejlepší jsou vybrány odbornou porotou a jejich autoři získají možnost absolvovat zcela zdarma unikátní workshopy s profesionály filmového řemesla. Ty se pravidelně konají od května do září v Praze a v Brně.
„V letošním roce nás počet přihlášených námětů ohromil. Vzhledem k opatřením v důsledku pandemie jsme neměli vůbec jistotu, v jaké formě workshopy proběhnou a zda o ně bude zájem. Ten je nakonec obrovský a my se rozhodli oslovit další lektory, abychom mohli přijmout víc účastníků. Zaslané náměty totiž byly skvělé,” shrnuje Zuzana Kirchnerová, nová koordinátorka projektu. Dodává, že několik z nich reflektovalo současnou situaci. „Mladí filmaři ve svých námětech zkoumají milostný život v souvislosti s koronavirem, ale i psychické stavy, se kterými se nyní potýkáme. Motiv Pandemie oslovil mnoho začínajících filmařů. Spektrum témat, ze kterých jsme vybírali, bylo samozřejmě širší. Od námětů velmi intimních, reflektujících vážnou nemoc v rodině, po témata čistě společenská zabývající se bezdomovectvím, otrockou prací ukrajinských dělníků nebo málo prozkoumaným fenoménem artwashingu. Mě osobně nejvíce oslovil námět, který pojednává o matkách, které se po mateřské dovolené snaží znovu plnohodnotně zapojit do pracovního procesu, doplňuje Zuzana Kirchnerová.
Dokumentaristka a dlouholetá lektorka Viola Ježková dodává: „Náměty mě zasáhly, jsem vděčná za všechen živý a osobní zájem dotýkat se filmovými prostředky toho, na čem nám v životě záleží, za odvahu, s níž žadatelé formulují své myšlenky a vize. Bude to jistě dobrá filmová sklizeň!“
Masterclass Víta Klusáka zahájila program pro veřejnost
My Street Films ve svém doprovodném programu neopomíjí ani širokou veřejnost. Původně plánované semináře v Kině Světozor v Praze a v Kině Art v Brně proběhnou, některé ovšem v online prostředí. Dokumentarista Vít Klusák promluvil k publiku na facebookovém profilu My Street Films prostřednictvím live streamu. Příští pondělí 25. 5. bude v 19:30 následovat výstup Martina Marečka na téma Režie dokumentárního filmu. Oxymorón nebo nezbytnost?, který budou moderovat Bohdan Bláhovec a Jaroslav Kratochvíl.
Následující masterclassy pro veřejnost by měly proběhnout dle původního záměru v kinech. Josef Krajbich rozebere možnosti střihu hned dvakrát. Jednou pro pražské publikum a následně pro Brňany. Režisérky Johana Ožvold, Greta Stocklassa a Anna Kryvenko pak rozeberou proces tvorby filmu a zpětnou formulaci témat v červnu v Kině Světozor.
Online program
Vít Klusák: Na počátku byl text – 18. 5. 18:30
Cesta od myšlenky k filmu. Jak v sobě najít autora či autorku a objevit svůj nezaměnitelný vztah ke světu? A jak to proměnit v námět a scénář? Seminář prozkoumávající způsoby, jak myšlenku přetavit v téma, téma v námět a scénář, a ten ve film. Moderuje Ivo Bystřičan a Viola Ježková.
Martin Mareček: Režie dokumentárního filmu. Oxymorón nebo nezbytnost? – 25. 5. 19:30
Známé klišé praví, že dokumentaristé/ky se snaží chytit realitu při činu, ale nic již neříká o tom, která realita, jací protagonisté/ky a která témata jsou hodna dokumentárního zaznamenání. Možná, že všechna témata a všichni lidé by si zasloužili svůj dokumentární film, a jen záleží na vhodném autorském pohledu. Martin Mareček se ve svých filmech věnoval mnoha otázkám – od protestů proti zasedání Mezinárodního měnového fondu, přes aktivismus propagátorů/ek cyklistiky až dva tisíce osm set padesát dva kilometrů dlouhou cestu otce a syna za ztracenou matkou v jeho nejnovějším filmu Dálava. A právě on bude hostem semináře, který se pokusí odpovědět na otázku, jak pojmout své vlastní dokumentární téma a najít si svého „ideálního” protagonistu/ku. Moderuje Bohdan Bláhovec a Jaroslav Kratochvíl.
Masterclassy pro veřejnost
Josef Krajbich: Pole možností – 8.6. 18:30 Kino Světozor, Praha
Filmový materiál je množství surové hmoty, ze které lze vybudovat nepřeberné množství odlišných filmů. Renomovaný a zkušený střihač vyjeví metody, jak při natáčení vytěžit materiál a jak jej posléze dobře nazřít a využít k co nejlepší stavbě filmu, který přetrvá.
Johana Ožvold, Greta Stocklassa, Anna Kryvenko: Jak uvidět film – 15. 6. 18:30 Kino Světozor, Praha
Jak se během pozdějších fází tvorby znovu formuluje téma a celkové pojetí filmu? Natočený materiál se místy vzpírá původním představám a záměrům a jinde je dokonale naplňuje. Co je důležité? O citu a schopnosti uvidět skutečnou sílu natočeného materiálu budeme mluvit s režiserkami výrazných dokumentárních filmů The Sound Is Innocent (2019), Kiruna – překrásný nový svět (2019) a Můj neznámý vojín (2018). Moderuje: Ivo Bystřičan, Viola Ježková.
Josef Krajbich: Jak se staví dokumentární film? Možnosti střihu filmového materiálu – 16. 6. 18:00 Kino Art, Brno
Dokumentární film vzniká třikrát. Poprvé ve vaší hlavě, když promýšlíte své téma, podruhé na place, když natáčíte vymyšlené situace, a potřetí ve střižně, když zjistíte, že skutečnost utekla od prvních i druhých představ a vy se k ní opět musíte postavit čelem a z jednotlivých útržků, scén a výpovědí poskládat dramatický oblouk dokumentárního snímku. Střihač Josef Krajbich byl před tento problém postaven mnohokrát, a ať už stříhal dokument o bývalém slovenském premiérovi, fanouškovi tunění aut či statečné policistce, vždy z tohoto „souboje” mezi ním a filmovým materiálem vyšel se ctí. Seminář, kterého bude hostem, se pak pokusí ukázat cestu těm, kteří o střihu vlastního filmu uvažují, či by „jen” rádi nahlédli za obzor střihové montáže. Moderuje Bohdan Bláhovec a Jaroslav Kratochvíl.