Quick View: Veronika Švecová | Finalisté Jiné vize CZ 2020
QUICK VIEW (Quick Interview with Visual Artists) – Finalisté Jiné vize CZ 2020: Veronika Švecová – MARIE MEIXNEROVÁ
Veronika Švecová
alias:
Ultravvvera
studium:
FAMU, Centrum Audiovizuálních Studií
stáže:
HFBK, Hamburg (Internship Time-Based media Studio Simon Denny)
webové stránky:
instagram.com/ultravvvera/
Jak jste se dostala k umělecké tvorbě?
Někdy před šesti lety jsem začala intuitivně pracovat s médiem fotografie a videa, což byl docela odklon od mého předchozího zájmu o design, který jsem studovala. V té době jsem začala chodit do kurzu na Scholastice pod vedením Jiřího Thýna, kde jsem pochopila, že se chci volné tvorbě věnovat víc a později šla na CAS.
Co považujete za své nejvýznamnější dílo?
Mě vždycky baví mé poslední dílo, protože mi přijde technicky nejkvalitnější a zároveň je zaobaleno do myšlenkových vrstev, které se u mě vyvíjely nějak v průběhu času, lehce také navazuje na mé předchozí práce. V tomto případě je to video The Final Quest Of The Real-Playness, které je nominováno na Jiné Vize. Jinak bylo pro mne významné dílo Absolute Core Self z prváku na CASu, které trochu tematicky ukotvilo směr a způsob mého uvažování.
Jaká vaše práce je z vašeho osobního hlediska pro vaši kariéru klíčová?
Většina videí z posledních dvou let, která byla realizována v 3D a game-enginech a můžou mít tak vliv na mou kariéru – spíš v designovém sektoru v rámci nějakého skillu než volné tvorby, kterou nevnímám nijak kariéristicky.
Jaký umělec (nebo dílo) je pro vás osobně / pro vaši tvorbu stěžejní?
Nemám asi v oblibě nějakého konkrétního umělce jako spíš obecněji sci-fi, fantasy a mystery žánry, experimentální hudbu, spekulativní vize budoucnosti, tématiku a estetiku videoher nebo spiritualitu, potažmo ezoteriku. Jako příklad bych mohla uvést Cronenbergův film eXistenZ1 nebo japonský Hausu,2 z pár těch významných.
Co je ve vaší tvorbě nejčastěji dezinterpretováno a vadí vám to?
Nepřijde mi, že bych měla problémy s dezintepretací, spíš že v tom občas někdo hledá něco, co tam není, nebo naopak nachází nové významy, které jsem si sama neuvědomila, a takový případ je právě skvělý.
Na čem právě pracujete?
Dosud byl pro mne tento rok dost náročný, tak se snažím trochu uvolnit a zároveň začínám spekulovat nad možnými způsoby práce s fyzickými materiály, a tím se tak trochu odklonit od mé dosavadní převahy video tvorby.
Můžete na závěr čtenářům udělit kulturní tip?
Co mě tak teď napadá je nové album od Eartheater – Phoenix: Flames Are Dew Upon My Skin.
V průběhu listopadu přinášíme speciální sérii rozhovorů Quick View s finalisty soutěže Jiné vize CZ 2020, kterou pořádá Přehlídka filmové animace a současného umění PAF Olomouc. Vítěz soutěže bude vyhlášen v rámci prosincového festivalu (3.–6. 12. 2020), který letos proběhne on-line.
Seznam finalistů, respektive desítku audiovizuálních děl soutěžících o Hlavní cenu a Cenu diváků, pro kterou můžete v době konání festivalu hlasovat také vy, naleznete zde.