Festival japonského filmu a kultury Eigasai představí program Na hraně
Letošní filmový festival Eigasai, který je tradičně pořádaný Česko-japonskou společností ve spolupráci s kinem Lucerna a Japonským velvyslanectvím v Praze, poznamenala pandemie stejně jako mnoho dalších festivalů a kulturních událostí. I jeho organizátoři museli šachovat s termíny a vytvořili tak 14. ročník s názvem NA HRANĚ. Ten se bude konat ve zkráceném termínu a netradičních podzimních datech 24. až 26. 9. 2021.
Motto letošního ročníku tedy odkazuje k hraniční situaci, kterou si celý svět prošel. K tématu se festival vztahuje i dramaturgicky. Do programu byly vybrány tři snímky ze současné japonské kinematografie, které reflektují různé hraniční životní situace, či dystopie, která se jednoduše může stát skutečností. Diváci však nemají výběrem filmů být uvedeni do většího zmaru, ale ukázat, že i z oné pomyslné hrany je cesta ven.
Festival bude v pátek 24. září zahájen filmem Randen (2019), který diváky zavede na hranu mezi sny a realitu na pomezí mezi Kjótem a horami, kam jezdí malá, půvabná lokálka. Kolem ní se odehrávají tři paralelní milostné příběhy a nadpřirozené úkazy. Film režiséra, herce a profesora na Kjótské filmové akademii Takudži Suzukiho byl natočen i za pomoci jeho studentů a obyvatel žijících v blízkosti malebných kjótských vlakových stanic.
Sobotní odpoledne bude tradičně patřit divadelnímu vystoupení Divadla kjógen a bubenické show Eisá. Herci Divadla kjógen navíc umožní pohlédnout do zákulisí tradičního žánru v Japonsku i ČR. Nejčastěji uváděná hra Hlemýžď nenechá divákovu bránici v klidu a okinawští bubeníci Eisá roztančí a rozhýbou pódium velkého sálu Lucerny od 15:00. Na toto představení bude vstup pro děti do 10 let zdarma.
Sobotní večer rozzáří velké plátno Lucerny dystopický film o vizi Japonska v roce 2028 složený z několika krátkých filmů, Deset let (Ten Years, 2018), který produkoval Hirokazu Kore-eda jako sequel k úspěšné filmové dystopii o vizi Hongkongu. Režie omnibusu se ujalo pět mladých tvůrců a každý z nich pojal svou vizi svým prizmatem. Čie Hajakawa se zaměřila v Plánu 75 na populaci důchodců a téma euthanasie, Júsuke Kinošita ve Spolku uličníků sleduje skupinu neposlušných žáků, jimž je implementováno digitální ovládací zařízení. Režisérka Megumi Cuno řeší v epizodě Data téma digitálního dědictví a ochrany soukromí, Akijo Fudžimura Vzduch tam není vidět exponuje téma ekologické jaderné havárie a režisér Kei Išikawa v poslední epizodě zpracoval téma povinné vojenské služby. Japonsko za deset let je vize sice temná, ale na své hraně nachází i východiska.
Na závěr festivalu v neděli večer 26. 9. dojde na vztahové téma ve filmu Tokijští milenci (The Modern Lovers, 2019), který režíroval nezávislý tvůrce Atsuro Šimojaširo. Tokijští milenci jsou třicátníci, kteří se po mnoha letech opět setkají, byť každý z nich už dávno žije s jiným partnerem a znovu mezi nimi vzniká vášnivá romance. Jejich příběh se odehrává za hranou utajení jejich manželských svazků, na hraně mezi vzpomínkami na mládí a dospělého života a hranicích jejich sexuálních fantazií. Film podkresluje výrazný hudební soundtrack japonské skupiny Tokyo 60 Watts, který si diváci zamilují na první poslech.
Všechny filmy jsou v japonském znění s českými i anglickými titulky. Vstupné na jednotlivé filmy a divadelní představení je vstupné 139 Kč, vstupné na divadelní představení je pro děti do 10 let zdarma.
Kompletní program festivalu a další informace najdete na: www.eigasai.cz