SUNDANCE 2022: Soutěž amerických hraných filmů
1. ZPRÁVA o Sundance Film Festivalu (20.–30. 1. 2022) – JANA BÉBAROVÁ
Před týdnem programový tým Sundance Film Festivalu zveřejnil line-up nadcházejícího ročníku, který se v hybridní formě – na tradiční lokaci v Park City v Utahu a zároveň i paralelně v online podobě – uskuteční od 20. do 30. ledna 2022. Do začátku první největší festivalové události v kalendářním roce zbývá 34 dní, během kterých budu referovat o tom, co bude v jejím programu k vidění. Během festivalu se pak budu dělit o svá konkrétní zaujetí zhlédnutými filmy. Jako první vlaštovku nyní vysílám zprávu o letošní sestavě nejsledovanější soutěžní sekce amerických hraných filmů, která představí deset titulů, z nichž sedm je debutovými počiny. Nadpoloviční většinu z vybrané desítky (šest filmů) režírovaly ženy.
Brooklynská scenáristka a režisérka Mariama Diallo, která byla časopisem Variety zařazena na seznam 10 Directors to Watch for 2022, na Sundance představí svou prvotinu Master. Snímek situovaný na elitní univerzitě v Nové Anglii postavené na místě šibeničního vrchu z dob Salemu zprostředkuje skrze znepokojivý příběh trojice žen zamyšlení nad rasismem a nadřazeností bílé rasy, a to s důmyslným využitím žánrových prvků hororu, dramatu, psychologického thrilleru a sociální kritiky.
Své debuty v soutěži rovněž představí další dvě filmařky uvedené na zmiňovaném seznamu Variety – Krystin Ver Linden a Nikyatu Jusu. Prvně jmenovaná ve svém filmu Alice taktéž otevře rasovou otázku v neortodoxní žánrové variaci. Příběh její titulní hrdinky v podání herečky Keke Palmer, jenž je inspirovaný skutečnými příběhy černých Američanů, kteří byli více než sto let po skončení otroctví drženi v nevolnictví, v sobě mísí moderní pohádku o osvobození s jižanskou gotikou a blaxploitationem. Nikyatu Jusu na Sundance uvede film Nanny o senegalské imigrantce (Anna Diop) vykonávající práci chůvy v bohaté manhattanské rodině, do jejíchž snů a reality začnou zasahovat nadpřirozené entity.
Režisérka Jamie Dack se do soutěže dostala s filmem Palm Trees and Power Lines, který je celovečerní verzí jejího stejnojmenného krátkého snímku uvedeného v roce 2018 v canneské sekci Cinéfondation. Intimní drama o sedmnáctileté dívce zaujaté dvakrát tak starším mužem láká na sugestivní a autentické vylíčení zranitelnosti dospívajících.
Nejistou ženskou protagonistku představí i Watcher debutující režisérky Chloe Okuno. Snímek je označován jako „hypnotická autorská vize“, v níž Chloe Okuno a kameraman Benjamin Kirk Nielsen využívají téměř prázdné bukurešťské ulice a rozlehlé luxusní byty pro znepokojivou atmosféru příběhu bývalé herečky, která se přestěhuje do Rumunska, kde na ni číhá neznámý stalker.
Do programu se dostala i prvotina bostonské filmařky Abi Damaris Corbin. Thriller 892 je inspirovaný skutečným příběhem amerického veterána, jinak laskavého muže, jehož okolnosti dohnaly k bankovní loupeži, při které pomocí bomby držel rukojmí. Kromě britského herce Johna Boyegy film představí i již zesnulého Michaela K. Williamse v jeho poslední filmové roli.
Staré známé tváře Sundance bude v soutěži amerických hraných filmů reprezentovat režisér Bradley Rust Gray a jeho dlouholetá spolupracovnice a partnerka So Yong Kim. Jejich snímek blood tematizující křehkost lásky a melancholii ze ztráty je popisován jako „jemná studie pospolitosti a odloučenosti zachycující pulzující vnitřní život“.
Ve výběru zařazená mumblecore romantika Cha Cha Real Smooth je druhým režijním počinem Coopera Raiffa, jehož debut Shithouse, k němuž napsal scénář, produkoval ho, stříhal a hrál v něm hlavní roli, získal na loňském festivalu SXSW Velkou cenu poroty za nejlepší narativní film a společnost IFC Films ho uvedla s velkým ohlasem. V Cha Cha Real Smooth Raiff (opět i jako představitel hlavní role) na svůj debut tematicky navazuje pojednáním o životním hledání se čerstvého absolventa vysoké školy.
Vysokoškoláci se jako protagonisté objeví v kousavé satiře Emergency režírované Careym Williamsem, který je „temně komediální a divácky nekompromisní“ celovečerní verzí jeho stejnojmenného krátkého filmu, který na Sundance v roce 2018 získal Zvláštní cenu poroty a oslnil i festivalové poroty na SXSW a v Seattlu.
Soutěžní výběr uzavírá „temně ujetá komedie“ Dual, v níž scenárista a režisér Riley Stearns vypráví satiricky laděný sci-fi příběh o ženě (Karen Gillan), jež podstoupí futuristický klonovací zákrok.